Kde se skrývá pedofil? První a zdařilá epizoda seriálu Místo zločinu Ostrava vzbudila nadějné očekávání
7.1.2020 10:32 Martin Jiroušek Atd. Recenze
Krásné světlo. To je název prvního dílu nového televizního krimi seriálu Místo zločinu Ostrava, který vznikl v produkci filmového štábu Jana Hřebejka ve spolupráci s dalšími režiséry. V pondělí úvodní epizodu odvysílala Česká televize, další díly budou následovat v týdenních intervalech.
Scéna z úvodního dílu seriálu Místo zločinu Ostrava.
(Foto: Česká televize)
Jak už název napovídá, série navazuje na populární vlnu příbuzných děl, jako bylo třeba Místo zločinu Plzeň anebo Případy 1. oddělení a podobně. Snahou je inspirovat se původními kriminálními událostmi, které znovu volně ožívají na obrazovce v hlavním vysílacím čase. Zločin se tak dnes vyplácí především televizní společnosti a tvůrci kolem ní si pochopitelně nenechají díky ohlasů takových sérií jako Most! nebo Pustina ujít spádovou oblast Moravskoslezského kraje, potažmo Ostravska.
Starší generace si jistě vybaví veleúspěšnou německou kriminální sérii Místo činu s legendární postavou Horsta Schimanského. Může mu konkurovat například ostravský vyšetřovatel s německým příjmením Bermann?
Krásné světlo jako úvodní vlaštovku temné série režíroval tvůrce s bohatými seriálovými zkušenostmi Dan Wlodarczyk. Příběh vsadil na ožehavé téma dětské pornografie spojené s vydíráním nezletilých. Poté, co se ztratí čtrnáctiletá dívka Nikola Křivá (Marie Boková), rozjíždí krajské vedení kriminálky pátrání. Případ se zaplétá a objevuje se hned několik podezřelých, k tomu se přidruží interní problémy samotné vyšetřovací skupiny, kde panuje nervozita z nedostatku vhodných pracovních sil, pomoci má kolegyně z jiné skupiny Ema Grodská (Pavla Beretová). Jenže mordparta se z přesvědčení svého šéfa (Pavel Kříž) ženskému elementu zásadně vyhýbá. Kriminalista Jan Bermann (Stanislav Majer) ji bere sice na vědomí, nicméně s notnou rezervou. Ema přiloží ruku k dílu a záhada únosu nezletilé se vyřeší.
Pedofil kam se podíváš, minimálně jeho potenciální obraz, tak by se dal úvodní části seriálu popsat s nepříliš velkou nadsázkou. Podezřelých je skutečně hodně a vyniká mezi nimi zejména otčím Nikoly Jan Křivý v přesvědčivém podání Marka Taclíka. Tomu Ostravsko přirostlo k srdci minimálně od Ondříčkovy Dukly 61. Nyní vyměnil hornický mundúr za uniformu ostravského trolejbusáka, který sice neumí s počítačem, nicméně mu to nijak nebrání, aby si ve sklepě pouštěl dětské porno.
Dalším podezřelým je vděčná postava učitele hudby Hugo Malát v podání původně ostravského herce Ondřeje Nosálka, při jehož sledování divák společně s Emou Grodskou zažije nejnapínavější scény z celého příběhu. Podezřelých je pochopitelně více a divák si skutečně může dlouze vybírat v úvahách, kdo že se to v Ostravě skrývá pod falešným facebookovým profilem, lákajícím z dívek choulostivé fotografie.
Televizní mordparta je jen o něco málo zajímavější než potenciální zločinci z prvního dílu. Stanislav Majer coby emočně reagující kriminalista Jan Bermann nosí knírek skoro jako pověstný Schimanski, nicméně všem, kteří pátrají po ostravských reáliích, připomene „smeták“ Jarka Nohavici.
Rozhodně potěší obsazení dvou známějších herců spjatých s místní divadelní scénou. Pavla Beretová coby představitelka Emy sice již v Ostravě nehraje, její kolega Štěpán Kozub coby mladší policejní parťák Matěj Sehnal je dobře znám z Divadla Mír anebo z kabaretu Tři tygři (mimochodem jejich nedávná videoepizoda o setkání Pražáka s ostravskými chachary působí věrohodněji než angažmá pražských herců v tomto seriálu z Ostravy).
Mordpartu doplňují Karel Dobrý a Jiří Kříž, oba skvěle obsazeni. Poněkud zaskočí přiškrcená polština manžela Emy Grodské v podání Bořka Slezáčka, že by se tvůrci chtěli s ostravskou tématikou chtěli prosadit i na nedalekém příhraničním trhu? Série je ale teprve v rozjezdu a třeba nás čekají další překvapení.
Vnější ostravské reálie jsou na první pohled patrné, alespoň z prvního dílu. Už v úvodní scéně zaujme Důl Michal, kde zmizí pohřešovaná, pak luxusní sorela v socialistické Porubě, kde bydlí rodina Křivých, zimní stadion s roztleskávačkami i vila, v níž bydlí poněkud záhadný hudebník.
Škoda jen, že chybí dostatečné provázání děje s Ostravou, protože podobné případy se nemusí nutně odehrávat v bývalém ocelovém městě. Svědčí o tom i připravovaný dokument režiséra Víta Klusáka, který nabídne jistě silnější a realističtější momenty než decentně upravená kriminalistická fikce s volnou inspirací ze skutečnosti.
Dan Wlodarczyk odvedl standardní práci, první epizoda z třináctidílné série nepostrádá napínavé momenty, ani nečekané zvraty. Možná by se hodil ještě sevřenější scénář a mohly by zmizet některé momenty z rodinného zázemí Křivých nebo Grodských.
Nalezení pachatele bylo překvapivé, protože jeho postava byla do děje zapojena jen velmi okrajově. První díl seriálu se navíc soustředil spíše na uvedení hlavní postavy vyšetřovatelky na scénu než na motivaci samotných pachatelů. Nezbývá proto než doufat, že další díly budou s Ostravou ještě více propojeny. První díl se v tomto ohledu omezil na rozlíceného trolejbusáka, co řve na policajty, ať jedou s tím plechem do pi…
Naštěstí není třeba do podobných míst posílat seriál, který má po premiéře prvního dílu pěkně našlápnuto. Všichni diváci jsou jistě v očekávání, kam se jeho aktéři dostanou ve druhé epizodě, která se má odehrávat kilometr pod zemí.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.