Odsun Němců inspiroval Marka Thera k bolestně nostalgické instalaci v opavské Galerii Cella
29.12.2021 13:22 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Násilné vyhnání Němců i vymírání posledních německých starousedlíků, kterým se odsunu podařilo vyhnout. Neodčiněná příkoří, smutek ale i nostalgie po něčem, co nenávratně mizí. Trýznivé dějiny i hořká současnost Sudet. Tím vším dýchá nová výstava Marka Thera (1979) v opavské Galerii Cella. Laureáta Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2011.
Z výstavy Marka Thera.
Foto: Ivan Mottýl
„Pokud se vlastníci o daná hrobová místa nepřihlásí do jednoho roku od zveřejnění, budou z pozemku odstraněna a vhodným způsobem zlikvidována,“ tak zněl nápis vyvěšený loni na opuštěném hřbitově německých starousedlíků v Krnově-Chomýži. Krnovská radnice se rozhodla zničit už tak dost poničené pohřebiště a navždy odstranit povalené náhrobky. A vymazat tak z paměti města jedny z posledních stop na německé sousedy, kteří byli v letech 1945 až 1946 násilně vyhnání z republiky.
Zmizet měl i povalený náhrobek Marie Kretschmer narozené 27. července 1898, která zemřela v 39 letech. „Im 39 Lebensjahre,“ jak hlásá část zachované náhrobní desky. To vše z rozhodnutí starosty Krnova Tomáše Hradila, který byl paradoxně zvolen za hnutí s bohulibým a okrašlovacím názvem Krnovští patrioti. Díky reakcím části veřejnosti zatím radnice svůj barbarský plán pozastavila, ale vyhráno není. I téměř osmdesát let po odsunu totiž německé stopy v pohraničí pořád někomu vadí. A nenávist mnohých poválečných dosídlenců se zdá být dokonce dědičná.
Tahle čerstvá zkušenost z Krnova se mi vybavila hned při vstupu do Galerie Cella v Opavě, v níž až do 24. února vystavuje Mark Ther. Působivé instalaci dal název Zlatý Preclík / Guldnes Prezl, přičemž kustod výstavy každému z návštěvníků poctivě odhrká následující legendu: „Dva kamarádi si těsně po válce stvrdili své přátelství rozlomením šperku ve tvaru zlatého preclíku. Potom se odloučili a každý svoji část preclíku někde uschoval, a právě v tucho chvíli vstupujete do příběhu i vy, milí návštěvníci.“
Průvodní text vyvěšený v galerii pak dodává: „Další osudy dvojice a příběh zapomenutého pokladu se již rozehrávají jen v myslích a představách návštěvníků.“ Divák tedy naštěstí nedostává žádný úkol, aby vy galerii hledal jakési „kešky“, díky kterým by se dopátral až k happyendu. Příběh českých Němců totiž žádný happyend nemá, a přesně o tomhle vypráví i Mark Ther. Je to čirý smutek, jak se Československo ve dvou poválečných letech krutě vypořádalo s třímilionovou menšinou, která v zemi žila od raného středověku.
Jak známo, Mark Ther se hlásí ke svým sudetoněmeckým předkům a tyhle kořeny dokázal už mnohokrát přetavit v silnou uměleckou výpověď, která občas vyvolává i nepochopení či dokonce odpor. Z výstavy v pražské Staroměstské radnici bylo třeba málem odstraněno jeho video odehrávající se za války v pohraničí s názvem Was für Material, jehož tématem byla láska dvou téměř ještě kluků. Jeden byl členem jednotek SS, druhý nikoliv, veřejnost ale hlavně pobuřovala scéna, když nazí běželi po louce s vlajkou Hitlerjugend v ruce. Na současné opavské výstavě se sice Ther obešel bez provokujících atributů, síla umělecké výpovědi se tím ale nikterak neumenšila. Spíše naopak, výtvarník diváky až trýznivě provokuje minimalistickou scénou celého projektu.
Porovnáno se světem poezie, umělec pro opavskou galerii vytvořil něco jako haiku. Krátkou báseň nejen s působivou formou, ale i se zdánlivě banálním obsahem, který se ovšem návštěvníkovi doslova vryje pod kůži. Odsun totiž zničil tisíce přátelství, lásek, rodinných vazeb, a dokonce vyhnance poznamenal i na několik dalších pokolení. A nejde přitom jen o odsunuté Němce, ale i o ty, kteří směli v Československu zůstat. Ther třeba v jednom rozhovoru zmiňuje, jak moc ho mrzí, že v této době odcházejí na věčnost poslední čeští Němci narození ještě před válkou.
Bohužel, svět sudetských Němců nenávratně mizí, a jak už bylo řečeno, někdy tomu i sami pomáháme (viz příklad z Krnova). Výstavu o symbolickém zlatém preclíku lze proto chápat i jako tichou poctu prokletému osudu někdejších německých obyvatel Opavy, Nového Jičína, Oder, Bruntálu, Osoblahy a dalších míst v pohraničí, kde žili výhradně etničtí Němci anebo tam tvořili výraznou komunitu.
Stromy, včely, buchta, krajina, občas figura. Kresby vystavené v galerii působí jak vytržené z náčrtníku či deníku. Jako dokonalé ilustrace ticha, které tu zůstalo po německých sousedech. Tichá hořkost a mučivá nostalgie, tenhle pocit by se dal v Galerii Cella rovnou krájet, jak je děsivě přítomný. Kmen stromu, lustr, lampa, hrábě a další reálné předměty instalaci dodávají až mystický dojem. Kde jste, mílí němečtí sousedé?, chce si mí volat skrz dřevěnou ohradu, kterou Mark Ther uzavírá celý projekt. A v níž nechal pootevřená vrátka, abychom úplně nezapomněli.
*
Mark Ther: Zlatý Preclík / Guldnes Prezl. Galerie Cella v Opavě (Bludný kámen). Výstava bude k vidění do 24. února 2022.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.