Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Mohlo to dopadnout všelijak, ale Nohavicovi, Pastrňákovi i Ewě Farne swing s B-Side Bandem sluší

Mohlo to dopadnout všelijak, ale Nohavicovi, Pastrňákovi i Ewě Farne swing s B-Side Bandem sluší

26.11.2020 07:26 Hudba

Nové album B-Side Bandu je jedním z největších překvapení letošního roku. Kolekce nazvaná Folk Swings přináší 17 zbrusu nových úprav převážně folkových písní z pera nejznámějších českých folkařů. V reprezentativní hudební kolekci nechybí Jaromír Nohavica, Ewa Farna, Vlasta Redl nebo Radek Pastrňák a mnoho dalších.

Zvětšit obrázek

Grafika z bookletu alba Folk Swings.

Brněnský B-Side Band není třeba představovat. Tento skvělý orchestr vedený bandleaderem Josefem Buchtou se v Moravskoslezském kraji představil vícekrát a vždy doslova zazářil. Nový projekt je především velkou poctou moravským a českým folkařům. Skvělé je, že autoři byli B-Side Bandem k natáčení přizváni a mohli tak své písně v novém hudebním aranžmá nazpívat znovu. Změnilo se pěvecké pojetí, které má orchestrální úpravě se swingovou příchutí nové barvy a často i výrazové odstíny.

Nejmarkantnější je to v úvodu alba: Folk Swings startuje písní Tak vidíš Vlasty Redla. Písnička z jeho kultovního prvního sólového alba Na výletě je opepřena žhavou dechovou sekcí, díky níž získala neuvěřitelné grády. O pěveckou linku se geniální moravský multiinstrumentalista Redl podělil se zpěvákem Vojtou Dykem. Jejich společný duet je ukázkou perfektně vylehčené techniky a sladěného stylu, který kráčí k sobě, nikoli od sebe ve snaze získat nějakou převahu.

Úplně nový kabát sluší také písničce Tajemství Radka Pastrňáka, která pochází z alba Butů Pískej si pískej. V Pastrňákových písničkách to vždy zavánělo jazzem – proto i tato úprava vyznívá šťavnatě a dechové střiky jsou zde bezvadné. Třetím zástupcem ze severní Moravy je ostravský bard Jaromír Nohavica. Ten si zazpíval svůj legendární song Zatímco se koupeš, který patří k hudebně i textově k nejkrásnějším vůbec. A Nohavica svou baladu ztvárnil s absolutní profesionalitou a nadhledem, který nelze přejít bez uznání.

Mladší generaci zastupuje na albu zpěvačka Ewa Farna, která si s Vojtou Dykem zahrála i ve videoklipu k písni Kočky z repertoáru Zuzany Navarové a Nerezu. Její písnička Měls mě vůbec rád má také nejaktuálnější feeling, v němž Farna potěšila brilantní swingovou a soulovou interpretaci, která je skutečně vzorová. Písničku Farna pěvecky výborně vystavěla a potvrdila svou pověst zpěvačky skutečně velkého formátu.

Z dalších folkových autorů jsou na albu zastoupeni Karel Kryl, Slávek Janoušek, Jaroslav Samson Lenk, Pokáč a další. Posledně zmíněný Pokáč je jedním z největších překvapení alba. Jeho písnička Co z tebe bude si se swingem báječně rozumí a Pokáč ji také znamenitě odzpíval.

Trochu překvapí, že na albu chybí další zásadní jména folkové scény, konkrétně například Pavel Žalman Lohonka nebo třeba Vladimír Merta. Vynechat je na úkor dvou nebo tří písní od jednoho autora, nepovažuju za nejšťastnější řešení. Nejsilnější zastoupení na Folk Swings má Jaromír Nohavica, od něhož na albu figurují ještě písně Ježíšek a Plebs Blues. V obou případech jde o výběr velmi osvěžující, reprezentují tu nejsilnější výseč Nohavicovy tvorby. Podobně Redlova Čarodějova píseň a Pastrňákova Pocta mlékařům jsou v prvním případě elektrizující lyrickou perlou s niternou básnickou výpovědí, ve druhém pak zavilou recesí, kterou si Pastrňák až sarkasticky vychutnal.

Velký sémantický posun doznala píseň Děkuji Karla Kryla s Vojtou Dykem u mikrofonu. Je to  překvapivá poloha, která díky Dykovu pěveckému stylu propůjčila tomuto songu spíše než modlitbu apel na odhodlání a neústupnosti. A písni nejzásadnější folkové osobnosti druhé poloviny 20. století to svědčí.

Album Folk Swings byla zřejmá sázka do loterie a jízda do neznáma. Hudební aranžmá si rozdělili mezi sebe Petr Kovařík, Pavel Zlámal, Petr Jirák a Jan Steinsdörfer, což pestrosti alba velmi prospělo. Každý přistoupil k vybraným písním s přihlédnutím k jejich osobitým vlastnostem a specifikům, proto se stylové spektrum alba příjemně rozprostřelo od folku přes funky, swing a soul až k rocku a hard rocku. Nejtvrdší peckou je jednoznačně Pastrňákova Pocta mlékařům, která je skutečně vydařenou a impertinentní taškařicí.

Potěšující je, že na albu figurují spíše méně známé než proslavené písně. Takový Redl má například mnohem větší hity než obě uvedené kompozice. Stejně jsou na tom i Nohavica a Pastrňák. Úlitba komerci však nebyla ambicí perfektně sehraného týmu tohoto alba. V tom spočívá zřejmá objevná tendence, přesto album má i tak zřetelný hitový potenciál a obrovský tah na branku. Těžko vypíchnout jednoho člověka z tak početného zástupu skvělých muzikantů, kteří se na nahrávce podíleli. Pokud bych měl zmínit pár jmen, byl by to ostravský fenomén Michal Žáček za nádherně emotivní a náladově dokonale konsekventní sóla a bandleader Josef Buchta, že tak náročný projekt vůbec měl odvahu a sílu zrealizovat.

Sluší se upozornit také na interaktivní booklet, který obsahuje nejen texty, ale rovněž přesné jazzové akordy ke všem písním. I zde se odrazila preciznost a pečlivost. Folkovým písničkám to v novém swingovém a jazzovém hávu moc sluší. Největší úctu si zaslouží autoři – nesporné legendy folkové hudby, byť mnozí z nich tuto škatulku dávno prorazili směrem k osobitým fúzím a rockovým odnožím. Potěšující je, že si všichni uvedení i další protagonisté zazpívali své písně s radostí a vitalitou a vdechli jim nový, osvěžující rozměr.

Album B Side Bandu je jasným potvrzením, jak kvalitní interprety a tvorbu domácí folková scéna měla a stále má. Je to srdeční záležitost a pocta našim folkovým legendám, experiment i zdařilý remake v jednom luxusním vydání. Písničky prostě swingují na první dobrou. U málokterého alba jsem se letos bavil tak dobře jako u Folk Swings.

 

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.