Má duši a připomíná smyslnou ženu, říkají Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček o novém klavíru pro Janáčkovu filharmonii
19.2.2020 00:00 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Jak vybrat správný nástroj pro koncertní umění na špičkové úrovni? Ředitel Janáčkovy filharmonie Jan Žemla si pro volbu nového koncertního klavíru značky Steinway vybral dva rádce z nejlepších českých pianistů současnosti. Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček v hamburské centrále světové klavírní značky otestovali 10 nástrojů a vybrali jednoho vítěze. Jaká posuzovací měřítka vedla jejich rozhodování? To jsme zjistili v exkluzivním rozhovoru pro deník Ostravan.cz. Nový Steinway Janáčkovy filharmonie stál 4,6 miliónu korun a bude do Ostravy dopraven na začátku března. Prvním umělcem, který mistrovský nástroj v Ostravě rozezní, bude fenomenální britský pianista Paul Lewis.
Zleva Ivo Kahánek, ředitel filharmonie Jan Žemla a Lukáš Vondráček.
Foto: JFO Ostrava
Jaká kritéria jste při výběru nového klavíru pro Janáčkovu filharmonii uplatnil?
Ivo Kahánek: Od začátku bylo jasné, že chceme nástroj velmi znělý, s maximálním zvukovým potenciálem, schopný být rovnocenným partnerem velkému obsazení symfonického orchestru a vyhovět parametrům těch nejvirtuóznějších skladeb zejména 19. a 20. století. Zároveň to měl být klavír s dlouhým tónem a s co největší škálou barev a možností, aby vyhověl často velmi rozdílným požadavkům špičkových umělců, kteří s Janáčkovou filharmonií v posledních letech pravidelně vystupují. A důležitým kritériem byl samozřejmě charakter prostoru velkého sálu Domu kultury města Ostravy.
Lukáš Vondráček: Jediným kritériem bylo najít nástroj s duší a velkým dynamickým rozsahem, který by dobře korespondoval s akustikou ostravského sálu.
Korespondovala kvalita zkoušených nástrojů s vaší představou?
Ivo Kahánek: Nesporně ano. Výhodou je, že ve Steinwayi máme vždy k dispozici minimálně osm koncertních klavírů připravených pro selekci – tentokrát jich bylo dokonce deset, takže šance, že nás alespoň některý zaujme, byla skutečně vysoká.
Lukáš Vondráček: Zkušenosti ze světových pódií mne naučily, že skutečně nezapomenutelných klavírů je velmi málo. Nicméně všechny nástroje, které jsme měli možnost otestovat, splňovaly vysoký světový standard.
Který klavír u vás vyhrál a čím vás jeho vlastnosti přesvědčily?
Ivo Kahánek: Vyhrál nakonec zřejmě nejosobitější nástroj v nabídce. Jeho hlavním kladem – kromě velké znělosti a maximální barevné palety – byl velmi prostorově znějící tón a celková inspirativnost. S Lukášem jsme se shodli, že „měl duši.“
Lukáš Vondráček: Klavír, který jsme nakonec zvolili, mne oslovil osobitostí, živelností, nepředvídatelností, dynamickou paletou a zároveň kouzelným, plným zvukem ve všech polohách. Nástroj mi trochu připomíná krásnou, smyslnou ženu. Není jednoduché jej zkrotit, ale když se to podaří, výsledek stojí za to! (smích).
Panovala mezi vámi a kolegou, co se týče vybraného nástroje shoda?
Ivo Kahánek: Jak jsem již naznačil, míra shody byla opravdu velká. Jediné, o čem jsme debatovali, bylo, zda vsadit na „standardnější“ zvuk, který měly při optimálních parametrech další dva nástroje, nebo jít cestou „osobitosti“. Vždy je však nakonec nejtěžší vybrat ne nejlepší klavír, ale nejlepší klavír do konkrétního prostoru. Velmi nám při tom pomohla jasná představa ředitele JFO Jana Žemly, rovněž pianisty, který má promyšlenou dramaturgickou koncepci a dokonale zná vlastnosti sálu i orchestru. Takže finální stanovisko všech nás tří bylo zcela jednomyslné.
Lukáš Vondráček: K dispozici jsme měli 10 klavírů, vybrali jsme tři „finalisty“ a shodli se, že pouze z vítězného nástroje máme husí kůži.
Je nový nástroj srovnatelný s klavíry prestižních světových orchestrů, s nimiž jste hrál?
Ivo Kahánek: Pokud bude mít špičkový servis, o čemž nepochybuji, pak jednoznačně ano!
Lukáš Vondráček: Zcela jistě bude. Je to nástroj, kterému nejlépe svědčí velký, romantický repertoár. Myslím, že se hudbymilovní Ostravané mají na co těšit.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.