Domeček pro panenky ve zchátralé Ostravici i krása ženského těla v hotelu Palace. Move Fest to nevzdal
14.10.2020 00:21 Tereza Cigánková Divadlo Report
Sedmý ročník Move Festu Ostrava je minulostí. Jen o vlásek unikl smršti nových vládních nařízení, která nakonec nijak fatálně nenarušila jeho průběh. A byla to možná právě ona vidina dalšího divadelní půstu, možná hlubší zamyšlení nad smyslem kultury a umění vůbec, anebo mnohem intimnější sepětí s Ostravou a jejími němými architektonickými „výčitkami“, co dalo letošnímu Move Festu punc něčeho víc než jen jedinečného regionálního festivalu. Jeho dramaturgii, rámované tématem New Life, se totiž během pěti dní podařilo dotknout se snad všech rozcitlivělých oblastí současného života a společnosti. Vždyť upřímně, co jiného teď mnoho z nás dělá, než že hledá na žití nový pohled?
Festival uzavřelo představení Růžový samuraj.
Foto: Move Fest
Původně jsem o festivalu chtěla psát velmi podrobně, vylíčit všechno, co mě letos zaujalo a co ve mně zanechalo nejhlubší dojmy. Těch věcí by ale bylo tolik, že by dosti pravděpodobně vydaly na skutečně dlouhý a možná i pro čtenáře příliš vyčerpávající text. Proto budu raději stručná a svůj zážitek z Move Festu 2020 se pokusím předat jen v krátkosti.
Z mého pohledu důležitější než samotný festivalový program (jakkoli si každé představení zaslouží náležitou pozornost a dává smysl v dramaturgickém rámci) byla nálada na obou „březích“. Tedy jak mezi interprety, tak diváky. Byla to nálada vzájemně podpůrná, vzájemně radující se z živých setkání. Bylo to odhodlání a úsilí – úsilí něco odevzdat a něco přijmout. Mluvit a přemýšlet o důležitých věcech, klást si otázky. Byla to vyprodaná hlediště a energií nabitá jeviště.
Z tohoto hlediska ve mně dodnes nejvíc rezonují dvě site-specific představení, která vytvořili choreografové ve spolupráci s ostravskými performery (jak profesionály, tak i amatéry) během několik dnů zkoušek a zasadili je do prostorů, které jsou všem Ostravákům, ale jistě i přespolním, dobře známá. A udělali to způsobem, který nás jako přihlížející okouzlil a na pár okamžiků vytrhl z reality. Bylo to jako vstoupit do jiného světa, který se řídí odlišnými pravidly než ten skutečný.
Martin Talaga uvedl své představení Soma v prostoru bývalého hotelu Palace, v budově, která dnes pomalu chátrá a její vnitřek je zátiším holých stěn a obnažených drátů. Do kontrastu s těmito kulisami postavil Talaga tělo – přesněji řečeno deset ženských těl – jako dokonalý a přirozeně krásný mechanismus, jako něco, co musíme obdivovat bez ohledu na jeho tvar, velikost, barvu či věk. Tanečnice vložily svoji důvěru a maximální soustředění do necelé hodiny plné improvizovaných tanečních frází, antických póz, vzájemných interakcí i karikatur dnešních ideálů krásy a představ o přitažlivosti a s těly více odhalenými než zahalenými se pohybovaly prostorem s naprostým sebevědomím, bez náznaku studu. Hudba, prostředí, blízkost divákům – to vše nás vrátilo „ke kořenům“, k opravdové hodnotě těla bez nánosů stereotypů a společenských konstruktů.
V podobném duchu se pak neslo i Talagovo sólo Faunus, které je volnou variací na téma sladkého nicnedělání, na chvíli bezčasí během letního odpoledne, kdy jedinými důležitými věcmi jsou jídlo, spánek, rozkoš a pocit nesmrtelnosti.
