Romantický večer s Janáčkovou filharmonií na MHF Leoše Janáčka
12.6.2019 00:00 Milan Bátor Hudba Recenze
Další z koncertů Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka představil v úterý domácí Janáčkovu filharmonii s klavíristou Dénesem Várjonem. Na programu byl německý hudební romantismus skladatelů Webera, Schumanna a Brahmse. Provedení řídil dirigent Victor Aviat.
Klavírista Dénes Várjon.
Foto: Martin Straka
Janáčkova filharmonie má za sebou náročnou koncertní sezonu, v níž orchestr zaregistroval řadu úspěchů. Od vynikajících crossoverových koncertů přes nastudování zásadní děl hudební literatury až po zisk Ceny Jantar se filharmonii letos dařilo a bylo zřejmé, že orchestr hraje vitálně, rozvíjí se a otevírá pestrým vlivům.
V rámci MHF Leoše Janáčka byla filharmonie přizvána k programu, který není pro její stylové zaměření terra inkognita. Hudba Roberta Schumanna a Johannese Brahmse se v programové nabídce objevuje, méně už poněkud neprávem opomíjené dílo Carla Marii von Webera. Právě jeho předehrou k opeře Oberon filharmonie koncert zahájila. Jedná se o poslední Weberovu operu, jež byla psána na londýnskou objednávku v posledních dnech jeho života.
Fantazijní děj opery je hudebními prostředky nastíněn ve zvukomalebné předehře, kterou zahájil signál lesního rohu. Jeho tři vzestupné celé tóny, představující kouzelný roh krále víl Oberona, vyzněly s měkkostí a sugerovaly pohádkovou atmosféru plnou tajemství. Náladu obarvily též violy v rozsáhlém volném úvodu předehry.
Typické weberovské allegrové téma zahráli filharmonici energicky a v pěkné souhře. Vedlejší hudební myšlence, která symbolizuje modlitbu za ochranu lásky, nechyběla vroucnost a zlatistá hudební barvitost. S přesností vyznělo tečkované, ostře rytmizované téma, jež je citací árie Rezie z druhého dějství. Weberova předehra byla krásně dynamicky vygradována a instrumentální sólové vyhrávky se všem hráčům moc povedly. Doslova romantickou přidanou hodnotou byla během provedení této skladby bouře, provazy deště a kroupy, které část předehry hlasitě bubnovaly o střechu Domu kultury.
Od Weberovy syntézy klasicistní a romantické estetiky je krůček k nejopravdovějšímu romantikovi v hudebních dějinách. Robert Schumann je osobností, který svou hudbou i životem představuje prototyp mimořádně nadaného, univerzálně vzdělaného umělce, který má od geniality stejně blízko ke stavům naprostého zoufalství a šílenství. Jeho Koncert pro klavír a orchestr, a moll, op. 54 slyšelo kdysi české publikum poprvé v provedení zcela jedinečném: v lednu roku 1847 jej v Praze hrála Schumannova manželka Klára, skladatel sám dirigoval. Obecenstvo prý tehdy šílelo nadšením a fenomenálnímu úspěchu byl přítomen i tehdy třiadvacetiletý Bedřich Smetana, který po koncertě Schumannovy navštívil a odnesl si nejeden cenný impulz pro vlastní tvorbu.
Hudebně je Schumannův koncert přímo prototypem romantického klavírního koncertu. Tytam jsou vnějšková apartnost a zbytnělá brilance technických fines, koncert je subjektivní meditací, subtilním i vzrušeným dialogem klavíru a orchestru jako dvou zcela rovnoprávných entit. Dénes Várjon vstoupil do první věty třemi energickými takty, jejich tečkovaný rytmus však trochu přepálil, protože byly rytmicky rozmazané. V dalším průběhu se pianista více soustředil na zpěvnost frází a místy se trochu s orchestrem rytmicky rozcházel (povětšinou byl napřed). Příjemně vyznělo Andantino grazioso druhé věty s dynamicky a výrazově uměřeným rozhovorem klavíru a smyčců a nádherně širokou kantilénou violoncell.
Allegro vivace nepostrádalo plnokrevnou prudkost a brilantní rytmizaci. Sólista Várjon sklidil v Ostravě velký úspěch, publikum bylo evidentně spokojeno a někteří i povstali a hlasitě projevovali umělci své uznání. Myslím si však, že spravedlivější by bylo připsat úspěch provedení na vrub hudbě Roberta Schumanna, která je natolik charismatická, že není někdy podstatné, měla-li kadence opravdu bohaté odstíny, zda sólista na patřičných místech svůj part rytmicky zvládnul, případně jestlipak hrál s orchestrem nebo proti němu.
Přiznám, že jsem dosud slyšel spíše lepší, chcete-li „romantičtější“ provedení, to Várjonovo bylo spíše opatrné, k vizi bouřliváka a emocemi zmítaného romantického hrdiny mu přece jen trochu drajvu chybělo. Pianista svou spřízněnost s hudbou Roberta Schumanna přesto deklaroval v přídavku, kterým byla poslední část klavírního cyklu Dětské scény, op. 15. V sólovém klavírním čísle projevil větší nadhled a osobnější pojetí, i tady se však jednalo spíše o interpretační průměr, zvlášť když člověk ví, jak se dá v Schumannovi čarovat s hudební barvou, agogikou, dynamikou, tempovými prostředky a kolorováním melodie.
Závěrečná skladba je pro mne obtížně hodnotitelná. Symfonii č. 1 c moll. Op. 68 Johannese Brahmse mám ze symfonického repertoáru odjakživa na nejpřednějších příčkách, považuji ji za geniální a neuvěřitelně nadčasové dílo, jehož krása, hloubka a síla jsou trvalé. K čemu však tato symfonie, ostatně jako kterékoli jiné velké dílo, není rezistentní, je kvalita provedení, schopnost vyhmátnout z její vznešené dimenze, tragického pulzu a lyricky intimních zákoutí hudební podstatu, vnímat Brahmsovu symfonii jako velký a obdivuhodný příběh plný pochybností i nalezených jistot. Domnívám se, že pojetí a prezentace dirigenta se neopíraly o příliš zřetelnou představu nějaké cesty. Byly však podepřeny (a to bylo štěstí!) spolehlivou hrou Janáčkovy filharmonie, která Brahmse svou precizností, poctivostí a entuziasmem (pro mnohé evidentně oblíbeného skladatele) zahrála pochopeně.
Je jasné, že dirigentské charisma je osobní věc a Aviat možná některé posluchače oslovil. Osobně jsem však necítil ani nenašel v jeho pojetí a způsobu taktování a přehledu v partituře jasnou komunikační linku ani s orchestrem, ani s Brahmsovou hudbou. Poslech a rozbor každého díla a interpreta by měly být vždy založeny na důvěře, zkušenostech a empatii, až posléze na kritickém zhodnocení. Jakkoliv jsem se snažil, tentokrát jsem měl prostě dojem, že sólista a dirigent nedostáli svým „okázalým“ životopisům. Nicméně to podstatné se zásluhou ostravských filharmoniků bez ztráty kytičky povedlo. Provedení orchestru mělo atributy sehranosti a čistých instrumentálních výkonů.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.