Oslovují mne kvalitní texty, které mají přesah, říká šéf Welcome scény Hradeckého slunovratu Ondřej Oborný
14.10.2020 09:01 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Ačkoliv koronavirus vykázal životy muzikantů z běžných a normálních kolejí, je třeba se dívat i do budoucna a neztrácet naději. Dne 1. října byl zahájen konkurz kapel na Welcome scénu Hradeckého slunovratu. Festival, který koncem června doslova zázrakem proběhnul, sice své podzimní druhé dějství nezopakuje, ale jeho tým intenzivně pracuje na dalším ročníku. Jedním z členů festivalového týmu je dramaturg Welcome scény Ondřej Oborný, který spolu s renomovaným hudebním publicistou Milanem Tesařem a partnery scény vybírá z desítek přihlášených kapel a umělců. Právě o jeho pozoruhodné a přínosné práci, kterou dělá z lásky a nadšení pro muziku a bez nároku na jakýkoli honorář, jsme si v rozhovoru pro Ostravan.cz povídali.
Ondřej Oborný má na Hradeckém slunovratu na starost Welcome scénu.
Foto: Karel Šírek
Ondro, ty se staráš o Welcome scénu, která je stále viditelnější součástí festivalu Hradecký slunovrat. Určitě by stálo za to přiblížit, co všechno tvoje práce obnáší?
Ač se to nemusí na první pohled zdát, organizace festivalu je celoroční prací celého týmu. Co se týče Welcome scény, hlavní gró začíná 1. října, kdy každoročně zahajujeme konkurz, kde se kapely se zájmem o vystoupení mohou hlásit. Důležité je poslat svou přihlášku pro následný výběr. Samotný konkurz trvá od 1. října do 31. prosince. Součástí té práce je poslech nahrávek všech kapel, které se do konkurzu přihlásí. Snažíme se to dělat svědomitě, aby vybraná čtrnáctka byla to nejlepší a nejzajímavější.
Co následuje dál?
Pak začíná komunikace s kapelami, vyžádáme si všechny potřebné materiály k tomu, aby kapela mohla vystoupit a zahrát. Materiály myslím stage plány, grafické materiály a popisy, tak abychom zvlášť každou vybranou kapelu mohli představit. Taky si vyžádáme od každé kapely jednu píseň, kterou následně zařadíme na kompilaci Welcome scény. CD kompilace bude v příštím roce vydána již potřetí v distribuci jednoho z partnerů scény, vydavatelství Indies Scope. Design CD má na starost grafička Jana Reichel.
No a v cílové rovince si kapela zahraje na Welcome scéně?
Ač by se mohlo zdát, že vystoupením na festivalu jsme ve finále, chceme s kapelami zůstat v kontaktu i dále po jeho skončení. Naší hlavní snahou je zajistit kapelám z Welcome scény účast i na jiných akcích a festivalech. Za tímto účelem se nám podařilo „vybudovat síť“ partnerských festivalů Welcome scény, kterými pro rok 2021 budou festival Letní filmová škola Uherské Hradiště (v rámci doprovodného hudebního programu), Boskovice – festival pro židovskou čtvrť, a festival KUKOKLI, který se koná v barokním kostele v Horním Vítkově u Liberce. Dále spolupracujeme s festivaly FreedomFest a Polské dny v Ostravě, kde může vystoupit opět některá z vybraných polských kapel. Dramaturgové těchto festivalů se zavázali k výběru některé z kapel z Welcome scény také do svého programu. Kapelám se dále snažíme zařídit mediální prezentaci, a to nejen skrze partnery scény, kterými jsou Radio Proglas a frontman.cz, aby se o jejich tvorbě vědělo.
Momentálně jsme v dosti neradostné situaci, kultura je z života společnosti kvůli koronaviru vymazána a podzimní dějství festivalu Hradecký slunovrat se neuskuteční. Myslíš, že bude o účast na Welcome scéně podobný zájem jako loni?
