Koncert Oslava svobody se stal nezapomenutelnou přehlídkou nadčasové hudby a skvělých muzikantů
7.11.2019 13:08 Milan Bátor Hudba Recenze
Oslava svobody formou hudby v podání svobodných umělců. Takové bylo zadání a smysl koncertu, který do ostravského Gongu přivedl a spojil různé protagonisty české hudební scény, jejichž jména jsou symbolem svobodné tvorby a vlastní umělecké cesty. Michal Pavlíček, Aneta Langerová, Monika Načeva, Tomáš Klus a další osobnosti zahrály a zazpívaly v komponovaném programu k výročí 30 let nabyté svobody.
Aneta Langerová během koncertu Oslava Svobody.
Foto: Iva Juráková
Svoboda patří k základním pilířům každého lidského života. Jenom svobodným rozhodováním můžeme růst. A rozhodujeme-li se pro dobro, rosteme ke svobodě. Patří ke svobodě i možnost dělat zlo? Konáme-li zlo, užíváme také „svobody“, ale k dalšímu ničení a omezení svobody. Podobné myšlenky se mi honily hlavou před začátkem koncertu, který svobodu chtěl důstojným způsobem připomenout. Iniciátorem bylo Centrum Pant a hlavní organizátor večera Petr Pánek, který ještě před začátkem pozdravil diváky a pozval ty, sedící v horních patrech, aby si klidně našli místa blíž. Příjemné a vstřícné gesto.
Večer uváděla dvojice Ester Janečková a Petr Rajchert, která své svižné průvodní slovo kořenila vlastními zážitky, zkušenostmi a vzpomínkami na dobu komunistického režimu. Tím se moderátoři zdařile vyhnuli mentorování a dokumentární funkci vhodně splnila videoprojekce, která postupovala chronologicky od konce II. světové války až k listopadu roku 1989. Z dnešního pohledu bizarní, až vtipné byly některé záběry z budovatelských 50. let, krásnou atmosféru souznění pak navodily ukázky z let šedesátých. Při jiných sekvencích z komunistických lágrů, táborů nucených prací či popravy Milady Horákové však mrzly úsměvy a stydl dech.
Dokumentární záběry i sloužily k plynulému střídání účinkujících, takže večer, který s pauzou trval rovné tři hodiny, nepůsobil rozvlekle. Naopak, měl znamenitý spád a příjemně gradovanou dramaturgii. Hudební set zahájil Honza Křížek se svou kapelou. Ten se v počátku svého vystoupení trochu příkře ohradil, že „už nejsou Blue Effect“, nicméně zahrál a zazpíval právě písně Slunečný hrob a Ej, padá, padá rosenka, zásadní perly z repertoáru kultovní české bigbeatové kapely. Vystoupení Honzy Křížka mne příliš nepřesvědčilo. Drsnější zvuk kytar písním moc neslušel, stejně tak afektovaný pěvecký projev se s hudební podstatou trochu míjel, byť je zřejmé, že Křížek je zpěvák velkého formátu.
Markéta Konvičková mne naopak poté, co jsem si před pár lety poslechl a rychle opustil její poslední sólové album, příjemně překvapila. Zpěvačka, která v nedávné době prodělala závažné zdravotní potíže, působila odpočatě a přirozeně. Konvičková zazpívala za doprovodu jazzového komba (klavír, basa, bicí) jednu swingovou a jednu rokenrolovou píseň: stylově, energicky a vkusně. Kdyby se věnovala podobnému repertoáru soustavněji, myslím, že by to přineslo velmi zajímavé výsledky. Hlasový materiál i technické dispozice má dostatečné.
Po Konvičkové přišel Vladimír Merta, jehož legendární songy (nechyběly mé oblíbené a nadčasově platné Kecy) nestárnou, stejně jako jeho osobitý kytarový styl, který je prostě nenapodobitelný. Mertovy písně melodicky obohatil famózní rockový houslista par excellence Jan Hrubý a doprovodný klávesista v dobré souhře a improvizačně vydatných pasážích.
Zpěvák Dan Bárta zavítal na pódium pouze v doprovodu kytaristy Jaroslava Friedla, přesto to bohatě stačilo k naprosto úchvatnému zážitku. Jak píseň Moje vina z repertoáru Bártovy kapely Alice, tak úryvek písně Jidáše z muzikálu Jesus Christ Superstar a zejména píseň L.A. Jaro Filipa a Richarda Müllera ukázaly, že tento skvělý a jedinečný umělec snad nikdy nezazpíval píseň, která by byla vyloženě hloupá či nevkusná. Bártův zpěv vyjadřuje obrovskou tvůrčí radost a fantazii, volnost a svobodu v rozletu. Chvíli pouze dýchá a medituje, jindy zase vypráví a kreslí pestré asociace. Kytarová práce Jaroslava Friedla mu sekundovala rovněž báječně.
