Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Odešel Vladimír Jaromír Horák. V loňské sbírce napsal: Z popele a prachu vzejdou noví básníci

Odešel Vladimír Jaromír Horák. V loňské sbírce napsal: Z popele a prachu vzejdou noví básníci

21.10.2021 09:16 Obraz & Slovo

Říkával, že se cítí být nepatrným zrnkem prachu v nekonečném vesmíru. Že je součástí kosmické energie. Do října 2021 jsme ho mohli potkávat na literárních čteních, na procházkách Ostravou i v hospodách. Teď už ho tváří v tvář nespatříme, postačí ale zvednout oči k vesmíru... Ve věku 61 let zemřel kulturní antropolog, spoluzakladatel katedry sociologie na Ostravské univerzitě, otec tří dětí, filozof, jeden z posledních hipísáků a hlavně básník Vladimír Jaromír Horák. Jeho úmrtí kulturnímu deníku Ostravan.cz potvrdila bývalá žena Nicole.

Zvětšit obrázek

Vladimír Jaromír Horák ve svém přívozském bytě
Foto Weronika Bersz Letki

Poslední sbírku nazval Jen chvíli milovat. Lidský život v porovnání se stářím vesmíru (přibližně 13,799 ± 0,021 miliardy let) opravdu trvá jen nepatrnou chvíli. Je to jen zrnko v gigantických kosmických přesýpacích hodinách, přesto je neopakovatelné a jedinečné. Hmotnost tohoto zrnka ovšem neposuzujeme v nějakých „vesmírných miligramech“, neboť váhu pozemského bytí určují lidské skutky. A ty vykonané Vladimírem Jaromírem Horákem už kdysi někdo z brněnského vydavatelství Christiania (nejspíše Jaroslav Erik Frič) označil následující básnickou poklonou: „Hledač krásy a dobra.“

Dobro a krásu hledal po celý život. „Rodem“ byl totiž hipísák, a to z okruhu přerovského undergroundu z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, kolem dnes legendární kapely Stará dobrá ruční práce. Za normalizace prošel mnoha povoláními (řidič kamionu, traktorista, dlaždič, kopáč, zootechnik, krmič či antikvář), aby se po sametové revoluci vrátil k oboru, který vystudoval na olomoucké univerzitě. K etnografii a etnologii (sociální a kulturní antropologii) čili k národopisu.

Dříve než jsem Vláďu poznal jako básníka, dostala se mi do rukou jeho skvělá etnografická monografie Podkovy Ódinova koně. Jedna z prvních publikací, která po roce 1989 popisovala lidové tradice násilně vyhnaných sudetských Němců z Jesenicka. Za komunismu to bylo tabu téma a Horák díky rozhovorům s posledními neodsunutými Němci stvořil zásadní publikaci, na kterou navázali další etnografové.

S milovanou Nicole Hirschler, kterou poznal během studijního pobytu v Německu, založil rodinu a zároveň oba výrazně přispěli k založení katedry sociologie na Ostravské univerzitě. Posléze to ovšem „nedopadlo“, Vláďa odešel z univerzity a rozpadlo se i manželství, své děti ale nikdy nepřestal milovat.

Shodou okolností jsem letos 28. srpna vezl VJH (rád se podepisoval jen těmito iniciálami) na Vysočinu, na undergroundový festival Konec léta v Meziříčku ve Skalákově mlýně. A Vláďa se cestou radoval především z dcery Franzisky, která skvěle tančí, v dobrém pak myslel na všechny členy rozpadlého vztahu. V jeho duši byl smír i něco jako věčný mír.

Jeli jsme spolu nějakých 650 kilometrů a ani nevím, co mě k tomu přimělo, hned na začátku cesty jsem ho požádal o vzpomínky na iniciační roky, když se stal součástí přerovského undergroundu. Napřed se mu do minulosti vkráčet nechtělo, pak z toho ale byla dlouhá zpověď. V paměti mi zůstalo třeba jeho srovnávání přerovského podzemí se slavnou knihou A bude hůř od Jana Pelce, což je románová kronika drsného undergroundu ze severu Čech. „Tady v Přerově to nebylo zdaleka tak divoké, my jsme dokonce tvořili stabilní páry, to byly lásky na celé roky. A žádné drogy, jen pivo,“ vyprávěl. Možná to ve skutečnosti tak růžové nebylo, ale Vláďa prožil i máničkovská léta výhradně v duchu onoho hledání krásy a dobra.

