Rossiniho karty jsou rozdány. Představení je hostinou prvotřídního tanečního umění
22.11.2019 12:12 Tereza Cigánková Divadlo Recenze
Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského naservíroval ve čtvrteční premiéře ostravskému publiku labužnický výběr moderního a současného tance v podobě komponovaného večera Rossiniho karty. Nemohu jinak než při ohlédnutí za tímto programem použít kulinářskou terminologii, a to zejména proto, že se představení prezentuje jako skutečná taneční hostina, sestávající hned ze dvou různorodých chodů. Tak proč ještě chvíli nepokračovat v hodování.
Sborová scéna z baletu Rossiniho karty.
Foto: Serghei Gherciu
Následky (Consequence) španělského choreografa Juanja Arquése bychom mohli směle označit za výživný, i když poněkud chladný předkrm, který, troufám si říct, nebyl pro každého diváka snadným soustem. Arquésova abstraktní choreografie, jejímž ústředím tématem je vztah člověka k přírodě i technologiím, totiž vyžaduje velkou dávku představivosti a ochoty hledat významy tam, kde jsou pouze jemně naznačeny. Choreograf vychází z velmi jednoduchého základu, na jevišti oproštěném od kulis, rekvizit i dalších dekorací se těla tanečníku oblečená v minimalistických šedo-černých kostýmech stávají středobodem zájmu.
Jediným výrazným scénografických prvkem je světelná konstrukce, která se na začátku a na konci představení spouští ze stropu jeviště. Veškeré změny, tedy konkrétně posun od organického plynutí až k mechanické přesnosti (který můžeme také interpretovat jako posun od ohromení z moci přírody k úžasu nad silou technologií) se odehrají skrze pohyb. Vývoj podporuje také hudba, která se ze skladeb pro smyčcové nástroje transformuje v elektronické zvukové plochy.
Arqués dokáže bezpochyby vytvářet působivé pohybové obrazy, dokonale kombinuje přesnost pohybu s uvolněností, velmi zajímavý efekt přináší použití změkčených baletních špiček, na kterých tanečnice balancují v nezvyklých pozicích.
Tanec skupiny se organicky přelévá do sól či duetů – zde nemůžeme nezmínit přesvědčivý výkon Réky Kiss a Kokiho Nishioky – a nechybí ani originální dynamické a prostorové změny. Bohužel z mého pohledu Následky postrádají okamžiky překvapení a gradace, navíc při technických změnách mezi jednotlivými částmi choreografii takzvaně „padá řetěz“. Kdybychom se vrátili k jídlu, můžeme říct, že chybí správné koření. Naštěstí máme ale každý jiné chutě, proto co je pro jednoho běžná přesnídávka, může jinému připadat jako božská mana.
*
Rossiniho karty naproti tomu divákům premiéry zachutnaly jako pravé italské těstoviny s pálivými papričkami. Italský tvůrce Mauro Bigonzetti připravil dekadentní taneční pokrm, ve kterém nechybí šokující momenty (při úvodní scéně to v hledišti doslova zašumělo, když se jeden z tanečníků zřítil do orchestřiště – podotýkám, že to bylo součástí představení, neboť orchestřiště fungovalo jako jakási propast, možná také tenká hranice mezi životem a smrtí), ale i pasáže nabité erotikou, více či méně explicitní.
To vše je prodchnuté nadsázkou, ironií a humorem. V kombinaci s hudbou Gioacchina Rossiniho se Bigonzettiho osobitý pohybový jazyk (kombinace klasického, neoklasického a moderního tance i prvků zcela mimo jakékoli styly) rozrostl v originální celek, který si dle nadšených reakcí a závěrečných ovací vestoje podmanil svátečního diváka i znalce.
K mému údivu přistoupilo publikum i na skutečně odvážné scény, ve kterých se objevily tanečnice a tanečníci více nazí než oblečení. Možná proto, že ani vyloženě smyslné scény nepůsobily vulgárně, ale spíše jako oslava krásy a křehkosti lidského těla.
Duet Rity Pires a Kokiho Nishioky je například dlouhou a specificky krásnou variací na milostný akt, kombinací tance, kamasútry, jógy a prostého lidského kontaktu. Blízkost dvou lidských těl (a ne nutně muže a ženy) zase ve svém tanci citlivě vyjádřily Natalia Adamska a Réka Kiss. A protože láska prochází žaludkem, neváhal Bigonzetti často odkazovat právě k hostinám a potěšení z jídla. Rita Pires například s gustem převyprávěla recept na makarony a la Rossini, a to v italštině s elegantně vloženými českými slovíčky, všichni tanečníci pak v jedné ze scén zasedli ke slavnostně nazdobené tabuli.
Od požitků (a v Itálii zvláště) je jen krůček k silným emocím, výbuchům hněvu a hlasitým výměnám názorů, Jeden takový si v duchu italské opery střihli Barbora Šulcová a Mark Griffiths. Temnou stránku do představení vneslo sólo Laury Morenno Gasully, která se jako stvoření zmítané vnitřní zlobou dostávala do křečovitých pozic a jako by chtěla už už puknout vztekem.
Klasickou eleganci naopak bravurně předvedla Shino Sakurado, jejíž sólo nás na chvíli vrátilo do baletního světa. V euforickém finále Rossiniho karet pak na jeviště vtrhli všichni interpreti oblečení do černých obleků a černých baretek, bez ohledu na pohlaví. Jejich rozpustilý tanec, vtipný i nervózní, přesný i laxní, ale stále pronásledoval stín oné věčné propasti, která nikdy nezmizí, jakkoli se na ni snažíme zapomenout.
Ač se zdá, že oba chody premiérového debužírování si byly poněkud nepodobné, přece jen měly mnoho společného. Spojoval je důraz na kontrasty, na kombinaci klasického a moderního, spojovala je i záliba v jednoduchosti a pozornosti zaměřené na lidské tělo jako hlavní výrazový prostředek. Z hlediska hudebního doprovodu je spojovala přítomnost hudebníků na jevišti – Následky ve střední části živě doprovodil smyčcový kvartet (Vladimír Liberda, Hana Kuchyňová, Tomáš Farlík a Tomáš Socha) a Rossiniho karty by se neobešly bez skvělého výkonu klavíristy Michala Bárty.
A co tedy říct na závěr? Snad jen to, že v případě večera Rossiniho karty rozhodně neplatí, že hlad je nejlepší kuchař. Chutí je v tomto představení skutečně mnoho, stačí si jen vybrat. Ti, kteří už ochutnali, je teď musí dobře zažít a případně si dojít pro přídavek. Těm, co ještě váhají, doporučím: Nebojte se experimentů, budete možná překvapeni, co vše vám může zalahodit.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.