Dramaturgyně festivalu Spectaculo Interesse Daniela Jirmanová: Loutkové divadlo není jen pro děti
14.8.2019 06:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Loutkářský festival Spectaculo interesse probíhá v ostravském Divadle loutek vždy každé dva roky. Letos se uskuteční již třináctý ročník. O všem, co souvisí s přípravou a realizací tohoto ojedinělého svátku loutkářského umění, jsme si povídali s dramaturgyní Danielou Jirmanovou. Loutkářský festival Spectaculo Interesse probíhá v ostravském Divadle loutek vždy každé dva roky. Letos se uskuteční již šestnáctý ročník. O všem, co souvisí s přípravou a realizací tohoto ojedinělého svátku loutkářského umění, jsme si povídali s dramaturgyní Danielou Jirmanovou.
Dramaturgyně Divadla loutek Ostrava Daniela Jirmanová.
Foto: Roman Polášek
Jak byste definovala poslání festivalu Spectaculo Interesse?
Prvotní poslání a důvody, proč vůbec festival vznikl, by měly definovat spíše jeho zakladatelky, tedy ředitelka Divadla loutek Jarmila Hájková a bývalá dramaturgyně Hermína Motýlová, protože to byly právě ony, kdo se před lety rozhodly udělat krok do neznáma a takřka „na koleně“ zorganizovaly první ročník, vybraly zajímavé inscenace a dokázaly na ně získat finance – a to rozhodně nebylo nic jednoduchého, protože nové projekty zpočátku vzbuzují spíš nedůvěru. Díky jejich odvaze a lásce k loutkovému divadlu můžeme letos diváky pozvat už na 13. bienále festivalu. Pokud jde o mě, přemýšlím spíš o tom, jaké má festival cíle. Poslání je trošku vzletný pojem, je to něco „nad“… Kdybych se měla pokusit definovat, co je pro mě posláním festivalu, asi by to byla především propagace loutkového divadla. Ráda bych, aby si co nejvíc lidí uvědomilo, že je to druh divadla, který je rovnocenný ostatním. „Loutkové divadlo“ je pro mnoho lidí stále ještě synonymem „divadla pro děti“. Ale to je omyl. Loutkové divadlo nabízí velmi širokou škálu výrazových prostředků, je hravé, pestré a nápadité. S principy loutkového divadla pracují i inscenace určené publiku dospělému, a to jak formou zábavnou, tak vážnou, na své si mnohdy přijdou i ti umělecky nejnáročnější diváci. Letošní Spectaculo tedy, ostatně podobně jako vždycky, nabídne divadelní zážitek všem divákům od batolat po ty nejdospělejší fajnšmekry.
V jakém stadiu je příprava letošního ročníku?
V nejširším slova smyslu na letošním ročníku pracujeme od konce Spectacula minulého, tedy od podzimu 2017. Teď je začátek srpna, všechny inscenace už jsou vybrány, dokončují se smlouvy s jednotlivými divadly, produkce zajišťuje ubytování všech zúčastněných včetně čestných hostů, domlouváme studenty dobrovolníky, intenzivně pracujeme na festivalovém katalogu a tak dále.
Jaká je vaše hlavní úloha v této přípravě?
Jelikož jsem dramaturg, mojí hlavní úlohou je dramaturgický výběr inscenací do festivalového programu, a to jak do hlavního, tak do doprovodného. Na výběr soutěžních inscenací ale nejsem sama – máme na to dramaturgickou radu, takže spolu se mnou vybírá inscenace umělecký šéf divadla Václav Klemens a výtvarník a lektor Tomáš Volkmer. Vše pak nakonec posvětí paní ředitelka. Já potom zpracovávám texty do katalogu, který celý výtvarně a graficky vymyslí a „vyrobí“ Tomáš Volkmer. To jsou takové hlavní povinnosti, k nimž se neustále druží spousta drobnějších, ale neméně důležitých organizačních věcí.
Která nadcházející festivalová představení jste viděla a co k nim můžete říci?