Festival Konec léta, na kterém pokřtil poslední sbírku, založil legendární hybatel brněnské kultury podzemních i nadzemích sfér Jaroslav Erik Frič (1949-2019). A dokud žil, tak na akci dozíral také Ivan Martin Jirous čili Magor, letos pak dělal „inspicienta“ František Stárek čili Čuňas. Eriku Fričovi přitom Vláďa v uváděné knize věnoval text s názvem Dotknout se hvězd. A vlastně nejen jemu, nýbrž všem básníkům. I věčné poezii.

„Usínáš v tichu / a všechno se pomalu mění / v prach a popel / usínáš tak jak jednou usnou všichni / ale z popele / z popele a prachu / vzejde zase život / který probudí múzy ze spánku / přijdou noví básníci / a mezi nimi možná / znovu přijdeš i ty,“ napsal v závěru textu. Sbírku vydalo undergroundové nakladatelství Ears & Wind Records, které odmítá jakékoliv státní granty. Je to samizdat starého ražení.

Od debutu každý autor nakonec dojde až k poslední sbírce. Dřív anebo později. Jiří Wolker k ní došel ve čtyřiadvaceti, Vláďa Horák v jednašedesáti, někdo ještě mnohem později. Jméno Wolker teď nezaznívá zbytečně, oba básníci pocházeli z široširé Hané a oba lze označit za „sociální lyriky“. A také za autory s mimořádnou „emoční vnímavostí“. Oba také milovali poezii periférie, Wolker psal o továrnách na hřebíky, Horák se rád toulal periferiemi Brna, Berlína či Ostravy, kde se inspiroval nejen k básním ale i k výtvarným počinům. Svoje citlivé cykly fotografií opuštěných plakátovací ploch chápal jako vlastní umělecký směr: DeDeArt Photography.

Když jsme cestou z festivalu míjeli Olomouc, Vláďa vzpomněl maminku, která ho opustila letos na jaře. Kvůli covidu s ní nemohl být v těžké chvíli, telefonovali si ale i v den smrti. „Na Hanou bych se rád jednou vrátil,“ přál si uprostřed noci.  A když jsme dlouho po půlnoci spatřili Ostravu, kde Vláda žil v bytě s tisíci svazky knih, omámily nás výpary linoucí se z chemičky i podobně jedovatý zápach z přívozské koksovny. „Ten smrad mi vadí, dodnes jsem si nezvyknul. Ale mám tady v Ostravě nejlepší přátele, takže tu už zůstanu,“ pronesl těsně předtím, než na zastávce Muglinovská vystoupil z vozu.

V minulých dnech zesnul mezi svými milovanými knihami právě v přívozském bytě. A zatímco ostravské tramvaje dál zvoní nočním Ostravou, básník už asi vede nějakou filozofickou disputaci přímo s archandělem Michaelem. Však tuhle možnost sám připustil již před několika lety v básni Muglinovská. I poetové umírají, z popele a prachu jejich veršů ale vzejdou noví autoři. A tak pořád dokola, tentokrát byla na básnické nebe vepsána písmena VJH.

*

Vladimír Jaromír Horák
Muglinovská

Na zastávce nedaleko Přívozu
s květovanou taškou přes rameno
a s černým copem ke kolenům,
tak jako had,
který se právě zakousl do jablka
ze zakázaného stromu… 

bůh se rozzlobil…
… archanděl Michael sahá po meči…
… když tu najednou zazvonila tramvaj         

*

 

(Poznámka k dotazům ohledně posledního rozloučení. Vzhledem k nejrůznějším a notně komplikovaným okolnostem se  veřejnost může s VJH rozloučit až 27. listopadu ve 14.00 na vrcholu haldy Ema v Ostravě, od 16.00 bude následovat kar v Hudebním bazaru.)

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.