Festival Musica Pura zahájily spojené ostravské cimbálovky a uzavřela magická Martina Janková
4.12.2018 12:29 Milan Bátor Hudba Recenze
I letos byl program mezinárodního hudebního festivalu Musica Pura rozložen do čtyř dnů, v kterých zaznělo mnoho krásné folklorní hudby z různých koutů a regionů Evropy. Kulturní deník Ostravan.cz přináší reflexi zahajovacího a závěrečného koncertu této pozoruhodné přehlídky, která si během několika let našla kmenové posluchače a rozšířila ostravskou festivalovou žeň o další tradiční hudební oblast.
Martina Janková během závěrečného koncertu.
Foto: Ivan Korč
Jednou z novinek letošního festivalu byla premiéra nového rezidenčního tělesa Ostrava Cimbalom Youth Orchestra, v němž se sešli mladí muzikanti ve věku od 14 do 18 let z ostravských folklorních muzik a souborů. Soubor pod uměleckým vedením Jana Rokyty vystoupil na zahajovacím koncertu. Nejprve se však představily dílčí folklorní soubory.
Fidlíci ze Základní umělecké školy v Ostravě-Vítkovicích vystoupili s valašským programem, který s nimi připravil jejich umělecký vedoucí Jiří Machač starší. Následovala hudecká muzika Trnka, která působí při Základní umělecké škole Frýdek-Místek. Ta se věnuje odkazu hudců z Lašska, ale i z Kysuc. Během vystoupení sympatických mládenců zazněly pestré Kysucké obrázky v úpravě pana učitele Přemysla Verlíka.
Následovala Ostrava Cimbalom Youth Orchestra s primáškou Amálií Dobšíkovou. Ta se blýskla i s malým zpěváčkem s dokonale protikladným jménem Matěj Velký, který zazpíval písničku Zahrajtě mi muzikanti. A na závěr jejich setu ještě vystoupil zkušený zpěvák Pavel Ptáček ze Vsetína.
Zazněly i písně z údolí řeky Ostravice v hudební úpravě Jana Rokyty. Valašský blok obstarala cimbálová muzika Tolar. Hudební úprava Petra Kolára ukázala dovedné aranžmá s akcentem na dělení melodie v smyčcových nástrojích, cimbálu a zobcové flétně.
Následující změna v regionu byla markantní. Rodinu Machačů není třeba blíže představovat. Cimbálová muzika a dívčí sbor Šmykňa zavedly posluchače do východního Slovenska, Rumunska i do romských lidových zdrojů.
Nejprve zazněla Ket ja spala na šeně, která potěšila dravým podáním s typicky zabarveným zpěvem dívčího sboru a virtuózními sólovými pasážemi prvních houslí. V Žakarovci dobře žic vystřídali ženy u mikrofonů muži. Romskou píseň E te kari kelela zazpívala jedna členka sboru procítěným stylem, kterému do nespoutaného projevu romských zpěvaček chybělo jen malinko. Jan Rokyta také prozradil, že Jiří Machač dostal od Obce Slováků ocenění za utužování vztahů mezi Čechy a Slováky!
Muzika, která v regionu funguje už rovných dvacet let, má název Friš. Není třeba ji obšírněji prezentovat, protože patří k tomu nejzásadnějšímu, co se v Ostravě na folklorním poli odehrává. Jejím primášem je Petr Kuřil, který se svým souborem zahrál průřez různými folklorními oblastmi a ukázal vynikající stylovou univerzalitu, pružnost a vitální muzikalitu. Sirba i n b moll přesvědčila také o špičkových instrumentálních kvalitách souboru v klarinetovém sóle Marka Smetky i dalších vyhrávkách členů Friše. Me som čoro čhavoro představil výborně sehranou kapelu, která tradičně potěšila i barevně sladěnými a intonačně precizními pěveckými výkony zpěváků Martina Kajzara a Petra Kuřila.
Na závěr zazněl blok obou spojených orchestrů Ostrava Cimbalom Orchestra a Ostrava Youth Cimbalom Orchestra. Tanec Starodávný z Hlučínska, který možná čeká podle Jana Rokyty na zapsání do folklorní knihy UNESCO, byl něžným a důstojným návratem k Leoši Janáčkovi.
*
Opravdového ducha Vánoc rozezněl v neděli závěrečný koncert s podtitulem Kouzlo Vánoc. Ten zahájila znamenitá sopranistka Martina Janková za citlivého doprovodu cimbálu koledou V půlnoční hodinu. Zazněl také valašský příběh všech příběhů Byla cesta, byla ušlapaná, lašská koleda Kristus Pán se narodil, prostá melodie z Moravských Kopanic Gajdujte, gajdičky či vánoční evergreen z Michnovy České mariánské muziky Chtíc, aby spal a mnoho dalších. Vedle těchto známějších písní však doslova fascinovaly méně známé čisté lidové melodie s adventní a vánoční tematikou, v nichž excelovala překrásnou hlasovou barvou i intonací obdarovaná Klára Blažková.
Martina Janková svou procítěnou interpretací dala najevo, že vánoční melodie jsou nedílnou součástí jejího srdce a nerozlučným poutem k rodnému kraji. Současně se zpěvačka svěřila i blíže, což bylo velice dojemné a upřímné: „Moje Vánoce by bez těchto koled nebyly ty pravé Vánoce“, řekla světově proslulá sopranistka. „V roce 1997 mi moji milovaní rodiče přivezli na studia do Basileje cédéčko s krásnými vánočními koledami našeho kraje. Byly to písně, které vybral a sestavil Jan Rokyta starší. Udělal mi tím obrovskou radost a přinesl mi do ciziny kousek domova. Od té doby se to stalo mou vánoční tradicí. Od počátku prosince si je vozím po celém světě. Více než dvacet let poté jsem poprosila syna Jana Rokyty, aby se mnou ten program nastudoval, a jsem ráda, že vám ho tady můžu s mými přáteli zazpívat“, uzavřela Janková.
V opěvování narození Pána Krista se k Martině Jankové připojil vynikající barytonista Roman Hoza, který už v Ostravě letos dokázal, že folklorní tvorba je jeho naturelu blízká. Šestičlenný Ensemble Flair, přední moravští folklorní zpěváci i dětský sbor, složený z moravskoslezských finalistů celostátní soutěže dětských interpretů lidových písní Zpěváček, vdechnuli závěrečnému koncertu neopakovatelné kouzlo a propojením všech věkových generací došlo i k nalezení jakéhosi symbolického opěrného středu a radosti. Vedle výše zmíněných českých a moravských vánočních melodií zazněly i známé evropské koledy.¨
Závěrečný koncert Kouzlo Vánoc se odehrál příznačně v průběhu prvního adventního večera a byl krásným, niterným a lidsky hřejivým vyvrcholením čtvrtého ročníku festivalu Musica Pura.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.