Do Hudebního bazaru dorazilo nové Šamanovo zboží. Lepší než kdykoliv dříve
17.2.2019 20:59 Milan Bátor Hudba Recenze
Kapela Šamanovo zboží se vyskytuje na hudební scéně bezmála deset let. Zažila několik vzestupů i pádů, vypustila do světa dvě EP a získala poměrně slušné reference a uznání. V obrozené sestavě Šamani nezaháleli a své artikly rozšířili o nové, zajímavé položky. Album Čtvrtá polnice, které kapela v sobotu v ostravském Hudebním bazaru pokřtila, je druhou regulérní, dospěláckou deskou. Obsahuje osm písní, které vás nenechají na pokoji, dokud jim nepřijdete na kloub.
Jakub Novák během křtu alba Šamanova zboží.
Foto: Aleš Honus
Hudební bazar. Bašta svobody, útěcha všech nejistot a panoptikum figurek, jejichž neklamným znakem je výsměch všemu konformnímu. Jedna z posledních ostravských adres, kde to voní i páchne pořád stejnou oldschoolovou pečetí bez bázně a hany. Před osmou už klub bobtná jako dýchavičný komín. Vevnitř i vně pendlují nákupčí, kteří dorazili pro nové Šamanovo zboží.
Na pódiu se občas mihnou jeho členové a překontrolují háklivé ladění kytar. Po akademické půlhodince se zhruba o půl deváté začíná. Zjevení Janovo 8 hlásá „Zatroubil čtvrtý anděl, a byla zasažena třetina slunce, třetina měsíce a třetina hvězd, takže ze třetiny potemněly, a den i noc byly o třetinu temnější.“ Čtvrtá polnice Šamanova zboží k temnotě vzhlíží, ale jsou pro ni důležité i ony fragmenty světla.
Nové album kapela zahrála v chronologickém sledu písní, jak jsou řazeny na albu. Dělníci poezie překvapili funkovým riffem a pobavili stylisticky naivní poezií. Současně se hned v první písni vyjevilo, jak se Šamani dělí o svou hudební kořist.
Základ jejich písní vyrůstá z hutných groovů šikovného bubeníka Dominika Bárta a neméně přesného a energického basáka Kamila Tomka. Kytarista Martin Dytko opřádá většinu písní halucinogenními, pavučinovými melodiemi a akordickými rozklady v hypersenzitivní dynamické potenci. Svými prsty prostě čaruje!
Zpěvák a kytarista Jakub Novák je zjevně oním pomyslným „Robertem Frippem“. Mužem, jenž celý šamanský obchůdek řídí. Jeho vysoce posazený falzetový vokál občas připomíná samet Ivana Gajdoše (Bratři Orffové), jindy zase Roberta Nebřenského (Vltava). Některé hlasové polohy mu ještě nesvědčí (respektive, udělal by lépe, kdyby se některým vyhnul), ve srovnání s nahrávkou ale naživo překvapil značnou intonační spolehlivostí.
Zjevení je rafinovaně utkané ze stoptimů a absolutních kontrastů začištěných folkrockových postupů a zjevné progresivní inspirace King Crimson (rytmický model 7/8 a píseň Frame by frame byl dobrým rádcem!). Přesto je lektvar šamanů na písňové ploše více než pětiminutových kompozic originální a zmíněné vlivy dokáže transformovat s osobitostí, která se nezalekne ničeho.
Nejsilnější momenty jsou v noiseově psychedelických pasážích, které ze stojatého ticha rozčeří a zvednou vlny až k nebesům drásavými disonancemi a obrovitou dynamickou hrází, kterou ve správný čas odstřelí nálož společné energie.
Elegie i další písně alba Čtvrtá polnice mají nejen zajímavý zvukový, melodický a harmonický háv, ale i proměnlivý rytmický průběh. Vedle klasických sudých a lichých taktů, Šamani mají v oblibě 6/8, 7/8, ale překvapili i experimentální punkovou vypalovačkou v 11/8 avantgardním diktátu.
Psychedelie prorůstá většinou jejich písní bez nepřístojného retrográdního povlaku, nýbrž má znepokojivý a invenční potenciál: zvuková dimenze kapely je ozvláštněna éterickou elektronikou, Novák také několikrát zaříkával kultovní nástroj hudebních revolucionářů minulého století s názvem Těremin, který protínal a krájel atmosféru písní se zajímavým výsledkem.
Zkrátka a dobře, originální tendence kapely se potkala s dobrou zvukovou intuicí, společným feelingem a pozoruhodnými hráčskými výkony. Překvapením pro mne bylo, že předložené písně z nového alba Čtvrtá polnice naživo fungují s obrovskou intenzitou. Šamanovo zboží si v Hudebním bazaru nezadalo s kvalitou nahrávky. Zahrálo s neobyčejně vrstevnatou dynamikou, drajvem a svůj hudební elán demonstrovalo i několika přídavky ze své nové i starší tvorby.
Album se jmenuje Čtvrtá polnice a konotace, které nabízí, jsou nasnadě. Podobně jako apokalyptická vize novozákonního tajemného proroka, také texty Šamanova zboží nepřináší útěchu, ale rezonují napětím a metaforickou košatostí. Přitom zajímavě rozšiřují básnický arzenál o dračí sémě expanzivní technické civilizace a pojmenovávají její neduhy. Ideálně se tento princip prostírá v nejšílenější polyrytmické a bitonální písni Kov o kov.
Šamani ale také dokážou své zboží zabalit do hedvábných saténů a melancholických krajek, jak je slyšet v písni Stella lontana. Její astrální samota prýští s takovou bolestí, až to rozdírá uši. Hradby hvězdnatých kláves a dronu Dytka stínuje vokál Nováka tečkovanými, zvrásněnými kytarovými obláčky. Atmosféra, která se bytostně blíží mysteriózním podobenstvím Davida Lynche. Zvuková krása alba místy bodá a drásá, ale jako protiváha jinde pohladí a ukonejší.
Album Šamanova zboží bylo v sobotu v Hudebním bazaru zdárně pokřtěno za hojné účasti veřejnosti. Kapela jednoznačně přesvědčila, že je na dobré cestě. Místy jsem téměř bez dechu pozoroval precizní souhru, která fungovala bez mrknutí oka, přirozeně a hladce. Jejich nové hudební artikly, zabalené do sevřené pěsti prog rocku, noise, post punku, funku i nu metalu, si budete sice možná rozmýšlet, než se pro ně rozhodnete. Delším seznamovacím obřadem, který je vyvolán složitěji strukturovanou hudební i textovou sémantikou, však rozhodně získáte víc, než byste čekali!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.