Každé představení by si zasloužilo nějakou cenu, říká za organizátory festivalu Bez hranic Petra Slováček Rypienová
25.9.2021 08:12 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Od 30. září do 2. října proběhne v Českém Těšíně a polském Cieszyně 30. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic/Bez granic. O jeho přípravě jsme si povídali s Petrou Slováček Rypienovou, která je výkonnou ředitelkou spolku Člověk na hranici, jenž je jedním z hlavních organizátorů festivalu.
Výkonná ředitelka spolku Člověk na hranici Petra Slováček Rypienová.
Foto: archiv
S jakými největšími potížemi se potýkal letošní ročník festivalu?
Nejvíce se potýkáme s nejistotou. Jestliže plánujete takto rozsáhlou kulturní akci, jakým bezesporu náš festival je, a nemáte jistotu, že kulturní stánky budou otevřeny pro diváky lačnící po živé kultuře, je to překážka, se kterou jsme se dříve nemuseli potýkat. Ale rozhodli jsme se této výzvě čelit a festival navzdory tomu, že nemáme věšteckou kouli a nevidíme do budoucnosti, uspořádat. Věříme, že lidem již živá kultura chybí. Těšíme se, že se opět sejdeme s diváky v hledišti, od divadelních souborů pak slyšíme, že i oni se velmi těší na diváky. Loni, když se mělo uskutečnit třicáté výročí festivalu, jehož smyslem je překračování hranic, byly mosty přes řeku Olši opět obsazeny policejními složkami. Ti starší byli šokování, protože si připomněli staré časy, zatímco ti mladší si uvědomili, že svoboda setkávat se na jedné či druhé straně hraniční řeky, kterou jsme v roce 2004 oslavili změnou názvu festivalu na Bez hranic, je velmi křehká a snadno lze o ni přijít.
Těšínské divadlo je nyní spolupořadatelem festivalu?
Těšínské divadlo se letošního ročníku účastní pouze v pozici partnera, nikoli spolupořadatele. Organizátory jsou v letošním roce dva spolky. Na české straně zapsaný spolek Člověk na hranici a na polské straně Solidarita polsko-česko-slovenská. Tyto dvě neziskové organizace se aktivně podílejí na realizaci i financování letošního jubilejního ročníku.
Je festival soutěžní?
Festival je soutěžní od roku 1993, kdy byla poprvé udělena cena Zlomená závora, o níž rozhodovala odborná porota složená s divadelních kritiků a teoretiků z Česka, Polska, Slovenska i Maďarska. První cenu v historii festivalu si odneslo Bábkové divadlo Bánská Bystrica za představení Don Šajn.
Když je soutěžní, o jaké ceny divadlo soutěží a kdo rozhodne o jejich získání?
Hlavní cenou je Zlomená závora, která má tvar houpacího koníka vyrobeného z červenobílé hraniční závory. Tento koník je symbolem našeho festivalu. V posledních letech o jejím udělení rozhodují svými hlasy samotní diváci. Letos nově se toto hlasování uskuteční skrze internetové hlasování.
Které z festivalových představení vás stálo největší úsilí, aby se na vašem festivalu objevilo?
Vždy se snažíme představit našim divákům představení, která jsou tak trochu „na hranici“, tedy těch skutečných, estetických, uměleckých… Myslíme si, že letos se nám podařilo poskládat velmi zajímavý program, který toto splňuje. Prestižní Cirk La Putyka přijíždí s takzvaným „novým cirkusem“, brněnské divadlo Husa na provázku s provokativním a nevšedním představením Gadžové jdou do nebe, které se nebojí ožehavého tématu česko-romského soužití, Městská divadla pražská předvedou doslova elektrizující divadelní obrazy ze života vynálezce Nikoly Tesly ve stejnojmenném představení, v němž nebude nouze o fyzikální pokusy plné blesků. Koprodukční projekt slovenského divadla Potoň Bátovce a Horáckého divadla Jihlava ve své inscenaci Swing heil! upozorňuje na subkulturu fanoušků jazzu a swingu, která během II. světové války byla v opozici proti nacistickému režimu. Bude to o hudbě a svobodě, samozřejmě s živým hudebním doprovodem. Usilovali jsme také o zajímavě ztvárněnou některou Havlovu hru.
A proč jste právě o toto představení tak moc usilovali?
Protože první ročník festivalu byl složen pouze a jen z Havlových her v podání nejrůznějších divadelních souborů. V letošním programu připomeneme tohoto dramatika, bojovníka za svobodu a prezidenta divadelním představením Protest divadla Teatr Dramatyczny z Varšavy, které je složeno ze tří „vaňkovských“ aktovek. Symbolicky jej diváci budou moci zhlédnout 5. října tedy v den, kdy by Václav Havel oslavil 85. narozeniny.
Co z programu byste ještě vyzdvihli, případně které představení pokládáte za favorita v usilování o nejvyšší umístění v soutěži?
Favorita nemáme. Myslím, že každé z představení je svým způsobem mimořádné a zajímavé a zasloužilo by si nějaké ocenění. Velkou radost také máme z toho, že se nám opět po letech na festival vrací maďarský element. Letos přivítáme jeden z nejvýraznějších avantgardních souborů Maďarska Maladype, jenž se doslova blýskne polskou klasikou 20. století Yvonne Witolda Gombrowicze, pod kterou je podepsán Zoltán Balász a která posbírala na svém putování divadelními festivaly řadu prestižních cen.
Podzimní termín je do budoucna stálý, nebo se vrátíte k termínu letnímu?
Podzimní termín se nám jeví jako vhodnější pro návštěvu divadla, ale zda při něm zůstaneme, ještě není jisté.
Kde mohou zájemci získat vstupenky?
Vstupenky lze zakoupit jednoduše skrze naše webové stránky www.borderfestival.eu a samozřejmě je budeme prodávat i před samotnými představeními v místech konání. Srdečně zveme!
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.