Supersilní superhrdinové dorazili do Ostravy. Přehlídka Move Fest je v plném proudu
25.5.2019 00:30 Tereza Cigánková Divadlo Recenze
Ostrava v těchto dnech žije šestým ročníkem Move Festu. Jeho letošní dramaturgie se odvíjí od tématu Superpowers, tedy superschopnosti. Kdo byl ale čekal přehlídku komiksových hrdinů v barevných pláštících, ten by odcházel s nepořízenou. Superschopnosti totiž Move Fest neprezentuje jako výsadu fiktivních hrdinů, ale jako sílu každého jednotlivce, kterou je nutno objevit a správně použít. Jak probíhaly první tři festivalové dny, se dočteme na následujících řádcích, svůj pohled na superpowers odhalí také někteří z hostujících interpretů.
Z představení Kožená maska Jouniho Ruutha.
Foto: Petr Kiška
O zahájení festivalu se ve středu postaralo duo Bratři v tricku, které se vydalo na svou Běžkařskou odyseu (ano, i na jaře je možné vyrazit s lyžemi do terénu!) do ostravského Trojhalí. Původně outdoorové představení se muselo přizpůsobit nepřízni počasí a schovat se pod střechu, ale ani přeháňky nezabránily performerům a divákům otestovat v praxi možnosti lyží a hůlek jako žonglérského náčiní v atmosféře jako vystřižené z Jizerské padesátky 70. let, kde teče pot, nervy, proudy emocí, ale hlavně slzy od smíchu.¨
V podvečer se na Nové scéně Cooltouru odehrálo sólové představení Radima Vizváryho s názvem V.I.P. Vizváry jako jeden z nemnohých představitelů současné pantomimy – dá-li se tak nazvat snaha neustále posouvat hranice tohoto žánru a obohacovat jej o nové prvky – pravidelně vyprodává divadla i menší scény, očekávání tedy bylo značné a představení je beze zbytku vyplnilo. Vhled do života těch, kdo jsou takzvaně výjimeční, důležití a možná „něco víc“ než my ostatní smrtelníci, se stal pouhým rámcem pro mnohem obecnější sdělení – totiž že se každý z nás často snaží být někým jiným, někým lepším, chceme obdiv a uznání a potřebujeme ukrýt své slabé stránky.
Ve V.I.P. schovává Vizváry slabosti své postavy pod křiklavý kožich, který je nejen jeho brněním, ale i jeho alter egem. Dokonale zvládnutý pohyb a výstižná mimika i herectví, v synchronu se zvukovou stopou, vystavělo příběh celebrity, která z výšin neotřesitelné sebedůvěry a bezmezného adorování spadne až na samé dno. Toto sólo je výjimečné i díky propojení pantomimy s iluzionistickými triky, což dle slov samotného tvůrce v jiném českém představení neuvidíme.
Ve čtvrtek pokračoval Move Fest krátkou přehlídkou tanečních filmů v Minikině a následně inscenací Nahkanaama (Kožená maska) finského umělce Jouniho Ruutha ze seskupení Sirkus Aikamoinen. Po nabitém začátku festivalu, který nasadil laťku velmi vysoko, muselo toto představení diváky přesvědčovat o svých kvalitách, neboť jeho poněkud neukotvená dramaturgie působila rozpačitě. Jouni Ruuth vstoupil na scénu jako usedlý, seriózní hudebník a rozezvučel kytaru měkkými flamencovými melodiemi. Pak ji odložil a předvedl číslo žonglérské, za okamžik si zase nasadil plynovou masku a proměnil se v podivného tvora, aby hned nato balancoval na jízdním kole.
Obdivuhodné triky, které ale jako by nikam nevedly ani negradovaly. Přece jen se ale sem tam objevil náznak toho, co přijde. Provazy, švihání, svazování – nenápadně ale s jistotou se obyčejný chlapík proměnil v muže s koženou maskou, za kterou ukryl veškerý ostych a mohl dát průchod svojí temné stránce. A ačkoli samotná maska, sado-masochistické prvky, vulgarity, metal, ohlušující zvuk bicích (na která Ruuth sám hrál) a přímá interakce s diváky vyvolávaly přirozený strach a odstup, ukázalo se, že i za tvrdou slupkou je romantická duše a že děsivě vyhlížející macho má smysl pro humor a publikum s ním může sympatizovat, dokonce mu i fandit. Silné emoce v hledišti tedy Nahkanaama vyvolalo, co ale vlastně zažívá performer, má-li postavit sám na scénu, navíc v takto kontroverzním kuse?
„Než vstoupím na jevišti, přijde chvilkové rozrušení, ve kterém je i trocha strachu a myšlenky jako jak to dopadne a jsem dost dobrý? Tyto pochybnosti jsou ta nejděsivější věc, kterou na sólovém vystupování znám. Pak ale přijde to nejkrásnější – když se dostanu na scénu a představení začne, najdu se znovu až na jeho konci – čas zmizí, existuje jen prostor, teď a tady,“ odpovídá Jouni Ruuth.
Velkým překvapením třetího dne MOVE festu se stala nenápadná inscenace Respire, která, jak už název napovídá, vycházela z přirozenosti a základní potřeby lidského dechu. Od začátku vřelá, odlehčená a jednoduše milá atmosféra, kterou vytvořili akrobaté Alessandro Maida a Maxime Pythoud ze skupiny Cie Circocentrique v doprovodu klavíristky jménem Lei Petra, diváky od počátku vtáhla a jejich reakce přicházely spontánně a nenuceně. Místo křečovitých cirkusových čísel plných falešných úsměvů jsme totiž mohli vidět lehce plynoucí hru dvou postav, které se navzájem škádlí, dělají si naschvály a jako děti skáčou od maximální radosti k pláči a ke vzteku, za zvuku prosté klavírní hudby.
A mezitím, jakoby mimochodem, předvádí artistické dovednosti nejvyšší úrovně, například žonglování, balanc na obřích koulích nebo v obruči. K tomu přidejme light-design tvořený jen několika lampami, které interpreti sami ovládají a dokáží s nimi vytvořit malebné obrazy, a silný zážitek je zaručen. Řada diváků se na následné diskuzi svěřila, že na ně toto přetavení hluboce zapůsobilo, a já si myslím, že to bylo právě onou lidskostí, pravdivostí a smyslem pro humor, kterou duo Cie Circocentrique na jeviště přineslo.
Move Fest 2019 má tedy za sebou úspěšný start, vyprodaná představení, živé diskuze i každoroční festivalovou párty. Víkendový program je rovněž plný lákadel, takže se jen musíme nechat překvapit, jestli nebude nouze o další supersilné zážitky.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.