Osmý ročník čtyřdenního Move Festu přinesl nová setkání, nové perspektivy a nový start
4.10.2021 21:45 Tereza Cigánková Divadlo Report
Letošní již osmý ročník festivalu Move Fest Ostrava je za námi. Během pěti dní oživil tento malý ostravský svátek tance, nového cirkusu a pohybového divadla nejen centrum města, ale i další více či méně frekventované městské lokace. A tak kromě výjimečného zážitku v podobě výběru úspěšných českých produkcí (zahrnuta však byla také mezinárodní spolupráce) dal Move Fest svým návštěvníkům možnost objevit běžně nepřístupné kouty Ostravy, připomenout si, kolik malých scén a zajímavých podniků se během poslední doby nadějně rozvíjí, a ujistit se v tom, že živé umění je nezbytnou součástí našich životů.
Sobotní představení Stromy v Komenského sadech.
Foto: Kamil Hauptman
Tématem letošního ročníku byla ekologie a udržitelnost, jež se organicky propojila se symbolem krajiny – nejen té městské, ale rovněž krajiny těla a krajiny pohybu. Festivalové dny se tak nesly v duchu zkoumání neobvyklých spojení a jejich působení na naše smysly.
Move Fest zahájil už ve čtvrtek 30. září na komorní scéně Studia G Lukáš Karásek s představením Obývací pokoj. Diváky vtáhl do světa nábytku, který ožívá a prožívá stejné radosti a strasti jako my lidé. Důmyslná scéna a něžná hravost přenesla mnohé v publiku na chvíli do dětství, kdy skříně byly tajnými skrýšemi a ve skleněné kuličce se odrážel celý svět.
V „Géčku“ proběhla také první z festivalových diskuzí, které si letos vzaly na starost redaktorky Tanečních aktualit v rámci již zažitého formátu Dvě deci o tanci. Jelikož letos paralelně s festivalem probíhal mezinárodní workshop kritického psaní Writing about Dance (Alternative Formats), staly se debaty s diváky nejen podstatnou platformou pro setkávání umělců a veřejnosti, ale také pro rozvíjení dialogu s tanečními a divadelními kritiky z Česka i zahraničí.
V pátek ožilo pohybem Hlavní nádraží, a to díky site-specific happeningu Passing/station, jenž je výsledkem spolupráce tanečníků Andreje Štepity a Miriam Budzákové a perkusionisty Hannese Schöggla, kteří ho dříve uvedli například na nádražích ve Vídni nebo v Žilině.
Večer pak nabídl neopakovatelný zážitek v podobě představení Vrány (skupina Holektiv a violoncellistka Terezie Kovalová), umístěného v interiéru Ostravice-Textilie, kam se běžně diváci nemají možnost podívat. Vrány vyprávějí o archetypech, o mýtech, o všem, co nás spojuje a čím jako lidé procházíme. Podmanivá hudba Terezie Kovalové rozezněla každé zákoutí pochmurně krásné Ostravice a dívky-vrány tancem na zemi i ve vzduchu převyprávěly koloběh života ženy, který je ale neoddělitelně spojený se životem muže.
Festivalová dramaturgie nás každým dnem posunovala o kousek výše, a to doslova. Sobotní site-specific projekt Stromy Veroniky Ghisi se totiž uhnízdil na stromech a pod stromy v Komenského sadech a zatímco performeři poletovali a houpali se vysoko ve větvích za doprovodu klarinetu, mohli jsme se na chvíli zastavit zamyslet nad tím, jak sami o přírodu pečujeme a zda jednou park plný vzrostlých stromů nebude jenom vzpomínkou.
Téma respektu ke krajině a péče o přírodu, která nám dává život, dále rozvinulo večerní představení Treatment of Remembering uskupení PocketArt. V industriálním prostředí Trojhalí se trojice tanečnic probouzela ze slastného nevědomí, do kterého je tak snadné upadnout a nevidět, jak se příroda kolem nás pomalu, ale jistě ztratí pod nánosy naší „civilizované“ společnosti.
Závěr festivalu nabídl také něco pro dětské diváky. Pouliční divadelně pohybová kreace Johny & Jenny si vzala za rekvizitu tak banální věc, jako je „toitoika“, která ovšem skrývá netušené možnosti.
Nedělním vrcholem se pak stal audio-walk Elišky Brtnické (Cirkus Mlejn), který nás provedl surovým prostředím jedné z ostravských oceláren. Z nenápadně působícího projektu se nakonec vyklubal jeden z nejsilnějších momentů celého festivalu – kombinace modré oblohy, chladných zdí továren, charismatu Elišky Brtnické a její odvahy se vyšplhat na střechy kovových konstrukcí a prozkoumat místa, kam se mnozí z nás zřejmě nikdy nedostanou, byla naprosto uhrančivá. Těžko si pro tento zážitek představit lepší konstelaci.
Ačkoli se letos poprvé Move Fest musel obejít bez svého obvyklého zázemí, myslím, že došlo na rčení „Všechno zlé je k něčemu dobré“. Z nelehké situace dokázal udělat výhodu a ještě víc se semknout s místem, kde vznikl a rozvíjel se. A krom jiného nás inspiroval k tomu, abychom i my hledali a objevovali nové úhly pohledu; abychom se podívali na místa, která míjíme denně bez povšimnutí, jinýma očima. A právě hledání nových perspektiv, cest a řešení se stále jeví jako jedna z nejzásadnějších věcí, ať už se to týká pohybu, krajiny, nebo života každého z nás.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.