Prodaná nevěsta v Divadle loutek zvedla premiérové publikum ze sedadel
14.6.2019 20:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Může se stát uvedení opery Prodaná nevěsta v loutkovém divadle nezapomenutelným diváckým zážitkem? Ostrava už zná odpověď. Když se totiž této slavné opery chopí doslova hvězdný tým, který si Divadlo loutek pozvalo k přípravě premiéry, o úspěch je předem postaráno. Důkazem jsou dlouhé ovace, které v pátek večer protagonisté sklidili u premiérového publika.
Jana Zajacová jako Mařenka.
Foto: Roman Polášek
Pod režií, scénou, loutkami a kostýmy je podepsán Marek Zákostelecký, dlouholetý přední člen Divadla Drak Hradec Králové, kde působil jako šéf výpravy. Loutkoherec, herec, scénograf a muzikant, angažující se v činohře, opeře, pantomimě a především v alternativním a loutkovém divadle pro děti a mládež, je osobností známou díky svým nevšedním tvůrčím i pedagogickým kvalitám nejen v moha divadlech v České republice, ale i v zahraničí.
Hudební aranžmá a nastudování je dílem Vratislava Šrámka, klavíristy, hudebního skladatele, zpěváka, sbormistra, hudební pedagoga, v současnosti docenta pražské katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Choreografkou inscenace je Veronika Knytlová z taneční skupiny Taneční skupina VerTeDance, ověnčené prestižními cenami udělenými jak v České republice, tak v zahraničí.
Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany a Karla Sabiny se v podání výše vyjmenovaného tria a souboru Divadla loutek stala velice hravým divadlem oplývajícím množstvím režijních, scénografických, hudebních i loutkohereckých nápadů.
Na začátku inscenace přichází postava skladatele Bedřicha Smetany s naslouchátkem v ruce. Zazní notoricky známé hudební motivy ze Smetanova díla a představitel postavy Jan Smyček si naslouchátko přiloží k uchu a opakovaně pronáší: To je zajímavé, to si musím zapamatovat. Poté vhodí minci do platebního otvoru před červenou oponou, načež se opona otevře a publikum spolu se skladatelem vstupuje do prostředí barevné venkovské pouti, plné hudebních, pohybových, tanečních a loutkohereckých klauniád.
Z arzenálu loutkového divadla jsou zde využity plošné loutky i maňásci, samozřejmě nemůže chybět živá hudba i zpěvy. Děj se odvíjí podle sledu obrazů, situací a nejznámějších árií slavné komické opery. Způsob jejich provedení směřuje k laskavé parodii.
Představitelé jednotlivých postav jsou oblečeni do barevných kostýmů připomínajících tradiční úbory inspirované lidovými kroji, rysy v obličeji jsou zvýrazněny komickým, místy až groteskním líčením.
Jeníka hraje Ivo Marták jako typického milovníka, Mařenka Jany Zajacové je půvabná mladá dívka na vdávání. Marian Mazur v postavě Vaška si užívá komického koktání, dohazovač Kecal Martina Legerského má téměř mafiánské způsoby. Principála hraje Tomáš Rossi, který spolu s Editou Bandyovou, představitelkou Esmeraldy, tvoří páteř hudební složky. Edita Bandyová také zdárně plní herecký úkol ve scéně Esmeraldina přemlouvání Vaška, aby v pouťové atrakci vystoupil v kůži medvěda.
Rodiče Mařenky, otce Krušinu a matku Krušinovou, hrají Aleš Petrič a Vladimíra Philippová Krakovková, jejich partnerským rodičovským párem Jeníka a Vaška jsou Petr Sedláček v roli Míchy a Lenka Pokorná Macharáčková jako druhá Míchova žena. Všichni dohromady pak představují komedianty i selský lid. Celá čtveřice si užívá zejména scén, ve kterých jde o svatbu Mařenky, kterou by jako nevěstu Vaška velice ráda viděla matka Míchová, netušíc, že ve hře je ještě Míchův syn z prvního manželství Jeník.
Nadšené ovace publika při závěrečném potlesku lze sice z části přičíst geniální Smetanově hudbě, neboť mnozí v hledišti si spolu s herci a zpěváky notují známé árie Proč bychom se netěšili nebo Znám jednu dívku, ta má dukáty a další a další, ale to je pouze základ celé inscenace. Tím hlavním je erudice a kreativita inscenátorů a vysoké interpretační schopnosti loutkohereckého týmu.
Maličkou vadou na kráse jsou dílčí nedostatky v artikulaci zejména u mluvených částí textu, k jejichž odstranění stačí větší soustředění na jevištní mluvu, což se týká v menší či větší míře všech účinkujících. I přes tuto malou vadu je však Prodaná nevěsta Divadla loutek výborným totálním divadlem, které je sice vzhledem k místy archaickému textu určeno starším dětem a dospělým, díky podívané, při které oči přecházejí a výborné hudební, pohybové a loutkové složce se však nudit nebudou ani děti mladší.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.