Kapela Saca vydala nový klip Second One a zpěvák Mat Vašíček říká: Dohodli jsme se bývalý název zjednodušit
19.4.2020 08:28 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Možná si pamatujete kapelu s nejdivnějším názvem a typografií. Ostravská formace Sækədʒəwiːə má na svém kontě dvě nahrávky a vystoupení na řadě festivalů včetně prestižního Hradeckého slunovratu. Kapela se na sklonku loňského roku přejmenovala a nedávno vypustila do světa nový singl Second One. O jeho anglicko-české motivaci, manipulaci a zařazení do systému jsme si povídali se zpěvákem Matem Vašíčkem.
Ostravská kapela Saca.
Foto: archiv
Všiml jsem si, že jste jako kapela změnili název. Kdy se tak stalo a co vás k tomu přimělo?
Došlo tomu na podzim minulého roku. Podlehli jsme tlaku současnosti, zejména internetovému vyhledávání, kdy vygooglovat naši kapelu nebo ji najít na Spotify či kdekoliv jinde byl prostě problém, proto jsme se dohodli název zjednodušit. Stejně nám hodně lidí, i my sami, říkalo Saka, takže jsme to použili a pochopitelně převedli do latinky. Beru to jako vývoj, ne změnu, stále v názvu vidím Sækədʒəwiːu jako indiánku, třeba ji zkráceně rovněž říkali „saka“.
Chápu. Podobně originální cestou jste se vydali i na svých nahrávkách. Po debutu jste vydali rovnou B-Side. To není úplně obvyklé, ne?
Hodně lidí se pravda ptalo, co to B-Side je, jelikož B strany singlových LP málokdo pamatuje. Ale to vydávání bylo hlavně virtuální, CD jsme nechali vylisovat jen pár pro média a přátele, a nepřijde mi od věci umožnit lidem poslechnout si písně, co se na album „nevešly“, jsou mezi nimi fajn věci, jen se nehodily do konceptu alba. Člověk stejně funguje hodně přes svůj playlist, takže EP, B Side nebo ne, je to jedno. Spíš pro fajnšmekry, ale na streamovacích aplikacích to je a člověk si může zařadit jakoukoliv skladbu do svého playlistu.
Mně osobně to dávalo smysl. Taková odvrácená strana, která však měla i sílu debutu. Nedávno jste vypustili nový singl s názvem Second One. O čem ta píseň vypráví?
Pro mě osobně to vypovídá o jakési manipulaci společností, o tom, co je nám řečeno, že máme dělat, ale my sami vlastně nevíme, co chceme. Ta manipulace nemusí být nutně špatná, je to zařazení do systému, který funguje. Každý v tom ale může vidět něco jiného, můj pohled není relevantní.
Každopádně interpretaci si zaslouží, proč jste se rozhodli v písni spojit angličtinu s češtinou?
Každá skladba přichází jinak, není na to vzorec, Second One byla původně celá v angličtině, pak jsem přišel s českým textem na refrén a rozhodli jsme zachovat oba jazyky. Jinou bilingvní skladbu nemáme, nefunguje to až tak často. Tady jsme snad byli úspěšní.
Věřím, že ano. Kdo je autorem výtvarné animace klipu s volně plovoucími texty?
Radek Andó z tvůrčí skupiny Pro.Motion, moc šikovný kluk, co od mládí stříhá a točí. Dělali jsme spolu už na více věcech.
Ty černobílé struktury jsou hodně zajímavé… V refrénu je klíčová myšlenka Však byl mi rozum dán, abych ti rozum vzal. V tom sdělení se skrývá trochu temné poselství, nemyslíš?
Pak následuje verš „však byl mi rozum brán“, což pro mě obojí naráží na to, do jaké míry jsme svobodni v onom systému.
Děláme spolu rozhovor poprvé, tak mi to nedá se nezeptat. Podobnost s Michaelem Stipem z R.E.M. asi není čistě náhodná, že?
R.E.M. jsou kapelou, která mě v podstatě hudebně vychovala, jsem i celkem posedlý sběratel jejich desek a biografií. Nepochybně to má či mělo vliv na mou tvorbu. Člověk se ale musí snažit se překonávat a při vlastním skládání mě ten nápad musí bavit a musí mi přijít originální. Pokud někomu zním po hlase jako Stipe, tak to určitě nedělám vědomě. Pravdou je, že se mi zpívá dobře v jeho rozsahu.
Barva hlasu je věc, s níž se člověk rodí a učí pracovat. Tvůj zpěv má samozřejmě své originální polohy a místy grungeově nabroušené ostří. Jak jsi na tom s kapelami éry grunge?
V poslední době jsem se dost vrátil k Nirvaně, to bude však z grunge asi vše.
Je nový singl Second One předzvěstí chystaného alba?
Společně se Second One jsme natočili ještě asi půltucet skladeb, další jsou složené, ale nenahrané. Určitě míříme na nějakou kompilaci. V době streamovacích služeb mi album nepřijde ani tak důležité, osobně mám rád poslech celé desky jako cesty, kterou mi interpret vytyčil. Není nás však myslím mnoho, proto může nějaká skladba opět vyjít jako singl, nejlépe s klipem a lidé ji budou mít na Spotify nebo někde, co zrovna používají.
Jasně. To je cesta, po které kráčí více kapel, například vaši ostravští hudební souputníci Places. Ty jsi autorem textů, jak ten proces vzniku u tebe vypadá?
Těžko napsat postup, nejde to naplánovat a pokaždé je jiný: U Second One mě například inspirovala Romanova melodie a v hlavě mi vyskakovala slova have been told (bylo mi řečeno), tak jsem se snažil tu větu nějak vysvětlit zbytkem textu. Jiné texty vznikají jako básničky, když cítím, že mám co říct. Inspirativní melodie je však asi nejlepší popud, promítá do hlavy obrazy a to se pak snadno píše.
A jak se ti žije v době koronaviru?
Necítím velikou změnu, a je fajn být doma a číst si..
Co ti v hlavě utkvělo z nedávné četby?
Dám-li biografie R.E.M. stranou, tak mi v poslední době utkvělo Jak zabít ptáčka od Harper Lee a série knih Jamese Herriota, což jsou historky z jeho veterinární praxe na venkově v Yorkshire ve 30. letech… Příjemné čtení.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.