Od drum and bassu přes hardstyle až po nablýskanou diskošku aneb Jak jsme viděli první den Beats for Love
4.7.2019 06:45 Gabriela Stašová & Richard Kutěj Hudba Report
Sedmým ročníkem festivalu Beats for Love žije od středy do soboty Ostrava. Na místě je opět několik desítek tisíc lidí. Kulturní deník Ostravan.cz přináší procházku prvním dnem festivalu, který je největší přehlídkou elektronické taneční hudby ve střední Evropě, očima Gabriely Stašové a Richarda Kutěje.
Fanynka si dělá selfíčko, v pozadí DJ Alle Farben.
Foto: Aleš Honus
Gabriela: Beats for Love je pro mě tak trochu záhadným festivalem. Za několik let vyrostl tento festival z pouhé myšlenky v monumentální akci, na kterou se sjíždějí lidé z celé Evropy. Říkám si, co je tím receptem na takový úspěch, ale asi to je schopná organizace a opravdový zápal pro věc. Ano, organizačně je letos festival B4L opět zvládnutý dobře. Jednotlivé stage mezi sebou nijak významně zvukově nekolidují, průchody do festivalu jsou víceméně plynulé a lidé poměrně kultivovaní, a to i na scénách jako Devastator nebo Drum & Bass. Prvn den odstartoval německý Alle Farben a pro začátek bylo zvoleno dobře. Diskoška na rozjezd působila dojmem, že to nejlepší teprve přijde, ačkoli mnozí si pokládali otázku, proč hvězda jako Alle Farben hraje za světla a v tento čas…
Osvěžením vystoupení byl však také výborný trumpetista, který celý set zpestřil. I tak se ale už v tuto dobu hemžilo kolem Love Stage poměrně dost mladých lidí, jejichž věkový průměr však nepřesáhl očividně ani třicítku. Ano, Beats for Love je mladým festivalem pro mladé lidi a cílí na publikum, které si tuto hudbu dokáže užít nejvíce. Zda je tato skutečnost plusem či mínusem, už nechám na letech budoucích, nicméně zatím myšlenka a zaměření funguje a zdá se, že festival poroste dál. Už proto, že na něm můžeme nalézt jména světová, ale také domácí, která na publikum zabírají. Takto jsme ve středu ještě mohli zhlédnout živelného Majka Spirita a již klasicky přitvrzené drum‘n‘bassové Madface, přičemž Drum & Bass Stage se podle očekávání stala opět jednou z nejúspěšnějších scén. Nebudu ale otálet a zeptám se, jaký dojem z prvních chvil festivalu jsi měl ty, Richarde?
Richard: Masakrální zvuk hlavní Love Stage, kde se dalo chvílemi doslova koupat v basech, které tlačily do zad, i když byl člověk daleko desítky metrů. Výborná českotěšínská rodačka DJ Beaty, která už několik let patří mezi špičky mezi českými DJ´s a set ve 20 hodin na příjemně zaplněné drum & bass stage to potvrdil. DJ Beaty hraje tvrdě, nekompromisně, ale i pestře a pro mě to byl vlastně – při vší úctě k ostatním – skutečný start středeční party.
To ale neznamená, že by se do té doby nedělo nic zajímavého. Ano, první velká star Alle Farben byl komerčně laděný DJ, ale místy zněl i tvrději a energicky a sympatický trumpeťák tomu dával šťávu. A ačkoli mám rád hip-hop – ovšem jiná jména, než Majk Spirit – musím uznat, že slovenský MC, kterému přišel na pomoc i kolega z někdejší kapely H16, uměl a na obří stage se neztratil.
Trochu líto mi bylo menšího zájmu o House Stage, kde se o příjemný set postarali třeba britští Illyus a Barrientos a zahrála třeba i ostravská stálice scény Ian Blond. Mimochodem, nemůžu pominout zjevení, kterým byla nečekaná a zřejmě spontánní performance několika dam v sado/maso mode stylu, které se zničeho nic objevily v davu a na obojku vedly dívku, která měla ruce i nohy zasunuté v obřích stříbrných chůdách a vypadala jako vesmírné monstrum. My jsme ale cílili i na Reggae Jungle Stage nebo třeba živelnou Devastator Stage. Takže Gábi, pár slov o temných basech či nejtvrdších beatech prvního dne?
Gabriela: Když pomineme ony podivuhodné formace na vodítkách či s jednorožcem, banánem nebo maskami Anonymous na hlavě, řekla bych, že nejvíce rozjeté chvíle letošních B4L teprve nastanou. Za mě musím českotěšínskou DJ Beaty pochválit také. Její set měl úspěch nejen u nás, ale i u většinového publika a na tuto dívčinu bylo i za bílého světla narváno. Co se týče temných basů a nejtvrdších beatů, Mephisto na Devastator Stagi patřil včera k jednomu z nejnekompromisnějších a postaral se o skutečnou hlukovou smršť, která gradovala za notné podpory hardstylových nadšenců.
