Nový umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Jan Holec: Plánuji v Ostravě na nějakou dobu zakotvit
8.9.2019 05:05 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Novým uměleckým šéfem Divadla Petra Bezruče byl s příchodem nové sezóny jmenován režisér Jan Holec, který na tomto postu nahradil odcházející Janku Ryšánek Schmiedtovou. Jan Holec vystudoval režii na pražské DAMU a již během studií zakládal Divadlo Spektákl ve Studiu Švandova divadla v Praze. Působil v Divadle Letí, v A Studiu Rubín, v Divadelní společnosti Masopust a v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. V rozhovoru pro Ostravan.cz hovoří o svých plánech s ostravským divadelním souborem.
Nový umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Jan Holec.
Foto: Petr Hrubeš
Co vás vedlo k účasti ve výběrovém řízení na post uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče?
Do výběrového řízení jsem se nehlásil, neboť jsem byl ve stejné době účasten konkursu v jiném divadle. Vedení Divadla Petra Bezruče mě oslovilo napřímo. Po období „volné nohy“ jsem cítil potřebu koncentrovat svou energii na jedno místo a kontinuálně pracovat s jedním souborem. Bezruči jsou svou podstatou ideálním divadlem. Rád bych vzájemně rozvíjel sebe i soubor.
Přivedete si do Ostravy svého dramaturga nebo dramaturgyni? Ve většině případů to nově nastupující umělečtí šéfové divadelních souborů dělají. A jak vůbec vnímáte roli dramaturga v procesu stavby sezóny a při praktické dramaturgii v rámci tvorby inscenace?
Svého dramaturga si do Ostravy přivedu. Vzhledem k jeho stávajícím pracovním závazkům ale jeho jméno zatím neprozradím. Do divadla nastoupí v únoru příštího roku. Máme za sebou již několik společných inscenací a o společném angažmá sníme od studia. Proto bylo mé rozhodování o nástupu do Ostravy vázané také na jeho rozhodnutí. Dramaturg je pro mě zásadní partner pro umělecké formování divadla i v rámci tvorby inscenace. Základním znakem takové spolupráce je pro mě především důvěra, neboť se jedná o vztah velmi intimní a křehký.
Je vaším cílem dlouhodobější působení v Divadle Petra Bezruče? Můžete sdělit časový horizont takového působení, jak jej máte ve svých představách? A čeho byste chtěl po dobu svého působení v Ostravě dosáhnout?
Plánuji v Ostravě na nějakou dobu zakotvit. Momentálně ještě pendluji mezi Ostravou a Prahou, což bude v tuto sezónu trvat. Ideálně bych své působení orientoval na pět let. Samozřejmě to ale nezáleží jen na mě. Chtěl bych postupně stabilizovat soubor, vytvářet inscenace, které mluví současným jazykem a které využívají moderní divadelní prostředky, a také se věnovat vzdělávacím programům. Ty bych rád rozběhl začátkem příští sezóny.
Jak byste charakterizoval cílovou diváckou skupinu, ke které nejraději v roli inscenátora hovoříte?
Myslím, že nemám jednoznačně vyprofilovanou diváckou skupinu. Na volné noze jsem obrážel různá divadla a vycházel tedy z tamních diváků. Dřív jsem myslel, že se jedná o spřízněnou generaci, ale není tomu tak. Chci, aby také Bezruči by také ve svém záběru univerzální.
Které autory byste rád na jeviště DPB přivedl?
Mladé i zkušené, české i světové. Určitě se chci věnovat podpoře nové české dramatiky. Zajímají mě autoři jako Františák, Dianiška, Steigerwald, Kinská, Saavedra či Košťák.
Jaká témata považujete dnes pro jevištní zpracování za nejdůležitější?
Výběr témat, se kterými pracuji, je u mě zcela subjektivní. Hledám témata, která mě osobně drásají, vnitřně jim mohu porozumět a předat skrz ně divákům zprávu. Momentálně se například zabývám otázkou vlastních kořenů a původu. Stěhování do Ostravy mé hledání domova trochu rozdmýchalo.
Vyhovuje vám dnešní složení hereckého souboru Divadla Petra Bezruče, nebo byste k současnému souboru ještě rád nějaké herecké typy přidal?
Herecký soubor mi v tuto chvíli vyhovuje. Do budoucna je však pravděpodobné, že změny přijdou. Se začátkem sezóny nastoupil nový člen souboru Jáchym Kučera. Pracovali jsme spolu již na DAMU a následně se ke spolupráci několikrát vraceli. V průběhu sezóny k němu přibyde ještě jeden kolega.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.