Bývalý obchodní dům Ostravica se stal dějištěm dalšího představení vytvořeného exkluzivně pro festival, a to projektu Rise Again, Rise, My Dust! Miřenky Čechové a skupiny Tantehorse. Ve spolupráci s ostravskými i mimoostravskými umělci vdechla Miřenka Čechová život kdysi nádherné budově a na chvíli oprášila její zašlou krásu. Od první do poslední scény jsem si připadala jako v obřím domečku pro panenky, do kterého jsem jako zázrakem mohla vstoupit a pozorovat fragmenty života jeho obyvatel, postav z blízké i dávné minulosti. Byl to dekadentní, nostalgický, silný, teatrální, nepřenosný zážitek. Nádherná hudba, jdoucí ruku v ruce s vizuální dokonalostí a maximálním nasazením interpretů. Vezmeme-li v úvahu, za jak krátký čas celé představení vzniklo, nezbývá než smeknout.
Další představení, která festival Move Fest nabídl, rozhodně nezaostávala za výše zmíněnými, přinesla však zase jiný druh zážitku – v jejich případě se nejednalo o vytržení z reality, ale spíše o konfrontace s ní. O konfrontaci s tématy, která se málo probírají, ale všichni o nich víme. O zamyšlení nad tím, co nás učí společnost a jak to vnímáme my sami. Hned ve dvou inscenacích se objevilo téma hrdinství a hrdinů v dnešní době. Kdo je to hrdina a jak ho vlastně poznáme?
Novocirkusová skupina Losers Cirque Company ve spolupráci s mimem Radimem Vizvárym si v představení Heroes pohrávala s otázkou hrdinství v souvislosti s bojem o život po těžké autonehodě, nechávala na jeviště přicházet postavy, které mohou a nemusí představovat odvahu a sílu, a nutila diváky se ptát: Tak kdo vlastně? A to skrze špičkovou pantomimu, akrobatické výstupy, tanec i rafinovanou práci s rekvizitou, konkrétně širokým pruhem látky, který byl v podstatě jediným objektem na jevišti a který umožňoval performerům efektní proměny.
Jana Burkiewiczová a její Růžový samuraj, který festival uzavíral, hledali skrze působivé vizuálně-hudebně-taneční kompozice s nádechem dalekých krajin a východních bojových umění hrdiny v každém z nás, v našich blízkých, i v našich vzpomínkách.
Velké tabu, a zároveň téma, které se dle statistik dotýká přímo či nepřímo každého z nás, otevřela inscenace Tumor: Karcinogenní romance skupiny T.I.T.S company. Co prožívá člověk s rakovinou a je možné na tento stav nahlížet jinak než negativně? Je možné ho milovat? Smát se mu? Smát se ním? Citlivě, ale s mrazivou upřímností nás interpreti provedli krajinou těla s tumorem, které neztrácí humor. Využívají k tomu důmyslné audiovizuální efekty, mluvené slovo i pohyb, kontakt, barvy, objekt. Jde o sdělení natolik křehké, že je těžko říct, co se vám jako divákovi chce víc – plakat nebo se smát. Zřejmě obojí, stejně jako v životě
Jedno z úvodních představení Move Festu, multižánrové Brave New Life, rovněž tnulo do živého. Nastolilo pomyslnou diskuzi o hledání (a nalezení) pravdy, o zahlcení informacemi a argumenty, které nám servírují média i virtuální svět a paradoxně nás tak odsuzují k ještě většímu zmatení. Projekt, který vznikal za podpory iniciativy Shaking the Walls a center Cooltour Ostrava a Tabačka Kulturfabrik, odvážně propojil slovenské a české umělce a pod režijní taktovkou Jozefa Vlka vytvořil znepokojující hru s prvky totality, nastolení jediné pravdy, ovládnutí jedince a ztráty smyslu pro rozlišení dobrého a zlého. Až příliš blízké naší současné realitě, obávám se.
Zdá se, že i mé rádoby úsporné shrnutí bylo nakonec celkem výživné. Stejně tak jako samotný festival. Tak alespoň stručný závěr: Move Fest to nevzdal. Je krásné, že se opět stal. A stane se zase.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.