Hudební křižovatky, na nichž občas nesvítí signalizace. Na Crossroads začal nejintenzivnější hudební týden roku
16.7.2019 00:20 Milan Bátor Hudba Report
Czech Music Crossroads v pondělí oficiálně zahájily nejintenzivnější hudební týden v roce. Konference, workshopy a showcase kapel z České republiky, Polska, Maďarska a Slovenska letos přilákala mnoho desítek účastníků. V hudební části showcase se představilo sedm kapel, které mají potenciál překračovat nejen hranice svých zemí, ale i střední Evropy: WoWaKin, Pengetös Trió, Korjen, Mojše Band, Bajkó zenekar, BraAgas a Kapela Fedaków. Pojďme se zamyslet nad tím, jaký dojem kapely v Ostravě zanechaly.
Z vystoupení kapely WoWaKin.
Foto: Michal Berger
Hned úvodní trio WoWaKin, které tvoří Paula Kinaszewska, Bartolomiej Wozniak a Mateusz Wachowiak, představilo energickou syntézu jazzu, klasické i současné hudby projektovanou do polského tradičního folkloru. WoWaKin zaujali svou multiinstrumentální dovedností, výbornými vokály a skvělými interpretačními výkony. Tradiční polské melodie jako například mazurek, hraný od 19. století s oblibou na polských svatbách, získaly v jejich podání živočišnost a spontánnost kořeněnou improvizacemi, gradacemi a originální instrumentací (impozantní byl makabrózní bicí aparát!).
Pengetös Trió z Maďarska zahrálo ve složení Alexandra Berta, Zalán Csenki a Bálint Horváth. Zajímavá byla nástrojová obsada: cimbálový zvuk strunného nástroje zvaného zither, kobza a jakýsi příbuzný bandury dohromady přinesly směs balkánsky zpěvného, tanečně stylizovaného folkloru s důrazem na virtuózní instrumentální party, časté repetované tóny a stupnicové běhy. Alexandra Berta se představila i jako zpěvačka pozoruhodného hlasu s velkým vibratem, písně se nesly vesměs v bezstarostném rázu a durové tónině. Pengetös Trió předvedlo perfektní sehranost, jednotlivé písně nepostrádaly gradační pasáže, časté bylo též střídání sudých a lichých taktů a zdvojování zpěvní linky v terciích.
Prvním zástupcem české hudby na Crossroads byli Korjen, byť adjektivum „český“ je v jejich případě poněkud zavádějící. Kapela totiž pojí zpěvačky z Bosny, Polska a Slovenska s českými muzikanty a jejich hudební cesta se nezdráhá inspirovat velmi pestrými vlivy. Korjen nejsou na hudební scéně žádným nováčkem a svůj set zahájili originálně. Tři divoženky začaly zpívat mezi lidmi uhrančivý nápěv beze slov, který kapela posléze okrášlila moderním beatem v obsazení bicí, kytara a baskytara. Vokální souzvuky se nesly v zajímavých intervalech, velké napětí vyvolával specifický zvuk a žánrově nezařaditelný hudební projev, který by se dal charakterizovat nejlépe jako progresivní, elektronický, etno jazz. Spíše než pestrými příběhy zaujaly hlasy tří zpěvaček emoční naléhavostí a ostrý drajv kapely by se dal krájet. Rytmicky nepokojné bicí, ostinátní basové groovy a koloristické linky kytary dohromady vyvolaly minimalistické a osobité ztvárnění nápěvů z různých koutů světa. Korjen byli jednoznačně nejhlasitější kapelou pondělního line-upu, ale jejich hudební „agresivita“ byla založena na smysluplné práci s dynamikou, tektonikou a instrumentací.
Entuziasmem se Korjen vyrovnal slovenský Mojše band, který se ukázal jako nejenergičtější trio prvního dne. Jejich inovativní pojetí tradičního židovského folkloru se zakládá na správně provokativní odvaze inspirovat se zdánlivě odlehlými hudebními styly. Kapela zaujala i díky přirozenému charismatu svého frontmana, cimbalisty a zpěváka Michala Paľka, který jako jediný v pondělí dokázal diváky roztleskat a přivést k nějaké interakci. Po hudební stránce Mojše Band ukázal nezkrotnou syntézu klezmeru, který nepostrádal typické zrychlovací pasáže a kreativní improvizační linky. Vedle výborných instrumentálních výkonů všichni tři členové potěšili i slušnou intonací ve společných trojhlasech. Energie a nasazení, s nimiž se Mojše band na Crossroads uvedli, byla prudce nakažlivá. Kdo by si pomyslel, že klezmeru nepřísluší rapování, vřele doporučuji navštívit koncert této zdivočelé a sympatické hudební bandy.
Bajkó zenekar z Maďarska se svými smyčcovými nástroji zavedli do karpatského oblouku, kde se mísí regionální vlivy s transylvánskými hudebními idiomy. Tradiční folklorní projev, poctivé hudební ztvárnění a etnicky zabarvený hlas zpěvačky v jedné písni okořenil i nečekaný taneční pár spřízněný s kapelou, který si vystřihnul své sólo přímo na pódiu.
Česká kapela BraAgas, složená kromě kontrabasisty z žen, byla předposlední formací pondělního odpoledne. BraAgas připomněl loňské album O ptácích a rybách, ale ukázal také svůj typický rozlet po různých zemích Evropy až k nádherné turecké baladě. BraAgas jsou výborná koncertní kapela, jejich set potěšil spolehlivou intonací čtyřhlasých zpěvů a energií, která pramení hlavně z roztančené rytmiky a melodických linek dechových nástrojů a houslí.
Závěr prvního dne Crossroads patřil tradicionalisticky založené Kapele Fedaków z Polska. Ta se orientuje na folklor ze slezského regionu, jmenovitě z oblasti Katovic, a její vystoupení bylo příjemnou tečkou. Koho nejvíc těší tradiční pojetí folkloru, určitě si poslední formaci, stejně jako zemité Pengetös Trió a Bajkó zenekar vychutnal. Kdo má rád hudební křižovatky, na kterých občas nesvítí signalizace, nebo se rozsvítí novými a nečekanými barvami, určitě jej nejvíc potěšilo vystoupení kapel WoWaKin, Mojše Band a Korjen.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.