Western, sci-fi, horor i fantasy: Filharmonie s herci Polákem a Bělaškovou připravila filmové hody
9.5.2019 16:36 Milan Bátor Hudba Recenze
Hvězdné melodie stříbrného plátna se ve středu rozezněly v podání Janáčkovy filharmonie. Program s názvem Klasika na plátně přilákal na předpremiéru plný sál. Ostravské filharmoniky vedl dirigent Jan Kučera a v sólové roli vystoupila sopranistka Patricia Janečková. Moderátory večera byli známí ostravští herci Lada Bělašková a Vladimír Polák. Stejný program se opakuje i ve čtvrtek večer.
Moderátoři koncertu Lada Bělašková a Vladimír Polák.
Foto: Ivan Korč
Filmová hudba je fenomén, kterému podvědomě podléhají i lidé, kteří klasickou hudbu neposlouchají. Ty nejslavnější z melodií už dávno přebraly funkci dobových písňových, operních a operetních šlágrů minulých staletí a jsou legendární. Dramaturg večera Martin Ptáček připravil podnětný průřez filmovou hudbou, přičemž do „hry“ zapojil i návštěvníky koncertu.
Ještě před vstupem do sálu obdrželi všichni diváci program a jako dárek ještě krásnou černou tužku s logem Janáčkovy filharmonie. V programu se nacházelo dvanáctimístné hudební menu a prázdné čtverečky, do kterých si mohli posluchači vepsat správné pořadí uváděných filmů. Patrně nikdo neměl možnost se nudit, protože vedle skvělé hudby se dalo také koukat na velkou obrazovku, která doprovázela hudbu sekvencemi fotografií z jednotlivých filmů.
A jaká hudba zazněla? Klasickou gangsterku reprezentovala úchvatná melodie z filmu Kmotr od Nino Roty. Filmový spaghetti western byl představen filmem Hodný, zlý a ošklivý s hudbou Ennia Morriconeho, v níž se poprvé představila sopranistka Patricia Janečková. Akční film myslel na Jamese Bonda skladatele Johna Barryho, životopisné snímky zastupovaly filmy Králova řeč skladatele Ludwiga van Beethovena a Čistá duše s krásným vokálem Janečkové a hudbou Jamese Hornera.
Nemohl absentovat žánr fantasy, který na přelomu tisíciletí dominoval filmovým žebříčkům. Vedle Harryho Pottera Johna Williamse to byl majestátní Pán prstenů Howarda Shorea. Sbratřený žánr sci-fi byl zastoupen rovněž dvakrát: Nejprve zazněla Straussova introdukce k symfonické básni Tak pravil Zarathustra, kterou geniálně zakomponoval do svého filmu 2001: Vesmírná Odyssea režisér Stanley Kubrick. Druhou ukázkou byla hudba k filmu Star Wars opět z pera Johna Williamse.
Dramaturgie nezapomněla ani na horor, který reprezentoval film Osvícení s děsivou hudební vizí Bély Bartóka. Válečný film byl zastoupen ukázkou z filmu Apokalypsa s heroickou hudbou Richarda Wagnera (Jízda Valkýr).
V průběhu večera dávali moderátoři Lada Bělašková a Vladimír Polák divákům různé nápovědy k jednotlivým filmům, které kořenili skvělým situačním humorem, různými převleky a filmovými předměty. U filmu Psycho dokonce Polák Bělaškovou v županu pronásledoval sálem s nožem v ruce, během Osvícení si přinesl na pódium těžší kalibr – sekeru. Oba herci kromě vtipných a povedených dialogů potěšili také nevtíravě servírovanou dávkou informací o filmech a skladatelích.
Nejvíce mne zajímalo, jak se s filmovou hudbou „popasuje“ orchestr, který se tomuto žánru nevěnuje příliš často. Filmová hudba je něco úplně jiného než skladby klasického repertoáru. Velký důraz klade na hudební barvu, zvukovost, vedení melodie je častěji svěřováno žesťům, ale i elektrické kytaře a laditelným perkusím. Janáčkova filharmonie pro tento koncert spojila síly s Janem Kučerou, který filmové hudbě holduje a věnuje se jí vlastně celou svou profesní kariéru. Jeho precizní nastudování bylo pojistkou autentického výrazu, vzrušeně tvarované dynamiky a agogiky, včetně závěrečných gradací.
Nejsugestivněji vyzněly partitury k filmům Osvícení, Pán prstenů (také díky ladnému sopránu Janečkové), Star Wars, Hodný, zlý a ošklivý a Čistá duše. Ukázka z filmu Psycho byla bohužel příliš stručná, než aby mohla být skutečně relevantní součástí programu. Jediný žánr, který jsem v programu postrádal, byla komedie, což je trochu škoda, protože by byla bývala vnesla kýžený kontrast.
Janáčkova filharmonie ukázala, že filmová hudba ani pro ni není „terra nova“, během večera zazněly parádní výkony v žestích, dřevech, celestě, harfě, klavíru, kytaře a také v bicích nástrojích, s četnými údernými idiofony.¨
Spolupráce s mladičkou Patricií Janečkovou přináší rovněž své ovoce, které tentokrát sklidil beznadějně vyprodaný velký sál Domu kultury města Ostravy a kvitoval vše dlouhotrvajícím potleskem (dostalo se i na přídavek).
Filmová hudba má podobně jako žánr muzikálu ve svých nejlepších projevech schopnost vyvolat katarzi a ve středu se to všem účinkujícím opravdu podařilo. Povedlo se navodit to nejdůležitější: touhu, vidět všechny filmy ještě jednou! Ve čtvrtek se koncert opakuje, opět je vyprodáno. Doufejme, že to Janáčkova filharmonie bude považovat za důrazný signál pořádat koncerty s filmovou hudbou zcela pravidelně.
Už se těším, až se dostane také na české autory, kterým vévodí nepřekonatelný mistr všech mistrů Zdeněk Liška, jsa následován družinou neméně skvělých borců jako byli Luboš Fišer, Jiří Srnka, Svatopluk Havelka, Luboš Sluka, Petr Skoumal, Jiří Šust, Petr Hapka a plejáda dalších.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.