První den loutkářského festivalu Spectaculo Interesse nabídl výbornou adaptaci Orwellovy Farmy zvířat
30.9.2019 05:29 Ladislav Vrchovský Divadlo Report
Třináctý ročník ostravského mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse je v plném proudu. V neděli ho zahájilo hned několik představení, které předznamenaly celý týden ve znamení divadla, které rozhodně není určeno jen dětem. Letos se přehlídky účastní loutkáři ze čtrnácti zemí světa.
Z předstvení Alfa farma.
Foto: Roman Polášek
Festival zahájil v neděli odpoledne pouliční průvod pod taktovkou ostravské společnosti Cirkus trochu jinak. Tato kreativní, artistická a umělecká společnost od roku 2006 propaguje tzv. nový cirkus a pouliční divadlo. Představení Balá Bile, které proběhlo před budovou Divadlo loutek, odehrála trojice akrobatů.
Jednoduchý scénář přibližně čtyřicetiminutového vystoupení obsahuje náznaky vztahů uvnitř trojice utvořené dvěma muži a jednou ženou, přičemž zájem o ženu projevují oba protagonisté mužského pohlaví. Jádrem celé produkce je akrobacie a žonglování. Akrobatické výstupy v roztočené kovové obručí, na šálách a popruzích, a provazachodecké výstupy obsahovaly řadu originálních prvků a vzbudily zasloužený potlesk publika.
Festival v neděli oficiálně zahájili ředitelka Divadla loutek Jarmila Hájková a oba patroni, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo a náměstek primátora města Ostravy Zbyněk Pražák. Na řadu přišlo i první soutěžní představení. Soutěžní proto, že odborná porota, pracující ve složení Martina Maurič Lazar (Slovinsko), Kateřina Lešková Dolenská (Česká republika) a Marek Waszkiel (Polsko) po zhlédnutí všech 34 představení hlavního programu vysloví verdikt a označí vítěze.
První soutěžní představení přineslo inscenaci Dlouhý, Široký a Bystrozraký souboru ví.TVOR, který tvoří absolventi Katedry loutkového a alternativního divadla pražské DAMU. Známá pohádka je v jejich podání dějově mírně posunuta, v programu k inscenaci se píše: „Princ Dřevomír se má stát králem. Jenže vládnout sám není jednoduché, a proto se musí oženit. Zamiluje se do princezny Jůvívíjů, ale ta je zakleta zlým černokněžníkem. A tak se princ Dřevomír vydává na Železný zámek zachránit nejen svou nevěstu, ale i celé království. Hraje se s dřevěnými totemovými loutkami, inspirovanými poetikou výtvarníka Zbyňka Sekala. Inscenace vznikla jako semestrální práce na KALD DAMU a ukazuje širokou škálu dovedností jak při vedení loutek, tak v oblasti mluveného slova. Velkým kladem je vysoká míra humoru, přičemž pohádková atmosféra zůstává zachována.“
Druhým nedělním soutěžním představením byla vystoupení Divadla Lampion z Kladna s inscenací slavné pohádky Oscara Wilda Šťastný princ. Výpravná inscenace vznikla ve spolupráci s Divadlem bratří Formanů, Matěj Forman je jejím režisérem. Společně s dramaturgem Radkem Malým také napsali scénář. Ve snaze vytvořit šedesátiminutové představení však vytvořili řadu vedlejších dějů, které nakonec poněkud zastiňují základní příběh Wildovy pohádky. Inscenátoři se sice snaží převyprávět celý příběh o pozlacené soše Prince, která má místo očí rubíny a safír v jílci meče a všichni sochu obdivují, bohužel pouze dokud je velice krásná. Když ale princ rozdá své drahokamy potřebným, a dokonce nechá sejmout ze svého olověného těla zlato pokrývající její povrch, aby těmito poklady pomohl potřebným, veřejnost ošklivou olověnou sochu nechá strhnout. Dopsané postavy a jejich vystupování v dopsaných situacích celý děj retardují. Snaha pobavit publikum rádoby komediálními výstupy sice přinese jistou míru zábavy, ale celkové výpovědi spíše škodí.
Třetím představením prvního soutěžního dne byla inscenace Divadla Alfa Plzeň Alfa farma. Loutkoherecká adaptace slavné Farmy zvířat Goerge Orwella umně spojuje autorovu bajku o plíživém nástupu totalitních poměrů uvnitř diktátorských režimů se skutečným příběhem z doby kolektivizace vesnice v padesátých letech minulého století v tehdejším Československu.
Čtveřice loutkoherců (Andrea Ballayová, Josef Jelínek, Petr Vydarený a Aleš Kolovrat) pracuje velmi zručně s loutkami maňáskového typu vybavenými výraznými zvířecími hlavami. Velkou devizou tohoto představení je práce s hlasem. To hlavní, co dává celému představení mimořádně silnou výpověď je však právě přidaná dokumentární část o osudu skutečně žijícího člověka, kterého totalitní režim zbavil možnosti žít plnohodnotný a šťastný život.
Závěrečným představením prvního festivalového dne byla inscenace Deadtown Divadla bratří Formanů. Pro časovou kolizi s předchozím představením přineseme ohlédnutí za tímto bodem programu v příštích dnech. Deadtown může zhlédnout ostravská veřejnost ještě 30. září a 2., 3. a 4. října vždy od 19 hodin ve stanu na Černé louce.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.