Obraz a slovo v čase koronaviru: Co se děje v PLATO, Domě umění, Bludném kameni, Protimluvu či Fiducii?
2.4.2020 21:50 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Ředitel městské galerie PLATO Marek Pokorný přemítá, zda po odeznění pandemie bude vůbec možno navázat na předchozí činnost instituce: „Budeme se tvářit, jako že se nic nestalo? Máme jednoduše pokračovat v našich projektech jako by se nechumelilo?“ Šéfredaktor revue Protimluv a knižní vydavatel Jiří Macháček je spíš optimista: „Mám pocit, že kniha kvůli koronaviru zažije velkou renesanci.“
Galerie, kluby či vydavatelství anebo třeba i samotní literáti a vizuální umělci z Ostravska většinou na pandemii reagují zvýšenou aktivitou v internetovém prostředí. Někteří jen zlehka, jiní až s přehnanou intenzitou.
PLATO
Ředitel městské galerie PLATO Marek Pokorný však v aktuálním facebookovém vzkazu z 31. března „virtuální aktivity“ rovnou odmítl: „Nechceme se vám pokoušet nahradit naši činnost v podobě vzdělání či zábavy na sociálních sítích. To umí jiní, lépe a s větším dopadem.“
Pokorný připomíná krédo galerie, která sídlí v bývalém hobby marketu Bauhaus: „Naše instituce je víc než jakákoliv jiná závislá na bezprostředním a intenzivním kontaktu s návštěvníky.“ I autor tohoto textu je přesvědčen, že pokus o přesun jedinečného místa k „umění a setkávání“, jakým je PLATO v reálném čase a prostoru, by byl spíše kontraproduktivním počinem. Pokorný v těchto dnech spíš hloubá nad tím, co pandemie udělá s uměním jako takovým. A ptá se: „Budeme se tvářit, jako že se nic nestalo? Máme jednoduše pokračovat v našich projektech jako by se nechumelilo?“
PROTIMLUV
Jediné ostravské nekomerční nakladatelství Protimluv na tak bezprostředním kontaktu s veřejností, jaký potřebuje PLATO, závislé není. Odpadají sice pravidelná autorská čtení v Domě umění, vydavatelství ale potřebuje především čtenáře. A na čtení je v době koronaviru víc času než jindy. „Držím palce a děkuji všem, kteří pomáhají v boji proti epidemii. Modlím se za to, aby brzy skončila a mohli jsme se vrátit do normálu. A protože věřím, že epidemie skončí, že nás nezlomí, tak jedeme podle plánu,“ říká vydavatel Jiří Macháček v rozhovoru pro kulturní deník Ostravan.cz.
Všechny letos plánované tituly Protimluv vydá. „Zmínil bych například antologii básnických textů 150 českých autorů nazvaný Krátká báseň, kterou k vydání sestavil Zdeněk Volf. Dokončujeme sazbu knihy Náš čas skončil ruského disidenta Igora Pomeranceva, který již řadu let žije v Praze a pracuje pro Rádio Svobodná Evropa, a brzy se budeme věnovat antologii ostravského hororu Fialoví ďábli, kterou edičně chystá Martin Jiroušek,“ prozrazuje Macháček. Vyjdou i básnické sbírky Stanislava Koláře, Petra Ligockého a Lenky Kuhar Daňhelové.
Příští týden vyjde dokonce i papírová verze nového čísla kulturního časopisu Protimluv. „Mimořádně pak bude tohle číslo volně přístupné i na internetu,“ slibuje vydavatel. Pandemii vnímá jako jisté zklidnění literárního provozu. „Redakci tolik netlačí termíny a můžeme víc v klidu dělat svoji práci. Připravujeme třeba prodej našich knih a časopisů formou e-shopu na našich webových stránkách, zatím jsme vše prodávali pouze prostřednictvím společnosti Kosmas. A snad bude čas i na to, abychom konečně převedli některé naše vybrané tituly do podoby e-knih, jako například knihu povídek Nikdo tady není Jaroslava Žily, který nás předčasně opustil v dubnu před třemi lety.“
BLUDNÝ KÁMEN
Galerie Bludný kámen v Opavě spustila on-line program Izolovaná spojení. „Primárně je určen výtvarným umělcům, performerům a hudebníkům na volné noze, jejichž živobytí je ohroženo současnou nouzovou situací. Ale nejen jim, nýbrž i všem dalším umělcům. Vyzýváme je, aby realizovali projekty, kterými veřejnosti představí své aktivity,“ obrací se na uměleckou obec kurátor Martin Klimeš. „Může jít o performance, online výstavy nebo i jinou prezentaci, koncert, přednášku, prohlídku ateliéru nebo představení současných projektů či streamování průběhu práce, například malby, realizace instalace, soch a podobně.“ Přihlášené projekty průběžně vyhodnocuje a vybírá porota složená z členů Bludného kamene a ty úspěšné jsou dokonce honorované částkou 1000 korun.
