Z obýváku do obýváku. ProtimluvFest se po čtrnácti letech odehrál bez diváků, jen formou live streamů
24.10.2020 08:46 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Live stream, to je v době nouzového stavu jedna z mála možností, jak k divákům dostat živou kulturu. Aktuálně se o to pokusili také organizátoři XIV. ročníku ostravského literárního festivalu ProtimluvFest, kteří jednotlivá autorská čtení vysílali „z obýváku do obýváku“. Vypjatá doba si přitom žádala i vypjaté chvíle, takže třeba nemocí Covid-19 nakažený redaktor Protimluvu a moderátor Petr Ligocký se po síti spojil s polskou literární hvězdou Jakubem Żulczykem. Poklona oběma za jejich úsilí.
Redaktor Petr Ligocký při live streamu.
Foto: Ivan Mottýl
Dialog Petra Ligockého s Jakubem Żulczykem mohl díky živému přenosu sledovat kdokoliv, kdo disponuje připojením k internetu. Byť žije třeba v Argentině, což je jediná země na světě, v níž tento týden v přepočtu na 100 tisíc obyvatel zemřelo na nemoc Covid-19 více lidí než v České republice. Shodou náhod začíná argentinskou scénou i Żulczykův bestseller Oslněni světlem (Ślepnąc od świateł), když hlavní hrdina románu a jeden z varšavských drogových bossů shání letenku právě do této latinskoamerické země. Aby si na chvíli odpočinul od dealování kokainu, což není ve Varšavě zrovna klidná obživa.
Bestseller, který má díky společnosti HBO i seriálovou podobu, si koupilo už více než 100 tisíc Poláků. A za českou podobou románu stojí právě nakladatelství Protimluv, které pořádá i ProtimluvFest. Vydavatel Jiří Macháček tak vůbec poprvé sáhl k praxi, kterou již léta prosazuje třeba brněnské nakladatelství Host. Tedy namíchat vydávání poezie a další nekomerční literatury s trháky, což může mít příznivý vliv na věčně prázdnou pokladnu malých živnostníků v oboru.
Live stream s Varšavou obstaral z Bohumína polonista, básník a redaktor Protimluvu Petr Ligocký, který zrovna prodělává pandemický Covid-19. „Když čtu na své knihy negativní recenze, nemá to pro mě velký význam,“ řekl také Żulczyk v rozhovoru. Polští kritici totiž dílo Oslněni světlem označili za kokainový thriller a někteří jeho kvality zpochybnili.
Bylo to vlastně vůbec poprvé v úctyhodné čtrnáctileté historii ProtimluvFestu, kdy se díky koronaviru třídenní akce vysílala v přímém přenosu na kanálu YouTube. A všechna autorská vystoupení tak zůstávají uložena v jakési „internetové knihovničce“, v níž může kdokoliv a kdykoliv zalovit. Čtení ze Żulczykova románu se skvěle zhostil herec Komorní scény Aréna Marek Cisovský a celý záznam včetně rozhovoru s autorem bestseleru lze najít pod následujícím odkazem:
O deseti autorských čteních letošního ProtimluvFestu lze psát i s drobnými výhradami. Ačkoliv část publika u počítačů a chytrých mobilů živé přenosy určitě kvitovala s nadšením, live stream nemůže nahradit jedinečnou atmosféru literárního pořadu v reálném čase a prostoru. V minulých ročnících ProtimluvFestu vždy platilo, že z každého vystoupení si návštěvníci odnášeli především vnitřní dojmy, byť často i nesdělitelné. Imprese různé intenzity z osobního setkání s literárními veličinami a především z představených textů, které ještě nějaký ten čas rezonovaly v divákově mysli.
A také z těchto důvodů se zatím i sami pořadatelé ProtimluvFestu vyhýbali tomu, aby pořady zaznamenávali na video pro pochybný cíl jménem “věčnost“. S vědomím, že genius loci je křehkým bůžkem, který rád požehná jemnému předivu společného zážitku čtoucího literáta a napjatě poslouchajícího diváka, z vysoka však kašle na nějaký live stream.
Pandemie ale všechno obrací vzhůru nohama a šéf festivalu Jiří Macháček vsadil na živé přenosy z bytů či z prázdného sálu v ostravském Divadle 12. A tím tak trochu předem zpochybnil i smysl tohoto referátu, protože citovat z básní a rozhovorů, které si čtenář kulturního deníku může kdykoliv přehrát na kanálu YouTube, by byla poněkud protimluvná akce. Ano, mohli bychom se pustit do rozboru literárních kvalit jednotlivých vystoupení, ale to už by bylo na jiný článek. Podívejte se tak alespoň na zahajovací přenos z ProtimluvfFestu, ve kterém vystoupili mladí ostravští básníci (Dominik Bárt, Jakub Strouhal a Jakub Lukáš), kde vedle skutečné poezie bylo občas slyšet i prázdné šustění papíru:
Vysílání z bytů či z prázdných sálů, to je víc televizní žurnalistika než literární festival. Letos se tedy z důvodů, za které nemohli pořadatelé, neodehrál tradiční ProtimluvFest, ale spíš něco jako vysílání „Literárního studia Protimluv“. Na místě je otázka, zda Jiří Macháček neměl akci raději odložit, jak to nyní činí organizátoři mnoha obdobných přehlídek, například festivalu NORMA v ostravské městské galerii PLATO. Většinou z důvodů, aby nemuseli jít s laťkou dolů.
Záleží na úhlu pohledu. Záznamy z letošního „Literárního studia Protimluv“ lze samozřejmě chápat i jako jedinečnou publicistiku, která po dlouhé době dokazuje, že i Ostraváci mají vynikající kontakty s předními literáty na středoevropské scéně, takový byl například live stream s maďarskou básnířkou Zitou Izsó či ruským disidentem Igorem Pomerancevem.
Letošní nouzový ProtimluvFest možná nevýstižněji shrnul básník Petr Hruška. Na otázku Jiřího Macháčka, zda „není příliš velký protimluv pořádat literární festival v této vyhrocené době“, Hruška odpověděl: „Je. Právě proto jsem to pozvání přijal. Nic mě nepřitahuje tolik jako bláznivé věci, které jsou na první pohled úplně beze smyslu. Většinou mě ale zajímá i ten druhý a třetí pohled na věc, a ten už nemusí být zdaleka tak beze smyslu.“
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.