Viděla jsem všechna, bez toho bych je nemohla zařadit do programu, ale jen některá jsem viděla naživo. Spoustu z nich jsem musela nakoukat z videozáznamu – jinak to ani nejde, letos se nám přihlásilo přes 160 inscenací z mnoha zemí a není v našich silách procestovat půl světa. Ale schválně jsem to teď spočítala a zjistila, že jsem naživo viděla skoro polovinu inscenací z kompletního festivalového programu. Včetně například inscenace izraelské, slovinské či dánské. Pro organizátory tak velkého mezinárodního festivalu, jakým Spectaculo je, je hodně důležité jezdit po jiných festivalech, českých i zahraničních, a dívat se a dívat. Kromě faktu, že toho spoustu vidíte na vlastní oči (i z jedné zhlédnuté inscenace určitého souboru si můžete udělat poměrně kvalitní představu o tom, čemu se soubor věnuje, jestli jsou to dobří loutkáři a podobně), také získáte spoustu kontaktů a přátel z oboru, a ti vám můžou dát tipy na další soubory a inscenace, na které stojí za to se zaměřit. Festival se prostě jen z kanceláře dělat nedá.
A z těch, které jste nemohla vybírat na základě vlastní divácké zkušenosti, můžete zmínit jejich specifika, na základě kterých jsou zařazena do festivalového programu?
V tomto ohledu je to jednoduché: v první řadě jde o LOUTKU. Loutkové divadlo je totiž velmi široký pojem – loutkou může být takřka cokoli včetně předmětů, tedy i divadlo objektů je divadlem loutkovým, máme tu inscenaci tanečně-loutkovou, v níž skvělí profesionální tanečníci pracují s manekýnem, inscenaci s dřevěnými totemovými loutkami, inscenaci, která je v podstatě fyzickým divadlem využívajícím miniaturní modelářské postavičky, i inscenaci, v níž jsou loutky zastoupeny projekcí, což je příklad využití nových technologií v loutkářství. A k tomu samosebou spoustu inscenací „klasických“, tj. marionety, maňásky atd.
Kterou inscenaci ostravského Divadla loutek jste zařadili do programu festivalu a proč?
Divadlo loutek jakožto pořadatel nabídne v rámci festivalu většinou jednu inscenaci. Letos to bude eko-fantasy-pohádka Plasťáci útočí. Kdyby to bylo možné, ráda bych zařadila i poslední premiéru uplynulé sezóny, Prodanou nevěstu. Je to inscenace, která se podle mého názoru velmi vydařila, a titul je to všeobecně známý i v zahraničí. Ale program je tak nabitý, že už tam nezbyla ani skulinka. Snad se nám tedy podaří vyvézt Prodanku na některý z jiných festivalů českých nebo zahraničních.
Kdo bude letos rozhodovat o udělení cen festivalu a jaké budou vlastně uděleny ceny?
Festivalová porota bude tradičně tříčlenná a mezinárodní. Předsedat jí bude Kateřina Lešková Dolenská, šéfredaktorka časopisu Loutkář, divadelní teoretička a pedagožka. Dále bude v porotě slovinská loutkářka a teatroložka Martina Maurič Lazar a polský teoretik, historik a pedagog loutkového divadla Marek Waszkiel. Vedle hlavní ceny budou uděleny i tři ceny dílčí. V minulých letech dostávali ocenění umělci kromě diplomu i věcný dar v podobě knihy či obrazu. Letos jsme se rozhodli pro změnu a moc se na ni těšíme. Podle návrhu výtvarníka Tomáše Volkmera nám ve valašskomeziříčských sklárnách vyrobili originální skleněnou sošku – loutku. Jednotlivé čtyři sošky se budou lišit barvou skla, bude na nich uveden název festivalu a další informace. Tradice českého loutkářství se tak v tomto artefaktu spojí s další významnou českou řemeslnou tradicí, a to českým sklářským uměním.
Kdy bude znám podrobný program a kde si může veřejnost zakoupit vstupenky?
Kompletní program byl právě zveřejněný na stránkách Divadla loutek Ostrava (odkaz zde). Vstupenky bude možno zakoupit taktéž na webu divadla. Doporučuji si pospíšit, protože na inscenace, které se budou hrát na alternativní scéně a ve Staré aréně, je k dispozici omezený počet vstupenek. A především doporučuji neotálet s nákupem vstupenek na inscenaci Divadla bratří Formanů Deadtown. Formani budou sice hrát několikrát, ale kdekoli hrají, tam jdou lístky velmi rychle na dračku. Jsem moc ráda, že můžeme toto proslulé divadlo ostravskému publiku nabídnout. Hrací prostor – dřevěný „stan“, bude stát na Černé louce. Tuhle fantastickou cestu na Divoký západ si rozhodně nenechte ujít!
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.