Další dámou večera byla Aneta Langerová, která se svou suitou skvělých muzikantů (mezi nimi nechyběla aktuální držitelka Ceny Jantar Dorota Barová se svým sametovým hlasem a medovým zvukem violoncella) zazpívala své písně Svatá Kordula, Tráva a na závěr pak ještě populární song Voda živá. Langerová vnesla do programu příjemný rozměr, teplo svého milého úsměvu a opět přesvědčila, že je nekorunovanou současnou první dámou české populární hudby. Její hlas má nezaměnitelný epický dar a sílu, která je předurčena k vyjádření nadčasových výpovědí. A Langerová se k svému talentu chová zodpovědně a produkuje hudbu, která je velkým obohacením žánrů, v kterých se pohybuje.
Zpěvačku vystřídali tři mušketýři Prokop, Hrubý, Andršt. Jak jinak představit tři naprosto kouzelné a nepostradatelné osobnosti české rockové muziky, která má díky jejich přínosu a formátu i světové parametry. Michal Prokop potvrdil, že hlasově je i po sedmdesátce v neuvěřitelné formě, protože jeho projev vůbec nestárne. V nesmrtelném songu Bitva o Karlův most se trio blýsklo ukázkovou, bezprostředně hravou a nespoutanou improvizací, která by se mohla pouštět v hudebních školách jako vzorová lekce, jak se to má dělat. Velký zážitek, drajv a energie, kterou prostě nelze napodobit.
Následující bod programu patřil Michalu Pavlíčkovi a Monice Načevě. Dvojici doprovodil zpěvem i Vlasta Třešňák a vytříbenou hrou Pavel Bořkovec Quartet v písni Odcházení věnované Václavu Havlovi. Následně zazpívala Načeva sama jen s Pavlíčkovou akustickou kytarou svou kultovní píseň Udržuj svou ledničku plnou. Obě písně měly v podání nezaměnitelné Načevy, která se zpěvačkou stala úplnou náhodou, velké charisma. Instrumentace pro smyčcový kvartet byla originální a využívala témbrové možnosti nástrojů skutečně nevšedním způsobem. Pavlíčkova hra na kytaru je vedle zmíněného Andršta dalším svědectvím, že v kytarové branži máme osobnosti světového významu.
Tomáš Klus se svou Cílovou skupinou následně zahrál na temnější strunu, ale jen proto, aby vyzval k smířlivému „nemiřme, prosím, na sebe, miřme k sobě“. Píseň o bohyni války Anat má mystickou hloubku, která vyvěrá z hlubin času jako odvěké varování nad pomíjivostí času a života v míru a svobodě. Druhou písní, jež potvrdila pravdivost a morální zodpovědnost Klusových písní, byla Tichá voda. Song, který sofistikovaně i osobně vyjadřuje rozčarování, ale nerezignuje do beznaděje.
Úplný závěr koncertu patřil opět Anetě Langerové, která vyřídila divákům vzkaz od Marty Kubišové a zazpívala s jejím svolením jenom sama se svým hlasem její nesmrtelnou Modlitbu. Působivé a správné zakončení, nic příhodnějšího nemohlo na závěr koncertu s tématem svobody zaznít.
Večer byl ukázkou toho, že v České republice vznikala a stále vzniká nádherná muzika, že naší kultuře nechybí velké osobnosti, na které můžeme být hrdí. Vzhledem k tomu, že celý koncert natáčela Česká televize, můžeme se těšit i na jeho dokumentární zpracování.
To, že kulturní Ostrava na tuto událost tolik neslyšela, protože sál byl zaplněn jen z větší poloviny, vůbec nevadí. Podstatné věci se v kultuře nikdy neodehrávaly za masové účasti veřejnosti, ale vždy vznikaly jako příznačná nit, jako záblesk čehosi netušeně transcendentního. Vlažná účast ostravské veřejnosti je však i ukázkou toho, že se o naši svobodu příliš nebojíme a považujeme ji za samozřejmost. Kéž by tomu tak bylo.
Vrátím se ještě na chvíli k úvodním myšlenkám o svobodě. Krásně je význam slova svoboda vysvětlen ve Voltairově Filozofickém slovníku. Brilantní francouzský myslitel říká, že vůle není svobodná, ale skutky jsou. A ptá se: Je svoboda rozhodování bez důvodu svobodou? Voltaire si sám odpovídá: Nesmysl… není žádného svobodného rozhodnutí bez důvodu; to jsou slova, postrádající rozumného smyslu, vynalezená lidmi, kteří ho nikdy mnoho neměli.
Tak si jeho slova berme k srdci a važme si svobodné hudby, svobody názoru a životu v míru. Nejsou samozřejmostí.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.