Laskavé zpracování Vánoční hry Tomáše Vůjtka v Divadle loutek dokonale navodí vánoční atmosféru
11.12.2021 11:03 Evelína Vaněk Síčová Divadlo Recenze
Inscenace Vánoční hra aneb O tom slavném narození, kterou v páteční premiéře uvedlo Divadlo loutek Ostrava, přenáší diváky do biblického příběhu, který je citlivě zpracován, aby jej pochopili i ti nejmenší diváci. Představení plné známých koled, vánočních písní, přenádherných loutek a jednoduché multifunkční scény vás vtáhne a troufám si říct, že místy i dojme. Se svými dětmi se ocitnete ve světě, kde spolu bojují andělé a čerti, na vše dohlíží Bůh a v neposlední řadě se zde mihne i důležitá paní s kosou.
Z inscenace Vánoční hry v Divadle loutek.
Foto: Roman Polášek
Pokud se vás neustále ptají děti, kdo je to Ježíšek, kde bydlí a jak vypadá, tak tato inscenace je určena právě pro ně. Vánoční hra v citlivé režii Václava Klemense zodpoví v tomto kolotoči otázek tu nejdůležitější, a to kde se Ježíšek vzal. Děti se dozví, co všechno provázelo Ježíškovo narození, jak důležití jsou andělé a jak podlí jsou čerti. Na celý příběh dohlíží Bůh, který po celou dobu tiše přihlíží všemu dění s laskavou pokorou.
Ve Vánoční hře se objevuje velká část hereckého souboru a místy scéna připomíná Ladovy zimní scenérie. Přesně v těch chvílích, kdy se všichni sejdou v dobových kostýmech s hudebními nástroji a zpívají melodické vánoční písně nebo koledy. Ačkoli je inscenace inspirovaná barokními hrami, jazyk, který Tomáš Vůjtek využívá, je současný a plně srozumitelný. Až na některé texty písní, které jsem z předních míst hlediště chytala obtížně, je hercům moc hezky rozumět. Celý text Vánoční hry je veršovaný a po většinou i velmi vtipný a úsměvný.
Václav Klemens zná své publikum a ví, že je nemusí podceňovat. Nešetří je, a tak diváky konfrontuje s čertovskou hlučností a podlostí, se smrtelností lidí, ale třeba i s historickým záměrem krále Heroda. Hodinové představení, které je protnuté čtvrthodinovou pauzou nemá hluché místo. Příběh je zcela jasně načasován. Vše podstatné je řečeno, ale zbytečně není natahováno. Velmi příjemně jsou zakomponovány všechny písně a především známé koledy, které přicházejí s druhou polovinou, ve které publikum viditelně pookřeje.
Velmi povedené jsou loutky Michala Hejmovského. Oslíka nebo ovečky na kolečkách by ocenilo hned několik dětí pod stromečkem a bezkonkurenční je akurátně hrozivé vzezření samotného Lucifera, padlého anděla. Zábavná je část s městskou radou, která ukazuje, že politika se od biblické doby moc nezměnila, a za pomoci loutkohereček nabývají postavy na autenticitě a originální charakterové vlastnosti se tak prohlubují.
V průběhu celé inscenace mají diváci možnost poslechnout si plno krásný skladeb, užít si krásu živého hraní na hudební nástroje, a to vše v nastudování Vlastimila Ondrušky. Celou inscenací se táhne příjemná atmosféra a radost. Z herců číší pokora k tématu, láska k Vánocům a jejich síla tkví v jednotném přednesu určeného malým dětem. Ten je srozumitelný, neuspěchaný a zábavný. Dobře načasovanou dikcí udržují pozornost všech a ještě v dozvuku po skončení jde cítit z publika sounáležitost, přívětivost a všudypřítomný duch Vánoc je téměř hmatatelný.
Inscenace hry Tomáše Vůjtka v rukou režiséra Václava Klemense se jistě dotýká mnoha dětských (a rodičovských) srdcí a mohla by se rovnou zařadit na každoroční repertoár adventního času. Laskavou Vánoční hru by si neměl nechat ujít žádný divák, aby kousek toho příběhu mohl uchovat v sobě.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.