Akce jsou streamovány prostřednictvím oficiální facebookové stránky Bludného kamene vždy v každý čtvrtek v 18, 19 a ve 20 hodin. A posléze jsou streamy k nalezení na facebookových stránkách Bludného kamene. Tedy i prezentace, které porota vybrala pro vysílání ve čtvrtek 2. dubna: Interaktivní přednášku o proměně paradigmatu opavského umělce Imricha Vebera, vystoupení noiseového dua REK ve společné performanci s básníkem Liborem Staňkem a projekt stream hudebně-básnického dua Lightbush, které tvoří kurátorka a umělkyně Magdaléna Jadwiga Härtelová a americký techno producent John Broback.
„Nápad na projekt Izolovaná spojení byl okamžitou reakcí na vyhlášení nouzových opatření,“ vysvětluje deníku Ostravan.cz Jakub Frank, další z činovníků Bludného kamene. „Zpětná vazba je zatím výborná, úplně první stream sledovala v jednom okamžiku téměř stovka diváků, kteří navíc vystoupení komentovali v přímém přenosu.“ Umělci mají volnou ruku. „Snažíme se ale, aby vybrané projekty dávaly v živém vysílání smysl, aby to zkrátka nebyla nuda. A také, aby ta vystoupení byla vyvážená, abychom v jeden den neměli jenom koncerty nebo jenom výtvarné projekty,“ dodává Frank.
FIDUCIA
A jak v době koronaviru žije ostravský Antikvariát a klub Fiducia? Obchod i obě galerie jsou uzavřeny a nouzový stav nedovolil ani křest oblíbeného bulletinu Krásná Ostrava, což je jediný ostravský konkurent kulturního periodika Protimluv. „Zatím jsme bulletin vydali pouze on-line na webových stranách Okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu. V tištěné podobě časopis nabídneme až na křtu, který proběhne ve chvíli, kdy pomine nouzový stav,“ informuje majitelka Fiducie Ilona Rozehnalová.
Fiducia pokračuje v guerillových akcích, které nouzový stav neomezuje. „Od začátku dubna budou Ostraváci potkávat ve městě poetické cedulky, na nichž najdou básně českých i světových autorů. Verše věnované naději, smyslu lidské existence a radosti z bytí. Básně vybrali ostravští spisovatelé, literární kritici a členové okrašlovacího spolku,“ představuje Rozehnalová jednu z těchto akcí. Další bude následovat na konci dubna v rámci projektu „Poetické popelnice“. Na kontejnerech se objeví ukázky z díla spisovatele Jana Balabána, který zesnul předčasně v dubnu před deseti lety. Snad se na kontejnerech objeví i tato Balabánova útěšná slova: „Důležité je už to, že dokážeme procítit lidskou bolest, umíme ji sdělit, přemýšlet o ní, mluvit o ní s určitým soucitem. To je ten nulový stupeň naděje. Nula je také číslo. Od něho se dá jít nahoru…“
DŮM UMĚNÍ V OSTRAVĚ
Drahný čas lze strávit i na webových stránkách Galerie výtvarného umění v Ostravě. Depozitáře Domu umění totiž skrývají na 20 tisíc uměleckých děl, přičemž 100 nejzajímavějších z nich bylo už v roce 2015 vybráno pro unikátní publikaci Sto děl z Galerie výtvarného umění v Ostravě. Ta je nyní vystavena k on-line prohlížení. A je si z čeho vybírat, návštěvník této galerie si může otevřít třeba Haldy Jana Zrzavého, Sedm trnů ve rtu Mikuláše Medka, obraz Naše rodina ostravského solitéra Zdeňka Janošce Bendy nebo dílo Adonis, pod nímž je podepsán italský barokní mistr Domenico Fetti.
O dalších uměleckých aktivitách v čase koronaviru bude kulturní deník Ostravan.cz informovat příští týden.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.