Rockově-elektroničtí Public Relations se snaží na albu Překonej svůj strach vyběhnout z davu
11.3.2020 07:00 Petr Bidzinski Hudba Recenze
Překonej svůj strach, vyzývá skupina Public Relations na svém aktuálním albu. Ostravská rockově-elektronická parta představuje kolekci devíti skladeb. Ty většinou sází na útočné pojetí a kapela se stylizuje také do role motivátora. V jedné písni hostuje populární herec Milan Šteindler.
Kapela Public Relations se zpěvákem Comarem, který se ji rozhodl opustit.
Foto: archiv
Skupina Public Relations vydala šestou nahrávku. Je to rozloučení se zpěvákem Janem „Comarem“ Ražnokem, který se po nahrání této kolekce rozhodl upřednostnit sólovou dráhu. Překonej svůj strach hudebně navazuje na to, kde skončila předchozí řadovka Sirael, jež spatřila světlo světa v roce 2016. Tato cesta je plynulá a bez nějakých odboček.
Ačkoliv se Public Relations prezentují jako kapela inklinující k elektronickému rocku, tak je si třeba přiznat, že těch elektronických elementů jaksi přebývá. Tato samplová zátiší sice působí úderně, ale ne vždy efektivně a navíc se v daných případech právě rocková přirozenost jaksi vytrácí. Ve výsledku tak máme co do činění s jakousi „hrou na rock“, která sice dokáže vyvolat pozornost, ale schází jí hudební barevnost.
Propojování těchto prvků patří k poznávacím znakům kapely. Nicméně díky tomu, že se bazíruje spíše na elektronických vycpávkách, tak se Public Relations dostávají do slepé uličky. Chybí pomyslné rockové koření. Kapela tak ztrácí rockovou dráždivost a sama sebe staví do pozice, kde jsou jen jedni z mnoha. Což v souvislosti s motivačními texty vyznívá jaksi nesourodě.
Jak už bylo zmíněno, Překonej svůj strach je album, které se snaží předat určité poselství. Například v titulní písni se zpívá: „…tak povstaň, nesmíš být otrokem, vyběhni z davu, ostrý jak dýka // …tvá hlava je zbraní jedinou, neboj a do pout řízni…“, respektive „…tak vyskoč, překonej zábrany, ostnatý drát tvé ruce drásá, stůj rovně, vypadni z vězení své hlavy, venku je spása…“
Motivační charakter má také druhý song Superhero, kde hostují steveklife a Anna Opartyová: „…tak, aby bylo jasný, poslouchejte, smradi, jestli tu chcete přežít, musíte vyjít z řady…“
Na druhé straně překvapením může být fakt, že kapela do textu písně Člověče, nezlob se zařadila také vulgarismus. A ten zazní opakovaně. Mimochodem tento song má podobný úvod jako jistý letní taneční hit, kde „skáče celý klub“.
Tak či onak album kolem uší posluchače neprofrčí bez povšimnutí. Přesvědčivé songy na něm najdeme. Uvést můžeme už zmíněnou skladbu Superhero, přičemž střídání mužského a ženského vokálu jsou právě ty elementy, které dodávají písni potřebný drajv. Naopak Drak v hlavě je povedený emocionálně zabarvený song, do kterého zpěvák Jan „Comar“ Ražnok narouboval pestrou dávku naléhavosti. V tomto případě kombinace elektra a přitažlivé melodie zafungovala optimálně. Song Dokud nás smrt nerozdělí zase těží ze šlapavého a vstřícného refrénu, jenž bude na koncertech jistě vítaným společníkem fanoušků.
Fakt, že si Public Relations uchovávají nadhled, každopádně dokazuje poslední příspěvek Játihotamdám. Ten vznikl tak nějak z nouze a přitom je to cnost alba a velmi poutavá legrácka, v dobrém slova smyslu. Ve skladbě navíc slyšíme v roli pracovníka Ochranného svazu autorského oblíbeného herce Milana Šteindlera.
Public Relations se zkrátka na albu Překonej svůj strach ocitli v zajetí samplů. Je to objetí velmi silné, a zda se kapele vyplatí jít po cestě, kterou prošli už mnozí před nimi, ukáže budoucnost.
Jak známo, když něco končí, něco nového začíná. Éra s Comarem u mikrofonu je tedy minulostí. A třeba to bude právě nový zpěvák Přemysl Weber, díky kterému Public Relations získají nový vítr v zádech.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.