Cirkulum vsadilo na živelnější projev, akrobaté a klauni kropili vyprahlé diváky vodou
8.6.2019 11:13 Martin Jiroušek Atd. Report
Ostravské Cirkulum, festival, který dělá z Poruby jedinečnou oázu pouličního umění a akrobatické hřiště pro všechny generace, má za sebou zahájení čtvrtého ročníku. Klauni, kolombíny, harlekýni, akrobati, oživlé sochy, pouliční umělci z celého světa hned v první den ovládli zdejší Hlavní třídu a uprostřed zeleně vyčarovali zázračný svět, kde téměř neplatí běžné fyzikální zákony. Jedno je však jisté, úmorné vedro nutí myslet jinak, do hlavní role se tak dostala i voda. Pobavili živelní moderátoři a ztrácející se děti.
Z festivalu Cirkulum.
Foto: Jiří Birke
Vyprahlá ulice není pro klauny žádný problém, mají po ruce pohotově rozprašovače nebo dokonce vodní bomby. Kdo chtěl, mohl být polit kýblem přímo během představení. Postarali se o to hned v úvodu nejživelnější moderátoři v historii Cirkula David Hruboš a Aneta Klimešová. Nejen, že řvali jako o život a dodávali tak odvahu jednotlivým artistům během slavnostního zahájení na Alšově náměstí, ale zgustli si i na politicích, takže o nekontrolovatelnou zábavu bylo postaráno a kdo u toho nebyl, jakoby nežil.
Zatímco náměstek primátora Zbyněk Pražák nebo starostka městského obvodu Lucie Baránková pěli chválu, jak je jimi sponzorované Cirkulum unikátní, klauni provozovali pořádné kejkle a nenechali na proklamacích suchou nitku. Jenom ředitel celé akce Vašek Pokorný z toho vyšel jako nedotknutelný, je vidět, že před ním mají respekt i sebevíce zlomyslní klauni.
Téma vody, kterou odmítlo jasné nebe vydat, se dostalo i do samotných představení, třeba jeden z nejvzácnějších hostů americké duo Acrobuffos přivezlo show Waterbombs stylizovanou jako gladiátorské klání. Stejně tak německá umělkyně Jay Toor odjela na pódiu hlavní scény na dovolenou k moři, kde snila o námořníku svého srdce. Také klaun Murmuyo až z daleké Chile zlomyslně poléval okolostojící diváky na rozpáleném asfaltu.
Bylo to mnohdy vítané osvěžení, i když se mohli návštěvníci ochladit třeba v improvizované mlžné bráně nebo u mobilních stánků s vodou. A patrně se nenašel nikdo, kdo by nedostal chuť na osvěžující nápoj během vystoupení izraelského Dua Looky, tedy barmana a servírky, které z dětského publika vytáhlo talentovanou Alžbětu a Erika, kteří bodovali jako náhodní akrobaté s nápoji na hlavě.
Ti, kteří se snad mohli domnívat, že tropické vedro zcela pacifikuje odvážlivce pod zapařeným stanem, tedy v ikonickém šapitó, se velmi mýlili. Zdejší vystoupení novozélandského boxujícího klauna Fraser Hoopera patřilo v pátek k nejočekávanějším. Organizátoři se poučili z loňského fiaska a udělali stan maximálně prodyšným, pod plachtou tak nebyl tropickým vedrem nikdo omráčen, naopak v něm proudil svěží větřík a jako bonus tady opět řádilo ústřední moderátorské duo Hruboš a Klimešová s postřikovači a jejich zájmu ušel málokdo, takže o zábavu bylo postaráno ještě dlouho před samotným nástupem Hoopera.
Jeho styl překvapil minimalistickým podáním. Na rozdíl od svých často hlasitých kolegů se omezil z velké části jen na pantomimu, která byla zdrojem řady žertovných skečů, zvláště v případě nedorozumění, kdy méně chápavé děti musely dostat nápovědu, že mají třeba chytit podávaný balónek. Novozélanďan k lehkému zklamání na pódium nepřinesl ani ptakopyska nebo kiwi, stačila mu pouhá kačenka na kolečkách a čtveřice dobrovolníků. Ti se u něj střídali opravdu hojně a nakonec po pozvolném nástupu skutečně došlo i na boxerskou klauniádu, opět s vydatnou pomocí dobrovolníků, tentokráte ale již dospělých. Pověsti nelhaly a úspěch groteskně pojatých scén byl zaručen.
Daleko více než pod stanem, se ale hrálo v prostorách zeleně, uprostřed pásu na Hlavní třídě, která byla opět uzavřena pro motoristy a sahala od Alšova náměstí až na kruhový objezd. Ten obsadilo sesterské duo Sister Hoop z Prahy vyžívající se v akrobacii na zavěšeném kruhu. Originální svůdně strašidelné masky uprostřed jasného dne působily jako zjevení a hlášení o ztracených dětech stojících opodál působilo jako nechtěné kongeniální propojení.
Děti na Cirkulum se skutečně ztrácejí, rodiče je zřejmě v zápalu akrobatických vystoupení lehce vypustí z hlavy, naštěstí jsou tady pohotoví vyvolávači a všichni se zase s radostí shledají. Zvláště akrobacie na kruhu od Sister Hoop ratolesti přitahovala jako magnet, protože byla založena na interakci a kdo chtěl, byl mu kruh za patřičné asistence obou umělkyň k dispozici.
Pouliční umělci byli v pátek večer možná větším magnetem než samotní akrobaté na hlavní scéně. Jedním z nejčastěji vystupujících umělců je na letošním Cirkulu Ital Rufino představující muže-divadlo. On sám říká, že to je Fausto Barile, bájná postava, v jejímž břiše se skrývá kouzelný divadelní svět. Jeho chorvatský kolega Magister Ludi Man Band jenom pár desítek metrů dál bavil zase jako muž-kapela s originálním hudebním nástrojem.
Cirkulum je v plném proudu a ještě skrývá mnoho překvapení. Podle slavnostního úvodu, kde bylo vidět ve zhuštěných ukázkách další interprety, ještě na návštěvníky například čeká efektní bubenická show v asi nejlepších festivalových kostýmech v podání Moz Drums, tedy zářivých LED bubeníků s působivým nasvícením. Pak je tady třeba nedělní panelová diskuse o tom, že Cirkulum nechce jen bavit, ale také vzdělávat v oblasti nového cirkusu. Veškerá pozornost je ale upřena na vrcholné závěrečné vystoupení mezinárodně oceňovaného soboru Analog v aule VŠB, kterým festival v neděli večer skončí.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.