Životní role Terezy Kavecké. Umělkyně předvádí v muzikálu Funny Girl strhující herecký a pěvecký výkon
1.11.2021 10:16 Milan Bátor Divadlo Recenze
Slezské divadlo Opava uvedlo v neděli 31. října novou inscenaci slavného muzikálu Funny Girl. Několikrát odložená premiéra nakonec proběhla bez zádrhelů a dostalo se jí nadšeného ohlasu publika. Funny Girl opavské divadlo připravilo v režii Romana Štolpy a hudebním nastudování Aleny Jelínkové. V hlavních rolích účinkovali Tereza Kavecká, Roman Harok, Lukáš Randák, Dalibor Hrda, Zdeněk Kapl, Peter Svetlík a další. Spoluúčinkoval sbor, balet a orchestr Slezského divadla Opava pod taktovkou Aleny Jelínkové.
Tereza Kavecká jako Funny Girl.
Foto: Tomáš Ruta
Funny Girl v Opavě měla docela velkou smůlu, premiéra byla plánována už před dvěma lety, ale z důvodu epidemických restrikcí a náhlých onemocnění se ji nepodařilo realizovat. Až nyní se na krásný muzikál s hudbou Jula Stynea, texty Boba Merrilla a scénářem Isobel Lennart usmálo štěstí.
Proslulý americký muzikál vychází ze skutečného příběhu herečky Fanny Briceové, která byla jednou z prvních hvězd amerického šoubyznysu. Premiéra muzikálu v roce 1964 se zařadila k největším úspěchům Broadwaye a k oblibě Funny Girl přispěl i stejnojmenný film, kde hlavní roli ztvárnila Barbra Streisandová.
Muzikál autorské trojice Styne, Merril a Lennart skutečné události líčí bez nároku na historickou přesnost, ale i tak se příběh Fany Briceové stal jedním z dalších příkladů amerického snu, který nekončí happyendem, nýbrž deziluzí. Režisér Roman Štolpa rozehrál muzikálové drama v obdivuhodném rytmu, bez hluchých míst, což je s ohledem na rozměrnou délku inscenace potěšující. Jako zkušený herec se Štolpa soustředil především na představitelské výkony. Ať se jedná o drobné repliky a etudy, či delší dialogy, vše má svůj řád a přesvědčivost.
Funny Girl klade značné nároky především na titulní postavu Fanny Briceové, která prakticky nezmizí ze scény a je doslova magnetem celého muzikálu. A tady se v Opavě povedlo něco opravdu výjimečného, co se na divadle zažívá málokdy. Podmanivý výkon Terezy Kavecké byl naprosto strhující a vycizelovaný do nejmenších podrobností, jako by se jednalo o její poslední, životní a nejosobnější roli. Můžeme se ptát, jakými prostředky opavská stálice dosáhla tak intenzivního výsledku.
Kavecká je především velmi muzikální, ovládá dokonale a s velikou inteligencí a vkusem interpretovanou roli. Její Fany je rozkošně animální a naivní, ale i tvrdohlavá a nekompromisní. Tyto i jiné povahové vlastnosti dokázala Kavecká vyjádřit s minimální námahou, úspornými a výstižnými hereckými prostředky. V každém okamžiku působila nenuceně a půvabně, ačkoli je její role plná náročných tanečních a pohybových čísel. Kavecká ve Fanny nechala své srdce. Výborně si vedla také ve zpěvu, kde potěšila rytmickou přesností, čistou intonací a výraznou artikulací. Její soprán má nazlátlou medovou barvu a vyrovnanost v celém rozsahu. Kdo viděl Fanny Terezy Kavecké, pochopí, co je skutečné a dokonalé muzikálové herectví. Tohle se nedá naučit, prostě to je anebo není.
Nesmíme zapomenout ani na vynikající výkon hostujícího Romana Haroka v roli životní lásky Fany Nicka Arnsteina. Ostravský muzikálový herec svou postavu vypointoval ve skvělé gradaci – od aristokraticky jemného, galantního a svůdného gentlemana, až po vystresovaného muže, jehož jediným cílem je ospravedlnit si svou existenci i za cenu přitakání organizovanému zločinu.
Z dalších výkonů lze ještě zmínit postavu Florence Ziegfelda solidně zahranou Zdeňkem Kaplem a maminku Fany, paní Briceovou, kterou temperamentně ztvárnila Katarína Jorda.
Opavské nastudování má neokázalou, ale vkusnou scénu Pavla Kodedy, která pracuje s dvěma flexibilními schodišti a zadní audiovizuální projekcí. Kostýmy Evy Kotkové jsou slušivé a stylově adekvátní. Kvalitní je také hudební nastudování Aleny Jelínkové, která vedla orchestr k zdařilým individuálním výkonům, z nichž utkví v paměti klavírní vyhrávky, sólové motivy žesťů a dřev, přiléhavé perkuse a celkově příjemná souhra. Spolehlivý a odhodlaný byl rovně sbor a zvlášť baletní soubor Slezského divadla, který oživil inscenaci dynamickými kreacemi.
Vzhledem k reálnému obsazení orchestru by stálo za to myslet víc na akustiku inscenace, protože ne všechny nástrojové skupiny bylo optimálně slyšet.
Co se ovšem v Opavě ukázalo i přes nepříznivé podmínky pandemie i současnou situaci spojenou s očekávaným výběrem nového ředitele, jenž má nahradit končícího a nevýrazného Ilju Racka? Opavské divadlo umí táhnout za jeden provaz, dokáže se semknout a překonat všechny krizové scénáře. Ve výsledku nová opavská Funny Girl vyzněla výtečně a je krásným příkladem, že i na oblastním poli se dají dělat kvalitní počiny.
Díky naprosto fantastickému výkonu Terezy Kavecké má opavské divadlo muzikálové představení, kterým obstojí v celorepublikovém spektru renomovaných muzikálových scén. Těší mě to dvojnásob, protože vím, jaké zdravotní potíže v minulosti tuto sopranistku provázely. Je vidět, že se nevzdala a je vrcholu svých sil.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.