Dvakrát bravo! Zámecké nádvoří tleskalo slavnému muzikálu i zdařilé rekonstrukci perly Slezska
27.6.2019 12:24 Milan Bátor Atd. Report
Hradec nad Moravicí ve středu večer slavnostně odhalil nově zrekonstruované nádvoří Červeného zámku a ukončil tak jednu z posledních etap kompletní obnovy veškerých zámeckých prostor. Objemný prostor s kapacitou tisíc diváků je ideálním prostředím pro kulturní události, kterými je zdejší zámek proslulý. Už v pátek se zde uskuteční jeden z nejvytříbenějších festivalů České republiky Hradecký slunovrat. Slavnostní zahájení bylo v režii Slezského divadla Opava, které zvolilo ideální námět. Legendární muzikál Noc na Karlštejně nemohl získat příhodnější exteriér než pseudogotické siluety, čistě vymetené nebe nad hlavou a běloskvoucí nádvoří zaplněné do posledního místa.
Tereza Kavecká v muzikálu Noc na Karlštejně.
Foto: Lucie Deutsch
Hradecký zámek je kulturním epicentrem i díky aktivitám kastelána Radomíra Přibyly, kterého znám odnepaměti. Právě on je tou roznětkou, která byla vždy otevřena jakékoli zajímavé umělecké iniciativě, projektům, hudbě a výtvarnému umění. Charismatický kastelán Přibyla diváky na vypulírovaném nádvoří přivítal jako první. Jeho řeč provázelo dojetí, když líčil, že si přál v intencích historické kontinuity hradeckého zámku (spojeného s významnými pobyty Ludwiga van Beethovena) zahájit „umělecký provoz“ právě Beethovenovou operou Fidelio. Tu má však na repertoáru v současnosti pouze Stavovské divadlo v Praze, proto se sáhlo k méně náročné variantě. Kastelán také nezapomněl poděkovat celé řadě osob, které se na složité rekonstrukci podílely.
Podnětnou a hlubokou řeč pronesla generální ředitelka Národního památkového ústavu architektka Naděžda Goryczková, která upozornila na mimořádný kulturní přínos zámku Hradec nad Moravicí, právě v jeho otevřenosti rozličným uměleckým řemeslům. Posledním řečníkem byl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo, který nechybí téměř na žádné významné kulturní aktivitě našeho kraje. Sympatický politik ubezpečil diváky, že podpora kultury je jednou ze stěžejních strategií a cílů Moravskoslezského kraje.
Pak už dostali slovo herci a zpěváci Slezského divadla, kteří na zámeckém nádvoří jsou jako doma a mnozí čtenáři si jistě vzpomenou na jejich předešlá pohostinská představení. Orchestr pod vedením půvabné dirigentky Emy Mikeškové rozehrál nestárnoucí muzikál Karla Svobody, Jiřího Štaidla, Eduarda Krečmara a obou Zdeňků Podskalských s velkou vitalitou a elánem. Komediální i milostný příběh o zákazu vstupu žen na hrad Karlštejn dostal opět jednou reálné kontury. Soubor Slezského divadla muzikálovou tématiku umí podat přesvědčivě, s příjemným a stylovým nadhledem.
V roli Karla IV. se divákům představil Zdeněk Kapl, jehož postava nepostrádala královský majestát a velitelské gesto. Karlovu manželku Elišku Pomořanskou ztělesnila sopranistka Tereza Kavecká, jejíž brilantní pěvecký i celkový divadelní projev patřil k zlatým hřebům inscenace. Zpěvní kvalitou jí zdatně sekundovala Alena Veroniky Prášil Gidové, která dokázala sloučit nejlépe pěveckou i představitelskou stránku a oslnila svým temperamentem.
Z mužských protagonistů zapůsobil Arnošt komediálně nadaného Václava Moryse. Mužným pěveckým projevem a sošným barytonem zaujal Petr Michaela Kubečky, s hereckou grácií si všechny neposednosti a úlety vychutnal herec Daniel Volný v postavě Peška.
Na jevišti nechyběl známý opavský herec Evžen Trupar, v dalších rolích nezapadli ani Zdeněk Jorda, Katarína Jorda a další včetně opavského sboru, který připravila Kremena Pešakova.
Noc na Karlštejně se ukázala jako optimální volba. Dokázala svým lidovým a nepřehnaně pikantním humorem pobavit diváky všech generací. Bavili se dospělí i děti půvabnými slovními hříčkami jako např. Pešulín apod. Provedení orchestru pod taktovkou Emy Mikeškové bylo svižné a úroveň nazvučení až na občasný nepoměr hlasitosti mikroportů (což je třeba stále hlídat a vychytávat) velmi slušná. Klobouk dolů před všemi muzikanty, kteří značnou část produkce odehráli v parnu na přímém slunci (možná by bylo bývalo vhodnější začít představení o hodinu později?). Výbornou gradaci zajistilo také závěrečné hudební pásmo, v němž opět zazněly stěžejní melodie muzikálu. Lidé se opravdu báječně bavili a své sympatie dali najevo souhlasným potleskem vestoje.
Pohádkové prostředí nádvoří Zámku Hradec nad Moravicí je pro kulturní události jako stvořené. Tmavnoucí červené siluety Červeného zámku, ušlechtile cudná barva žulových dlaždic, šednoucí nebe s piktogramy ptačích hejn, to všechno jsou přidané hodnoty, které člověk zkrátka a dobře jinde nezažije. Je skvělé, že pořadatelé nespojili muzikálovou produkci s žádným konzumem a na nádvoří nebyly žádné prodejní stánky a podobné nešvary. Co možná chybělo, byla alespoň základní informace, kdo v Noci na Karlštejně účinkoval. Stačil obyčejný letáček s aktuálním obsazením a případnými informacemi, co Slezské divadlo v Opavě třeba v budoucnu chystá.
Doufejme, že se z této první vlaštovky stane příjemná a letitá tradice. Umím si v nádherném a impozantním prostředí zámeckého nádvoří představit i náročnější, například operní tituly, stejně jako výrazné umělecké produkce diametrálně odlišných žánrů, s kterými vyrukuje už tento pátek multižánrový festival Hradecký slunovrat. To už záleží pouze na iniciativě kulturních promotérů. Fantazii se meze nekladou a hradecké publikum je otevřené širokému spektru řemesel uměleckých, které tak jedinečně dokáží povznésti ducha nad někdy trudnou pozemskou tíži.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.