Taky jsem nad tím uvažoval, ale zatím podle počtu přihlášených kapel to vypadá, že zájem je zhruba podobný jako loni. Nevím, jak se k tomu staví kapely, ale my jsme optimisté. Věříme, že se nám to podaří opět uspořádat. Snažíme se o tom konkurzu informovat a vystoupení ještě více zatraktivnit. Účinkování na Welcome scéně bude poprvé honorováno.
Zaregistroval jsem poměrně masivní zájem z Polska…
Je to tak. Loni se nám přihlásilo nějakých 40 polských kapel. S tím je spojena i ona propagace. Děláme ji zvlášť pro Česko i pro Polsko. Máme už nějaké kontakty na média v Polsku, aby se konkurz rozšířil a vědělo se o něm.
Ten záběr směrem na Polsko je nesmírně zajímavý, polská hudba byla vždy o pár kroků napřed a tedy velkou inspirací i pro nás. Ty máš k polské muzice obecně dost blízko, že?
Nejen k polské hudbě, ale celá polská kultura je mi velmi blízká. Je to spjato také s přáteli, které tam mám. Moje fascinace Polskem trvá už nějaký čas. Navíc to vypadá, že i další členové týmu festivalu Hradecký slunovrat slyší na tuhle notu a zdá se, že celý festival bude příští rok ještě více směrován na polskou kulturu, což nám dává smysl. Je to logické i vzhledem k blízkostí polských hranic, v prostoru, kde se kultury prolínají, a jsme rádi, že tomu tak je.
Jaké kapely se vám z Polska hlásily či hlásí?
Co se týče polských kapel, které na našem festivalu vystoupily, první to byli v roce 2017 Vołosi na hlavní scéně. To, že se na i Welcome scéně začalo objevovat více polských kapel, je i zásluha polského partnera této scény – projektu Dzielnica brzmi dobrze. Hodně se hlásí kapely z okolí Katowic, o které se projekt stará. Já na to nabaluji další hudebníky, které odkazuji na tento konkurz a možnost se do něj přihlásit. V loňském roce bylo ze 14 kapel 5 polských. Baví mě, že se čeští a polští muzikanti potkávají, jsou vždy velmi nadšení, že si tady mohou zahrát. Pokud tomu můžeme pomoci, je to skvělá věc.
Novinkou Welcome scény je také takzvaná Welcome tour, která v roce 2020 proběhla poprvé ve čtyřech klubech v rámci České republiky. Kdo tuto platformu vymyslel a jak se tento projekt ujal?
Byl to takový můj nápad v situaci, kdy Welcome scéna neměla domluveny ještě žádné partnerské spolupráce. Zahájení se konalo v Opavě, pokračovalo se v Olomouci, Praze a finále v Brně. Stejně jako Welcome scéna je typická prolínáním žánrů, Welcome tour jsem koncipoval tak, aby se mísily hudební žánry. Máme z ní zpětně velkou radost. Jednak proto, že se mohla vůbec uskutečnit, protože od března už byla situace složitá. Byť Vašek Müller (ředitel festivalu) říkal, že v lednu nebo únoru je těžší dostat lidi na koncerty, návštěvnost byla velmi slušná. Máme pozitivní ohlasy a chceme pokračovat i v příštích letech. Asi ta největší pestrost byla slyšet hned možná v rámci prvního koncertu v Opavě v klubu Café Evžen, kde vystoupily kapely Cafe Industrial (dnes vystupující jako CI 3) a Lód 9. Někteří posluchači to měli problém skousnout, ale většina byla nadšena.
Jaké máte s touto tour plány?
V příštím roce Welcome tour posuneme do března a dubna i vhledem k aktuální situaci. Součástí Welcome tour by měl být i speciální koncert v Hradci nad Moravicí, kde zahraje 7 kapel z Welcome scény, které letos nemohly na festivalu Hradecký slunovrat vystoupit. Rádi bychom v příštím roce některý z koncertů Welcome tour premiérově uspořádali mimo ČR. Takový je plán.
