Herec Daniel Volný: O prázdninách dávám přednost rodině, přátelům a společnému cestování
12.8.2021 16:33 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Člen činohry Slezského divadla Opava Daniel Volný patří mezi herce s osobitým a velmi výrazným projevem. Je držitelem ceny Opavská Thálie, v minulosti získal i širší nominaci na Cenu Jantar za herectví. Mimo práci v divadle se věnuje i komunální politice. Povídali jsme si o všem, co patří k jeho životu.
Daniel Volný se svými dětmi.
Foto: archiv D. Volného
Prozradíte, jak si užíváte divadelní prázdniny?
I když byla minulá sezona velmi poznamenaná covidem a velkou část pracovního roku jsme nemohli hrát, prázdnin jsem se nemohl dočkat. Na jaře jsem začal zkoušet v ostravském Studiu G s režisérem Davidem Vyhnánkem inscenaci Paní Vojnarová je Vojnarka podle Aloise Jiráska a do toho jsme ve Slezském divadle začali zkoušet Cyrana, takže jsem chvíli zkoušel dvoufázově. Výsledek i díky skvělé partě kolegů (z různých ostravských divadel) stál za to, takže bych rád pozval do Géčka i čtenáře Ostravanu. Poté už jsem mohl s rodinou vyrazit na dovolenou. Nejprve jsme poznávali krásy slovinských hor a jezer a poté jsme přejeli k chorvatskému moři a navštívili jsme také Třeboňsko nebo otáčivé hlediště v Českém Krumlově, takže jsem odpočatý a už se zase těším na další divadelní sezónu.
Byly časy, kdy herci měli skutečně v létě měsíc volna a v srpnu už se většinou připravovali na začátek nové sezony. Dnes existují např. Letní shakespearovské slavnosti, běží nejrůznější divadelní projekty a mnozí se na skutečnou dovolenou téměř nedostanou. Líbí se vám takový posun hereckého léta?
Ano, máte pravdu, ale myslím, že je to volba každého herce. Hrát na Letních shakespearovských slavnostech je pro herce čest, ale já i vzhledem k tomu, že mám doma dvě malé děti, dávám o prázdninách přednost cestování a poznávání nových míst s rodinou a s přáteli. Přes rok si dovolenou vzít nemůžu, takže je to má jediná možnost.
Se začátkem sezony by měl do Slezského divadla Opava nastoupit nový ředitel. Překvapil vás odchod Ilji Racka, který, jak se sám vyjádřil, odchází po dohodě s opavským magistrátem, zřizovatelem vašeho divadla? A jaký vůbec byl podle vás Ilja Racek jako divadelní ředitel?
Víte, ve Slezském divadle se už pravidelně obáváme každý rok skládání rozpočtu. Každý rok jsme v nejistotě, kolik nám město přiklepne, a samozřejmě největší tlak je vyvíjen na ředitele. Pan Racek nastoupil do Opavy v nelehké době po odvolání bývalého ředitele Drgáče a velmi rychle situaci uklidnil a stabilizoval. Za svou práci si zaslouží poděkování. Vzhledem k jeho úspěšné kariéře nemusí nikomu nic dokazovat a ví, že někdy je lepší odejít. Jeho odchod mě tedy nepřekvapil, ale mrzí mě. Vážím si ho jak profesně, tak lidsky.
On sám také řekl, že Slezské divadlo čekají strukturální změny, u kterých by už měl být jeho nástupce. Jak vy vidíte záměry vedení města s divadlem?
Je to trochu složitější problém. Město dává na divadlo 7 procent ze svého rozpočtu, což není málo. Proto se město snaží na divadle šetřit. V divadle zase víme, že už se moc šetřit nedá, 70 procent z rozpočtu divadla jde na mzdové prostředky a naše platy se například s učitelskými nedají srovnat. Z této patové situace nám může pomoci jen stát nebo kraj. Ministerstvo kultury slíbilo větší příspěvek, kraj zatím vyčkává. Nefér mi přijde, že například divadlu v Českém Těšíně dává kraj 60 milionů na český i polský soubor. Opavě na českou operu a činohru tuším necelé 3 milióny. (Moravskoslezský kraj je zřizovatelem Těšínského divadla, zřizovatelem Slezského divadla je Statutární město Opava, pozn. red.)
Jste také členem opavského zastupitelstva. Řekněte, jakou pozici má v hodnotovém měřítku vašich kolegů v zastupitelstvu opavské divadlo? Jak vnímají opavští zastupitelé jeho důležitost?
Je to různé. Určitě nejsem za divadlo jediným bojovníkem v poli, ale řadě zastupitelů bych předplatné do divadla nařídil povinně. Myslím, že by to velmi pomohlo k jejich kultivaci a rozšíření obzorů. Neuvědomují si, že všechno se nedá přepočítat na peníze. Divadlo nemá jen bavit, jeho funkce je i vzdělávací, společenská a kultivační. A pokud by už chtěli přepočítávat, četl jsem zajímavou studii, že z každé koruny investované do divadla se minimálně polovina vrátí městu přes služby na daních. Lidé jezdí do divadla autobusem, koupí si pěkné oblečení, poté si zajdou na skleničku atd.
Co tedy říkáte změnám, o kterých se hovoří?
Tyto změny vyplývají z auditu, jehož odborností si nejsem jist. Audit si před nedávnem nechal vypracovat náměstek pro kulturu. Přišlo mi, že auditoři nemají velké povědomí o divadelním provozu. Ne všechny nápady však byly k zahození, například větší důraz marketingu na sociální sítě, více venkovních open air akcí atd. V souvislosti s auditem se mluví také o restrukturalizaci, bylo mi řečeno, že by nový ředitel měl projít každou pozici v divadle a zvážit, zda je nutná, či není. V tomto případě se obávám, že jakékoli propouštění či snižování úvazků by mohlo výrazně narušit provoz dvousouborového divadla.
Pojďme raději do divadla, tedy k následující sezóně. Co v ní vás jako předního člena pánské části opavského činoherního souboru čeká?
Moc se těším na nově nastudované představení Cyrana z Bergeracu pod širým nebem na zámku v Hradci nad Moravicí, kde budu hrát postavu Kristiána. Hrajeme 29. a 30. srpna. Poté nás čeká premiéra hry Edmond, která je o autorovi Cyrana, Edmondu Rostandovi, a o vzniku jeho slavné divadelní hry. Poté budeme dohrávat divákům představení, která byla kvůli covidu odložena, některá z nich jsme nehráli více jak rok a půl, tak doufám, že si vzpomenu.
A na kterou z nových rolí se těšíte nejvíce?
Těším se na všechny, ale pokud všechno vyjde, měli bychom v lednu začít studovat Gogolova Revizora, což je jedna z mých nejoblíbenějších her se spoustou krásných rolí. Ještě nevím obsazení, ale jakákoliv rolička by mě potěšila.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.