Galerie Ostravan: Libor Novotný vystavuje kostru z bezových větviček a melatonin z parket
20.3.2020 07:33 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Galerie Ostravan
Kulturní deník Ostravan.cz spouští v době koronavirové pandemie virtuální Galerii Ostravan, kterou chce alespoň symbolicky nahradit dočasně uzavřené výstavní síně. Prvním hostem je ostravský umělec Libor Novotný, mimo jiné jedna z duší výjimečného festivalu umění ve veřejném prostoru Kukačka. V příštích dnech a týdnech se na tomto místě představí třeba Katarína Szányi, Václav Rodek, Tomáš Teper či Martin Cihlář.
Výtvarník Libor Novotný.
Foto: archiv
Když nemůže Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi. A protože moravskoslezské galerie, výstavní síně i kluby, v nichž se prezentuje výtvarné umění, budou uzavřeny ještě pěkných pár týdnů či možná měsíců, rozhodla se redakce deníku Ostravan.cz pro otevření prozatímní Galerie Ostravan. Její smysl má vlastně obdobný účel jako stálá rubrika Chvilka poezie, v níž prezentujeme básníky spjaté s Ostravou i celým krajem.
Výtvarné umělce jsme vyzvali, aby virtuální galerii zapůjčili asi čtyři nebo pět fotografií svých aktuálních děl, které případně opatří i vlastním výkladem (není to podmínka). Jako prvního autora představujeme již zavedeného umělce a pedagoga Libora Novotného (1979), o jehož pracích tento web vícekrát informoval. Například o jeho působivé instalaci Měkké spojení na festivalu Colours of Ostrava, kterou sestavil z dřevěných palet, jež byly podepřeny křehkými okurkami hadovkami.
„Virus mi zatím do ničeho aktivně přímo nezasáhl, když pominu, že obrátil republiku vzhůru nohama,“ říká Novotný o svém soužití s aktuální pandemií. Pro virtuální výstavu v Galerii Ostravan však hledal i nějaké dílo, které by s aktuálním dopadem onemocnění COVID-19 mělo jistou souvztažnost. „Vybral jsem nakonec jednu věc z připravované výstavy pro ostravskou Výstavní síň Sokolská 26 v říjnu letošního roku,“ vysvětluje. „I když působí jako reakce na aktuální stav, kupodivu vznikla ještě před koronavirovou situací v Evropě, konkrétně loni v prosinci.“ Novotný vytvořil kostru ruky z bezových větviček a objekt nazval Před bezem klekni.
„Tahle práce se zabývá vztahem domestikovaného, čili kulturně modifikovaného, a naturálního,“ přemítá umělec. „Tedy vztahem divočiny a kultury. A to jsem v té době ještě neznal historku o luskounech, která se mi i tak zdá prazvláštní. Kostra ruky je z bezu – tedy stromu silně spjatého s lidskou aktivitou anebo obydlím. Jinými slovy, na pomezí domestikovaného a divokého stromu. Zároveň hledám úmyslně podobnosti ve ´fyziologii´ a tvaru kostí a větviček.“
Vzhledem k aktuálnímu počtu obětí koronaviru třeba v Itálii (3405 mrtvých k 19. březnu) je to dílo mrazivě archetypální. Člověk sice odpradávna touží spoutat veškerý živý svět (nyní i včetně virů na pomezí mezi živým a neživým), ale není to bez odplaty. „Té věci jsem dal název Před bezem klekni, což je část z přísloví Před heřmánkem smekni a před bezem klekni. Ovšem v této ořezané podobě má lehce imperativní a temný nádech,“ říká umělec.
Libor Novotný čtenářům představuje také dílo Melatonin z roku 2017. „Podlahu využívající jakousi parketovou ´inkrustaci´. Motivem ornamentu je struktura hormonu melatoninu, který produkuje šišinka. Ta je v některých kulturách označována jako třetí oko. Melatonin je spánkový hormon a je označován jako významný činitel spirituálních a mimosmyslových jevů a věcí kolem tohoto třetího oka,“ vysvětluje. Na prvním snímku je patrná celá struktura Novotného podlahy.
Na druhém snímku vidíme chemický vzorec. „A jeho geometrickou podobu, která se objevila jako kruhy v obilí v Anglii v roce 2011 a kterou jsem použil jako přímý vzor pro podlahu,“ informuje umělec.
Poslední fotografie pak dokumentuje celou instalaci. „Důležité pro mě je, že všechny parkety jsou staré recyklované. Většina z nich je z ostravského hotelu Palace,“ prozrazuje Libor Novotný a návštěvníkům Galerie Ostravan vzkazuje: „Mějte se, a nedejte se nakazit.“
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.