Rozpačitý Janáček, sentimentální Prokofjev a strhující Rachmaninov. Na prvním koncertě MHF Leoše Janáčka se děly věci
29.5.2019 09:47 Milan Bátor Hudba Recenze
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka zahájil v úterý večer slavnostní koncert, na kterém zahrál Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Kristjanem Järvim. Sólistou večera byl pianista a ostravský rodák Jan Bartoš, na programu byla hudba Leoše Janáčka, Sergeje Prokofjeva a Sergeje Rachmaninova.
Klavírista Jan Bartoš během zahajovacího koncertu.
Foto: Martin Straka
Zahajovací koncerty mají vždy jakýsi neznatelný pel výjimečné události, která se prostírá ve vzduchu a neznatelně utváří atmosféru plnou očekávání, emocí a radosti. Zahájení tak velkého festivalu je vždy událostí par excellence, samozřejmě nechyběla česká státní hymna Kde domov můj, letos ve velkolepém a kompaktním zvuku SOČRu. Úvodní slovo bylo tradičně svěřeno Jiřímu Vejvodovi, který s typickým mistrovstvím zkratky nastínil základní atributy programu a pilíře festivalu. Nechyběl pochopitelně festivalový prezident Ivan Ženatý, jehož projev byl letos trochu škrobený, tradičně promluvil i primátor Ostravy Tomáš Macura, který shrnul se svým typickým patriotismem všechno důležité, a mohlo se začít.
Janáčkova Sinfonietta je položkou, jež nemůže na zahajovacím koncertu nikdy chybět. Bez ní by ztratil svou tvář, profil a vizi. Sinfonietta je erbovní kompozicí hukvaldského génia a její provedení bylo svěřeno do rukou estonského dědice dirigentské dynastie Kristjana Järviho. Ten už v úterý dopoledne během besedy v diskuzním Centru PANT poznamenal, že Janáčka mají čeští muzikanti v krvi a záleží na dirigentovi, co nového dokáže do jeho díla vnést. Při vší úctě k zajímavým názorům Järviho si myslím, že právě Janáčkovy eruptivní a interpretačně i posluchačsky vyzývavé skladby se vzpírají něčemu zakořeněnému a typizovanému a jsou výzvou pro všechny muzikanty nehledě na národnost. Možná proto dirigent příliš neřešil výstavbu monotematické první věty, do jejíž zvláštní formy vstupují nejprve žesťové nástroje sestávající z 9 trubek, 2 tenorových tub a 2 basových trubek, ke kterým se přidávají ještě čtvery tympány. Slavnostní zahájení Sinfonietty bylo tempově mdlé a provedení chyběl větší entuziasmus a přesnost.
Pojetí dirigenta Järviho zpočátku nevytvářelo dojem osobitosti a pochopené janáčkovské interpretace. Allegretto vyznělo až příliš jako obehraná deska, která navíc tu a tam měla jemné nedostatky v intonaci žesťových souzvuků. Lépe už na tom byla druhá věta, v níž se ozvalo mnoho překrásných momentů zejména díky orchestrálním hráčům. Figurace klarinetu a houslí, motiv fagotů i zářivé Maestoso v trubkách vyzněly báječně, stejně tak elegantní a čitelná byla harfová arpeggia a přesně synchronní pizzicatta posledních taktů. Koncentrovanou souhrou oplývalo i následující Adagio se zdařilými prostřihy basklarinetu a tuby.
Mazlivě vyznělo sólo anglického rohu a ohleduplně přelévání myšlenky do hoboje, basklarinetu, fléten a dalších nástrojů. Čtvrtá věta nepostrádala razantní strohost jednoduchého tématu v trubce, dobře zafungovala i gradace před finální větou. Jeho slavnostní, hymnický charakter se podařilo evokovat zdárně v zářivé zvukovosti, v závěru ovšem opět několikrát s nejistou intonací. Přínos Järviho v této Janáčkově skladbě jsem vnímal v zajímavém vypíchnutí některých nástrojů nad orchestrální plénum, SOČR hrál znamenitě, výkon však místy narušovaly intonační výkyvy a neprůkazná tempová a dynamická výstavba. Suma sumárum: nebyl to špatný začátek, ale na festivalu býval k slyšení i přesvědčivější Janáček.
Druhou skladbou večera byl Koncert pro klavír a orchestr č. 1 Des dur, op. 10 Sergeje Prokojfeva. Jednověté, zhruba čtvrthodinové dílo je považováno za jeden z pilířů klavírní literatury 20. století. Zdánlivě drobné rozměry klamou, partitura je napěchována opulentní motorikou, tokátovou asertivitou a skutečně revoluční rytmicko-melodickou invencí. Když teď v klidu a tichu domova opět prohlížím partituru prvního koncertu, jejíž dynamicko-agogický plán doslova překypuje podrobnými znaménky o crescendech, diminuendech, ritardandech, staccatech a kulminačních vrcholech, zdá se mi, že provedení Jana Bartoše, byť bylo značně osobité, jakoby mírně zůstalo někde v „půli cesty“.
