Druhá premiéra ostravské West Side Story přesvědčila, že tento muzikál je třeba vidět alespoň dvakrát
9.2.2020 11:59 Milan Bátor Divadlo Recenze
Národní divadlo moravskoslezské v sobotu uvedlo druhou premiéru muzikálu West Side Story. Kultovní dílo amerického dirigenta a skladatele Leonarda Bernsteina je další významnou položkou souboru operety a muzikálu. V sobotním premiérovém nastudování účinkovali Tomáš Savka, Marianna Polyáková, Jiří Daniel, Klára Jelínková, Peter Strenáčik, Veronika Veselá a další. Provedení řídil Jakub Žídek.
Tomáš Savka a Marianna Polyáková.
Foto: Martin Popelář
Legendární „Westky“ se v Ostravě režijně ujal ředitel NDM Jiří Nekvasil. Jeho pojetí vychází z názoru, že vnášet do inscenace radikální a nové prvky, je nadbytečné. Příběh dvou znesvářených part a bouřlivé lásky Marie a Tonyho je sám o sobě nadčasový. Téma migrace je i dnes aktuální a umožňuje cennou konfrontaci. Bernsteinova geniální hudba zachytila novodobou parafrázi Shakespearova námětu s naprostou jedinečností. Myslím, že nejvíc si tohoto muzikálu zatím užívají muzikanti: energické hudební nastudování Jakuba Žídka a temperamentní, stylová a procítěná interpretace orchestru operety a muzikálu patří skutečně k největším dominantám ostravské inscenace, jak již bylo zmíněno v recenzi ze čtvrteční první premiéry.
Parta Portorikánců, která si říká Žraloci, měla v sobotu za šéfa Jiřího Daniela, Tryskáčům v sobotu velel stejně jako ve čtvrtek Peter Strenáčik. Oba pojali své postavy osobitě. Zatímco Daniel do postavy temperamentního vůdce Bernarda vnesl cynický nadhled, výsměch a jízlivé potěšení z nebezpečné hry, Strenáčikův Riff je tím, pro koho je členství v partě posláním. Zoufale touží po řádu a hierarchii, současně je tím, kdo uvádí do pohybu dramatický sled událostí. Je to on, kdo prosí na kolenou Tonyho, aby se vrátil do jejich kruhu. Je to Riff, kdo ví, jak reagovat. Strenáčik svou postavu zdařile ovládl, je elegantní a ideálně důrazný, srozumitelně zpívá a pohybuje se s nenucenou přirozeností.
Režisér Jiří Nekvasil umožnil hercům vnést do West Side Story svůj osobní temperament a vizi. Tuto svobodu v sobotním obsazení výborně zužitkoval především Jaroslav Rusnák v roli Pruďase. Bohatá mimika celého obličeje, pohybové nadání a pěvecká jistota znamenala bezprostřední kontakt s publikem. Rusnák si s postavou báječně pohrál a jeho výkon patřil k nejlepším.
Ústřední pár Tonyho a Marie ztvárnili v sobotu Tomáš Savka a Marianna Polyáková. Půvabná Polyáková zapůsobila svou přirozeností a uvolněností: není naivní dívenkou, zalykající se láskou, ale uvědomuje si dobře nebezpečí a úskalí, které jí volba přináší. Nepatrnou intonační nejistotu na počátku Polyáková vyvážila velmi kvalitním výkonem, který upoutal nádhernou hlasovou barvou, kultivovaností a čistotou projevu.
Tony Tomáše Savky má atributy zamilovaného kluka, který žije svůj sen až do chvíle, než se stane tragédie. Nejprve se objeví jako vyrovnaný mladík, který má práci a trpělivě sní o zázraku, který možná změní jeho život. Jeho zpěv má citovou hloubku a něhu, po technické stránce byla Savkova suverénní interpretace jedním z vrcholů sobotního představení. Jediným otazníkem je dle mého osobního názoru určitá věková diskrepance, která vznáší dotaz, jestli je typově opravdu vhodným představitelem.
Pozornost si zaslouží také výborně zpívající Klára Jelínková, která své Anitě mohla dát jen větší herecký důraz. Hereckou příležitost naopak dobře využil zkušený Roman Harok v roli policajta Schranka, s o vlásek menší dovedností než Kristýna Štarhová se v sobotu představila rozverná Barbora Šampalíková. Více či méně zaujali i Veronika Veselá, Pavel Liška a Josef Lekeš, v dalších rolích účinkovali stejní představitelé jako ve čtvrtek.
Taneční sekvence a celková synchronicita jevištní a hudební složky v sobotu fungovala výborně. Převažovaly nadhled a radost z geniální hudby a sugestivního příběhu, osobní vklad a tvůrčí synergie.
Domnívám se, že sobotní premiéra byla nejen o chloupek lépe zahrána, ale také nazvučena. Pokud bude ostravská inscenace mít podobný progres v každém dalším představení, asi by bylo vhodné vážně přemýšlet o tom, že je spravedlivější psát recenze z repríz, nikoli z premiér. Ostravské nastudování muzikálu West Side Story si každopádně zaslouží pozornost ve všech předložených alternacích. Ještě je totiž ve hře charismatický Tony Marca Salvadoriho, který na svou premiéru teprve čeká.
West Side Story může v kvalitní ostravské inscenaci v mnoha ohledech příjemně překvapit i v případě, že se na představení vydáte několikrát.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.