To vypadá, jako bys celý rok nedělal nic jiného, než staral se o organizační zajištění a kompletní servis Welcome scény. Dá se takovou prací uživit?
Je fakt, že práce na Welcome scéně je poměrně dost, ale jestli se dá tou prací uživit, to sám nevím. Všichni tu práci děláme proto, že nás naplňuje a baví a děláme ji bez nároku na honorář. Přináší nám to hlavně radost. Naštěstí mě živí něco jiného a tohle všechno děláme ve volném čase. Festival prostě vytvářejí lidé, kteří jsou pro tu věc nadšení a kterým to dává smysl. Celoročně se tím zabýváme a věříme, že nám do toho někdo nebo něco opět „nehodí vidle“ a v příštím roce ho budeme moci uspořádat.
Přihlašují se vám do konkurzu Welcome scény také kapely z jiných zemí než Polska? Co třeba slovenská a maďarská scéna?
Ano, kromě českých a polských kapel, kterých je nejvíc, se nám tradičně hlásí i kapely ze Slovenska. Loni jich bylo okolo dvaceti, s tím, že na Welcome scéně v minulosti vystoupil například vynikající slovenský písničkář Archivný chlapec, Milan André, rodinné duo Hmlisto nebo v letošním roce kapela BlueZodiac. Co se týče kapel z jiných zemí, premiérově se nám v loňském roce přihlásily dvě maďarské kapely. Přihlásila se nám a byla vybrána také česko-švýcarská kapela Songs from Utopia. Přihlášky na webu festivalu Hradecký slunovrat jsou proto dostupné jak v české, tak v polské i anglické verzi. Všechny přihlášky sbíráme do 31. prosince na mailu welcome@hradeckyslunovrat.cz a vybrané kapely budou známy do 17. ledna.
Několikrát jsi zmínil snahu o žánrovou pestrost. To je ovšem pouze jeden (ryze hudební) faktor, který je součástí pestré škály možností, jak definovat hudební projev nějaké kapely. Jaké další vlastnosti jsou konkrétně pro tebe při volbě účinkujících na Welcome scénu rozhodující?
Razíme slogan Všechny žánry vítány, což není spjato pouze s Welcome scénou, ale takto se snažíme fungovat a takovou filozofii hlásáme v rámci celého festivalu Hradecký slunovrat. Někdy se stává, že když propukne konkurz na Welcome scénu, některé kapely se vyloženě ptají, jestli to je určeno pro všechny žánry. Klíčovým faktorem je opravdu v uvozovkách kvalita tvorby. Může to být samozřejmě subjektivní názor v tomto případě mne a Milana Tesaře plus partnerů scény.
Jak to tedy máš ty sám? Co u tebe rozhoduje?
Pokud já bych měl zmínit, podle čeho vybírám kapely, cítím základ ve folku, aniž bych ten žánr nějak preferoval. Pokud si řeknu, že to je kapela, která takřka nemá srovnání a je v nějakém směru výjimečná, je to něco, co u mne zaboduje.
Druhý faktor, který u mě hodně vyhrává, je sdělení kapely. Ve chvíli, kdy je všeobecné sdělení něčím významné, zasáhne mě a není jen plácnutím do vody. Oslovují mne kvalitní texty, které mají přesah a mají co říct.
Co bys na závěr vzkázal kapelám a umělcům, kteří zvažují poslat přihlášku?
Možná jednu radu, kterou jsme už zmiňovali společně s Milanem Tesařem: Myslete na kvalitní prezentaci. Povedené a kvalitní video z živého koncertu nebo hraní může konkrétně doložit to, co ta či ona kapela umí. Podle toho se dobře vybírá a je poznat, jak na tom kapela je.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.