Hlubinná sondáž Karolíny Rossí v Ostravě: Pomozte hydře vypudit všechnu její mlhu
10.4.2019 00:00 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
V ostravské Galerii Dole nově představuje kurátor Martin Mikolášek tvorbu Karolíny Rossí (*1983). Absolventka pražské Akademie výtvarných umění (ateliér grafiky Vladimíra Kokolii) se ve svých obrazových kolážích noří do hlubinných struktur a vyvolává mnoho zneklidňujících otázek a interpretačních vrstev. Výstava nese název Pomozte hydře vypudit všechnu její mlhu.
Z výstavy v ostravské Galerii Dole.
Foto: Roman Polášek
Karolína Rossí používá zcela úsporné vyjadřovací prostředky. Základem jejích pláten, které jsou přítomny na výstavě, je povětšinou temné pozadí, na němž jsou v „předních“ vrstvách rozehrávány subtilní barevné kolážovité kompozice. Úspornost a subtilita výrazu ale rozhodně nepřekáží mnohovrstevnatým emocím, obsahům a interpretacím.
Kontakt s obrazovými kolážemi Karolíny Rossí probouzí různorodou hlubinnou sondáž. Levitující povětšinou centrální (ú)tvary obrazů jsou odhmotněné a průnikově se vrství. Drtivá většina vyvolává iluzi tváří. Surreálné obličeje jsou podrobovány amorfním deformitám. Celistvý tvar uniká do plachých podstruktur naředěné bílé barvy a pevné fyziognomické znaky kódující lidskou tvář jsou naopak jasněji vynášeny vlepovanou papírovou akvarelovou koláží. Na půdorysu těchto obrazových kompozic vyplouvají aluze lidského vědomí a podvědomí.
Za vnějškově charakteristickými prvky (oči, ústa) se skrývá mnohem složitější, mnohovrstevnatý a neuchopitelný rozměr. Možná je mnohými z nás tušený, často nikoliv, ale každopádně je neoddiskutovatelnou součástí nás samých. Podvědomí se podílí nejen na našem navenek jasně manifestovaném osobnostním projevu, ale rozehrává i vnitřní skryté šachové partie, které jsou zcela nerozklíčovatelné (tedy pokud se procesu jejich rozkrývání systematicky nevěnujeme).
Centrální tvary na obrazech ale mohou imaginovat i jiné představy, například plovoucí mořské tvory žijící v temných hlubinách. Jsou možná jedněmi z nejzáhadnějších bytostí. Žijí a vyhledávají podmínky, které jsou pro člověka zcela neslučitelné s životem. Tvoří, byť na stejné planetě, doslova inverzní formy existence. Mohou být aluzí na naše podvědomí, tušíme jejich existenci, ale téměř nic o nich nevíme.
V jiných kompozicích zase tušíme hybernující zárodky čekající na moment opětovného probuzení a v dalších již pohybující se červi pronikají někam pod povrch hmoty, která je ale jen tušená.
Obrazy Karolíny Rossí také nevyhnutelně evokují plastové sáčky, které se staly neodmyslitelnou součástí mořského světa. Lehký a téměř neviditelný mikrotenový sáček je novým podmořským „organismem“. Průhledná medúza konzumu stvořená člověkem pro jednorázové použití. Působí nevinně. V důsledku je ale tichým zabijákem nás všech. Je všudypřítomná a živé organismy jsou nuceny s ní navazovat nový vztah. Červi a zárodky živých organismů jako by byly obaleny umělým závojem. A i když tato symbióza může působit jakkoliv esteticky, její podstatou je zmar.
Výstava v Galerii Dole je zajímavá nejen obsahem či technikou autorčiných děl, ale i samotnou instalací. Některé obrazy jsou situovány při zemi, ale ještě zajímavější jsou drobné papírové „apendixy“, které doplňují obrazy mimo oblast jejich autonomie vymezené plátnem. Jakoby se odplazily z obrazů a začaly parazitovat na stěnách galerie. Podobnou instalační expanzi použila autorka minulý rok i v prostorách Galerie města Třince.
Karolína Rossí: Pomozte hydře vypudit všechnu její mlhu. Galerie Dole, Antikvariát a klub Fiducia, Ostrava. Výstava je k vidění do 8. května 2019.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.