Nové seskupení Rudy Horvat & Fragments oslnilo v ostravském Docku atmosférou i hudební komunikací
3.11.2019 12:32 Gabriela Stašová Hudba Report
Rudy Horvat & Fragments je novým čtyřčlenným projektem ostravského kytaristy Rudyho Horvata, projekt sám jde směrem progresivní rockové fúze s jazzovými prvky, která se nebojí zabloudit do světa jakýchkoli experimentálních vyumělkovaných fragmentů. Není divu, protože Rudy si kolem sebe postavil špičku vybraných moravskoslezských hudebníků na srovnatelné muzikální úrovni, jako je on sám. Za zmínku hned na začátku stojí sedmnáctiletá bubenice Kristýna Sibinská, která v sobotu večer na ostravském premiérovém koncertě předvedla nevídaný um přiměřený vyspělosti mnohem staršího hráče.
Kapela Rudy Horvat & Fragments.
Foto: Gabriela Stašová
Program koncertu se skládal z kompilace převážně autorských záležitostí, Rudy také několikrát zabrousil, jak on sám řekl, do svého jazzového období, kdy vydal desku C4, na které se mimo jiné podíleli saxofonista Rudolf Březina nebo Radek Pastrňák z kapely Buty. Absence saxofonu při vybraných skladbách nikterak nevadila, zvukové plochy vyplnily syntezátorové zvuky kláves Vaška Kramáře a modulativní baskytara Jennyho Krompolce st.
Celý program se také nesl v duchu častých změn hudebních nálad a poloh, čemuž napovědělo už progresivně laděné intro, které přešlo do kombinace kytary se střídavými klávesovými rejstříky. Místy nechyběly klasické „hammondové“ zvuky, místy se zase daný rejstřík nevyhnul zeppelinovským sakrálním klávesovým motivům, které navozovaly atmosféru potemnělé katedrály. To se týkalo coveru skladby No Quarter této hardrockové legendy.
Celá hráčská schopnost všech členů spočívala na kombinaci poctivě odvedené řemeslné práce s umělecky procítěným zápalem. Vystoupení v žádném případě nebylo chladným zařazením se k muzikantům, kteří více než na atmosféru sázejí pouze na dobře zahrané množství riffů.
Zdvojené kytarové plochy a echo sound vystřídalo také zpestření ve formě skladby The Myths, kterou zahrál Rudy Horvat pouze s Václavem Kramářem a která vyzněla mnohem více akusticky a přirozeně. Výzvou pro bubenici Kristýnu Sibinskou se stala Horvatova eponymní záležitost C4, se kterou se ona sama popasovala bravurně. Její charakter hraní je založen na preciznosti, ale přitom posluchač vidí i cítí, že ona sama si hraní velice užívá. Věřme tomu, že z mladé bicistky studující Konzervatoř Jaroslava Ježka ještě něco bude a v budoucnu o ní ještě uslyšíme.
Muzikanti byli po celý večer maximálně soustředění a kultivovaní, jejich snaha však měla za příčinu v jedné chvíli asi dvouvteřinové rozsypání se v rytmu, což však lze přisuzovat i nervozitě z premiérového vystoupení a poměrně dlouhému playlistu. Značné uvolnění pak bylo cítit při poslední skladbě Apocalypso od Davea Weckla, na které dle slov kapelníka Rudyho Horvata on sám objevil mladou nadějnou Kristýnu Sibinskou. Táž uvolněná nálada byla zřetelná i při autorském přídavku Missing Base, opět z desky C4.
Kombinace dlouholetého hráčství s mladou dravou ambicí, rockového feelingu s jazzovými prvky a atmosféry s poctivou muzikantskou prací pozvedla koncert na poměrně vysokou hudební úroveň. Dock dokonce hlásil, že takto narváno v podniku již dlouho nebylo. Po poněkud rozpačité čtvrteční frýdecké premiéře, jak potvrdili samotní zainteresovaní hudebníci, se ta ostravská prvotní exhibice zdařila mnohem více.
Kéž by projekty inteligentní muziky zaplňovaly ostravské podniky mnohem častěji, přestože trendy jsou někde jinde a poslech „Fragmentů“ Rudy Horvata vyžaduje už určitou posluchačskou zdatnost a trpělivost.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.