Po dynamické stránce se jeho interpretace nesla převážně v tišší a střední hlasitosti, díky čemuž místy doslova splýval s orchestrem. To je ale v rytmicky složitém pásmu této skladby naprosto běžným jevem, Bartoš se více soustředil na kantabilní vedení frází a snažil se potlačit ryze technický aspekt častých běhů a virtuózních pasáží. Současně však eliminací interpretační „dravosti“, akcentace a zvrásněné dynamiky došlo ke zvukovému stereotypu. Byl to Prokofjev bez většího drajvu, rafinovaných tektonických zvratů a výrazových překvapení. Lépe si Bartoš vedl ve svém tradičně poutavém modelování klavírního úhozu, jehož barevnost byla v díle ruského bouřliváka nádherná a zvukově vytříbená.
Možná pojetí Jana Bartoše směřovalo k filozofické výpovědi či intimně osobnímu diskurzu, jenž upoutal spíše kantabilními ploškami a body, které pro mne osobně v celkové tektonice postrádaly dostatečně kontrastní princip a místy i preciznější souhru. Jak nedávno řekl jeden můj známý a velký znalec Prokofjeva: přistupovat k Prokofjevovi ryze intelektuálně, je samo o sobě intelektuální chybou. Výborně si klavírista počínal v části Meno mosso a v lyrických pasážích, v nichž vynikly bohaté odlesky jeho barevného úhozu. Dirigent Järvi u dirigentského pultíku předvedl zajímavé pohybové kreace (nechyběly výskoky a „rockové“ grify), bylo zřejmé, že si hudbu užívá, překvapil též některými detaily v orchestrálním plénu. Škoda jen, že i přes intenzivní posluchačský ohlas Bartoš nezahrál ani jeden přídavek, jakkoli byl tolikrát vyvolán zpět na pódium.
Závěrečná skladba večera byla skutečně vrcholným ohňostrojem orchestrálních barev a instrumentální preciznosti. Sergej Rachmaninov se poslední dobou dostává stále častěji na programy koncertů také jako skladatel symfonických děl, nejen instrumentálních skladeb a klavírních koncertů. A je to moc dobře, protože si to opravdu zaslouží. Geniální talent tohoto skladatele byl rozpoznán záhy, na konzervatoř vstoupil v pouhých devíti letech! Více mu dal až jeho bratranec a slavný klavírista Alexander Siloti a skladatelé Tanějev a Arenskij. Konzervatoř absolvoval v 18 letech vlastní operou Aleko a takto by se dalo pokračovat. Je obtížné pochopit, proč se z jeho více než 50 opusových čísel hrají téměř výhradně jen klavírní koncerty, Rapsodie na Paganiniho téma a klavírní kompozice. Janáčkovu festivalu a dirigentu Järvimu se SOČREM patří velké uznání a dík za to, že na program zahajovacího koncertu zařadili právě Rachmaninovy Symfonické tance, op. 45.
Ve třech větách Rachmaninov koncentroval doslova destilát svého skladatelského umění. Non allegro vyniklo sevřenou zvukovostí smyčců s celou řadou nádherných sólových výkonů v deších. Andante con moto měl nádhernou agogickou výstavbu, excelentní žestě, překrásné houslové sólo a nádherné kontrasty v dynamice. Finální Lento assai – allegro vivace zaujalo dramaticky gradovanou rytmikou, gejzírem orchestrálních barev, které si Järvi podřídil své umělecké vizi. Rachmaninovy tance zářily všemi odstíny, nechyběla typicky ruská melancholická zádumčivost a folklorní názvuky, na jiných místech střídaná patetickou, eruptivní zvukovostí, která se stala (vzhledem k době vzniku skladby) inspirací autorům filmové hudby následujících generací (podobně jako hudba skladatelova předchůdce Alexandra Borodina). Dirigent Järvi se v Ostravě představil jako velký sympaťák a pestrým podnětům otevřený člověk. Jeho projev je nestandardní, živelný a upřímný, dokáže zaujmout a strhnout svým entuziasmem. Ne vždy se mu však podařilo přetlumočit své myšlenky také do transparentní hudební výstavby a místy zůstalo jen u filozofování. V závěrečné kompozici SOČR ukázal v maximální míře své vrchovaté interpretační kvality. Rachmaninovova skladba vyvolala velké nadšení, které bylo po zásluze odměněno energickým a mohutným potleskem vestoje.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.