Skvělá produkce také zazněla na Techno Stagi, avšak musím zmínit její poněkud nešťastné umístění na rohu v průchodu mezi dvěma oblastmi, přičemž projít v pokročilou hodinu už bylo vážně celkem těžké. Velkou výhodou letošního ročníku je také EDM & Trance Stage v klimatizovaném a zastřešeném stanu, kde se mohl jít člověk nejen trochu „zchladit“, ale také si poslechnout jemnější atmosférické beaty. Mezi skvělá jména, která trochu vyrovnala výběr interpretů na hlavní Love Stagi, se pak zařadili britští Dimension, přičemž drum‘n‘bassový set nabral opravdu na obrátkách i díky skvělému zvuku a vyváženým basům, jejichž nazvučení je opravdu důležité. A když se setmělo, začala také výborná práce s vizualizací… Co nadchlo tebe?
Richard: S trochu nešťastným umístěním Techno Stage, která byla zároveň jakýmsi „průchoďákem“, souhlasím. Přitom i zde už v první den jely příjemné sety. Tady bych se ale zastavil u již zmiňovaného publika, které bylo zkrátka fajn. Ano, projít kolem techna bylo v noci s drinkem v ruce už trochu těžší úkol, zároveň jsem se ale nesetkal s náznakem nevrlosti, všichni se zkrátka bavili, usmívali se a i menší kolize se řešily úsměvem a slovíčkem „pardon“. Takže mne určitě nadchlo publikum, alespoň po této stránce. A taky již zmiňované vizuály. Na některé ravers a party people byla radost pohledět, ačkoliv milá děvčata, i když vám to moc slušelo, nemuselo se vás tolik domluvit na účesu á la dva spletené copy podél hlavy. Snad se žádná dáma neurazí, jak píši, všem to slušelo… Ačkoliv jsme se při pobíhání mezi scénami jen mihli, nadchl mě třeba skutečný party kotel na zaplněné Devastator Stage, který vyvolal Dr. Peacock, pěknou party plnou hitů rozjel na lidmi natřískané drum & bass scéně Macky Gee.
A je fajn, že festival stále sází i na regionální scénu, takže třeba Jungle & Reggae scénu určitě pobavili domácí Cooltcha United a Mr. Roll či třeba bohumínská rodačka Kattygal Kenta s Donem Greggorem za DJ pultem. A když už jsme u „domácích“, v pátek se třeba vyplatí přijít do areálu už na 17. hodinu, kdy na Breakbeat Stage zahraje dokonce trio, karvinští Djeda Lebeda na gramce, Luděk Mrižo na basu a vše doprovodí mnoha styly políbený bubeník Kobylka Drums. Na co se třeba další dny těšíš ty?
Gabriela: Festivalová image je zkrátka otázkou módy a stylu, který se zrovna nosí. Nesmíme zapomínat také na již zmiňovaný věkový průměr a na to, že lidé v mladém věku si skutečně mohou dovolit i extravagance, díky kterým je také B4L velice pestrobarevným festivalem. Shrnula bych to zkrátka tak, že se tady sešli skutečně krásní lidé a někdy byla skutečně radost pohledět do rozjásaného publika. A na co se těším já? Rozhodně na český recesistický projekt hudebníka Jirky Buriana Kapitán Demo, který tak trochu vybočuje nejen z programu zdejšího, ale vlastně v rámci všech akcí, na kterých vystupuje. Dále se těším na mnohokrát, ale právem propagovaného Svena Vätha, který vystoupí také již ve čtvrtek a který se i v rámci elektroniky a taneční hudby pohybuje ve velmi pestrém a multižánrovém měřítku. Z českých jmen to pak bude dále ještě Pavel Bidlo, ze zahraničních jemnější Koven nebo jedna z největších hvězd letošních B4L Jauz. Věřím ale tomu, že je rozhodně i co objevovat. Protože na B4L vystupuje kolem čtyř stovek umělců, nelze ani s příkladnou přípravou pojmout všechno a festival se tudíž stává také dobrodružným objevováním nových podžánrů taneční hudby a jejích protagonistů. A to je, myslím si, také jedna z hlavních myšlenek – objevovat nové věci bez předsudků, ale naopak s překvapením z faktu, kolik toho elektronika a dance music nabízí. B4L jsou radostí a oslavou života, sice z velké části toho mladého, ale tím pádem tuto mladost přenášejícího i na starší příchozí, kteří si pak rozhodně nemusí na festivalu připadat jakkoli hloupě. A tato přívětivá otevřenost akce se mi skutečně líbí.
Richard: Netsky, Jauz, The High Contrast Band, Delinquent Habits… ano, máš pravdu, čeká nás toho mnoho, včetně mnoha špiček domácí scény a nemá cenu vypisovat, co vše náš ještě další dny čeká. A příjemná překvapení na menších scénách, to jsou pověstné bonbony každého festivalu, B4L nevyjímaje. Dovolím si jen malou poznámku závěrem. Taneční a klubová scéna je dnes skutečně nesmírně pestrá a široká a já pořadatelům ostravské monstr akce do dalších let přeji ještě větší stylové rozpětí. Klidně více hip-hopu, dubstep, grime, trap, juke a další subžánry, kde se toho stále tolik děje a přináší to svěží pohled na věc a zvuk. Přívětivá otevřenost akce by tak byla ještě přívětivější. Ale už dost řečí, ještě si trochu odpočineme po prvním dni a už za pár hodin jdeme tančit!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.