Byli jsme u toho, když Tomáš Klus nahrával s Janáčkovou filharmonií. Na novém albu zazpívá i Permoník
19.5.2019 08:22 Milan Bátor Hudba Report
Tomáš Klus se po půl roce vrátil do Domu kultury města Ostravy. Tentokrát ale nešlo o koncert. V hlavním sále budovy se v uplynulém týdnu nahrávalo jeho nové album ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií. V několika písních bude na albu zpívat i karvinský sbor Permoník, který s Klusem účinkoval již na nedávném udílení Cen Jantar v ostravském Gongu a jehož zpěv bude nahrán později. Klus také během nahrávání oslavil v Ostravě své narozeniny.
Tomáš Klus během nahrávání alba s Janáčkovou filharmonií.
Foto: Michal Budinský
Velký sál Domu kultury města Ostravy jsem viděl v různých podobách, tentokrát jsem ale překvapen. Janáčkova filharmonie sedí rozhozená cikcak v prostoru hlediště, hráči mají na hlavách sluchátka. Ne, tady vážně není žádná poslechová seance. Tady se ladí tempo metronomu, o který před chvílí požádal dirigent Jan Kučera.
Orchestr právě začíná nahrávat píseň Mořeplavci, která má příznačně houpavý rytmus a proto je třeba různě rychle tekoucí pásma sladit do jednoho přesného synchronu. Naproti filharmonii stojí průhledná krychle, ve které je po dobu nahrávání zajatý Tomáš Klus.
Rozesmátý, naboso a se svými pověstnými talismany vypadá jako nějaký dobrý šaman, když zpívá a dotváří přitom příběh písně řečí těla. Když se právě nenahrává, hraje si na lva v kleci, aby trochu naznačil nespokojenost s tím, že nemůže zapálit své oblíbené vonné tyčinky.
O pár místností dál v backstage nacházím hlavní stan nahrávací techniky. Zde je útočiště hudebního režiséra Petra Gablase a mistra zvuku Jiřího Topola Novotného, kteří mají na svědomí nahrávání a celkový zvuk. Stejně jako muzikanti mají plné ruce práce.
Některá symfonická aranžmá Jana Lstibůrka jsou totiž úplně nová a nikdo dosud netušil, jak budou fungovat naživo. Alchymie orchestrální sazby a kapelního doprovodu je křehká a je třeba mít uši dobře nastražené.
Tomáš Klus se na mne usmívá ze své klece, protože nahrávání se poměrně daří, už je hotových dvanáct songů a výsledek je velice potěšující. Možná má trochu škodolibou radost i z toho, že další podobnou klec dostal naproti němu i bubeník Cílové skupiny a není ve svém obezdění tak sám. Určitě však má radost, že se mu prozatím pěvecké linky podařily, přestože ho trápí bolest v krku.
Manažer Jan Seidel se většinu času usmívá a udržuje auru dobré pohody. Svěřuje mi i tajemství, že spolupráce s dětským sborem Permoník v rámci nedávného galavečera Cen Jantar Tomáše Kluse natolik uchvátila, že se rozhodl karvinský sbor pozvat i na chystané album. „Permoník bude zpívat v několika písních, sbory se ale budou natáčet až v červenci“, prozrazuje Seidel.
Spokojeností nešetří ani dirigent Jan Kučera, který je garantem zodpovědného, lidského a muzikálního řízení orchestru. Jako obvykle Kučera vystupuje nikoli v roli chladného bosse, nýbrž jako kamarádský, ale precizní muzikant, který má moc dobré uši. Navíc v tomto žánrovém ranku plave jako ryba ve vodě.
Kučera také nešetří chválou na Kluse: „Kromě toho, že je Tomáš charismatický zpěvák, je opravdu vynikající muzikant, což se výrazně projeví právě před nemilosrdným studiovým mikrofonem. Rovněž všichni hráči Cílové skupiny jsou skvělí profesionálové a natáčení s Janáčkovou filharmonií probíhalo v soustředěné pohodě, což je ta nejlepší kombinace“, uzavřel Kučera téměř týdenní nahrávací frekvenci.
A jak se hrálo filharmonikům? Ti strávili s Tomášem Klusem a jeho Cílovou skupinou přece jen nejvíce času. Od houslí přišla taktéž pochvalná hláška: „Klus, všichni členové kapely i zvukaři a režie jsou na profesionální úrovni. Natáčení běželo jako na drátkách, nemluvě o dirigentu Kučerovi. Navíc probíhalo v atmosféře pohody a dobré nálady, ani náznak stresu či nervozity. Klus je skromný a příjemný člověk,“ uvedl jeden přední houslista filharmoniků.
Také od dechových nástrojů zavanulo pozitivní ohlédnutí, byť s příznačnou stručností a nadhledem: „Byla to prima akce, Klus je pohodář, hodný a skromný člověk, který prostě umí,“ prozradil mi jeden z členů filharmonie.
Tak to vypadá, že je skutečně na co se těšit. Filharmonici jsou senzitivní bytost, někdy bývají i nelítostnými kritiky (což jsem sám poznal na vlastní kůži) a rozpoznají nejen každou nepřesnost, ale také to, jestli jejich časem není mrháno zbytečně. Ale pohoda a společná energie tentokrát visela ve vzduchu jako příslib něčeho krásného.
Z toho, co jsem slyšel, na mne padla zvláštní, těžko popsatelná radost, že se zde rodí něco víc. Že jde svým způsobem o generační výpověď, kus života snímaný očima a ušima kluka, který se snaží žít, jak nejlépe dovede, a není slepý ani lhostejný k osudům dalších živých bytostí. Na Kristova léta, která právě ve středu 15. května Tomáš Klus oslavil, to není vůbec špatné.
Přeju tedy ještě jednou hodně zdraví a sil.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.