Malířka Katarína Szanyi na výstavě v ostravské Jámě 10 našlapuje potichu, ale jistě
1.10.2018 21:25 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
V ostravské Galerii Jáma 10 se představuje etablovaná ostravská malířka Katarina Szanyi. Rodačka ze slovenských Košic je v Ostravě usazená již od dob zdejších studií, tedy od počátku 90. let. Její povaha, která usiluje o tichou a kontinuální malířskou výpověď, se jasně odráží v koncepci výstavy nazvané Tichošláp.
Obrazy Kataríny Szanyi na výstavě v Jámě 10.
Foto: Jáma 10
Na výstavě nalezneme veškerou esenci autorčiny osobnosti. Tedy jistou introvertní upozaděnost, vztah k přírodě, hledání spirituálního středu a dokonce zde i v jednom případě rezonují znaky lesa a myslivosti, s nimiž byla malířka díky svému otci od mala konfrontována.
Pro návštěvníka galerie nebude z výstavy zřejmé, zdali sleduje průřez autorčiny tvorby, retrospektivu či její nejaktuálnější výtvarné snahy. Formou jakékoliv teoretické reflexe se nedozví nic ani o ní, ani o konkrétních obrazech nebo o kurátorském výběru. Jáma volí cestu nekompromisního nárazu na umění bez zbytečných slovních opisů, chybí dokonce i popisky k malbám. Tedy proč ne… Je to jiný druh výstavy, který slovní deskripci syrově nahrazuje konkrétní vizuální výpovědí. Na druhou stranu vůči vystavujícímu autorovi je absence jakýchkoliv naváděcích informací tak trochu neuctivá.
Malby na výstavě nesou konzistentní náladu a tou je především intimita. Potkáváme se s člověkem friedrichovsky kontemplujícím na břehu moře, tváří v tvář s živelnou energií, která ho zcela přesahuje, člověkem, ponořeným do ticha četby nebo do chvíle rozjímání v přírodních kulisách.
Szanyi ve svém rukopise nezapomíná na mísení barevných ploch, pro ni typické závojnaté zastírání obrazových plánů, ani na námětové makro detaily. Barvy obrazů, které autorka používá zcela přirozeně a nenásilně, prostupují celou výstavou jako záře a do zašlého prostoru galerie přinášejí radost a povzbuzení. Nemusel jsem před obrazy stát dlouho, aby do mě jejich pozitivní záře vstoupila. Právě ona jiskřivá barevnost dobře kontrastuje nejen s výstavním interiérem, ale také s intimitou sdělení.
Nemůžu si pomoci, ale malířka na mě působí jako introspektivní psycholog. Zasazuje samu sebe do rozličných poloh ve vztahu k přírodě, k vodě, krajině, k universu. Mám pocit, že její malba je zjevením touhy po splynutí s tím vším. Není o zkoumání vydělenosti z řádu přírody, ani se v psychologii jejích obrazů nepotkáme s kritikou lidské zpupnosti ve vztahu k matce přírodě. Spíše se Szanyi malbou postupně vpíjí pod povrch civilizačních jistot a výdobytků a pokouší se o smíření těchto dnes čím dál více konfliktních světů. V jejích pracích je ohromný kus ženské energie, něhy a klidné síly.
Pokud výstavou procházíme pozorně, můžeme si povšimnout mnohovrstevnatosti malířské optiky s níž autorka komunikuje s divákem. V první výstavní dispozici se můžeme potkat s výpovědí ryze abstrahovanou, kdy barevné plochy nabízejí emocionální strukturu od těžké vášně červené až po efemerní modř. Jakoby zde byly zakódovány snahy o osvícení o nirvánu. Barvy jako zprostředkující sémantické znaky naznačují cestu k objevení duchovního já. Ale stejně jako v životě není nic přímočaré, tak ani v této barevné struktuře budeme jen těžko hledat jasnou ohraničenost a vydělenost.
Hned vedle tohoto obrazu je nainstalováno plátno se zobrazivým námětem. Dojít až tam, kde stojí ona postava z obrazu je nelehkým úkolem. Kdo si zažil martyrium dosažení mořské hladiny při odlivu na skalnatém pobřeží, ví o čem je řeč. Je blízko a přitom tak daleko a cesta k ní je provázena bolestivou bodavou chůzí. Sám jsem mnohokrát zažil, kdy bariéra pobřežních skal a kamenů nekonečně oddělovala vytoužený cíl splynutí s mořskou masou. Opět zde na mě dýchá symbolika trnité náboženské cesty.
Další polohou autorčiny malby může být ponor a splývání, kterého Szanyi dociluje pro ni specifickou metodou jasné konturové malby figur, které jsou ale zároveň vyprázdněné ve svém objemu. Tady se zjevuje myšlenka pomíjivosti a spekulativnosti lidské tělesnosti. Tělo je jen zhmotněním formy na pozadí nekonečného rozměru vědomí, řeklo by se buddhistickou rétorikou.
I když je konkrétní narace v malbách Szanyi často přítomná, vždy je formulována na pomezí jisté efemérnosti. Tak i figura dívky stojící rádoby pevně na nohou v pásu zelené trávy se v důsledku spíše vznáší.
Mě osobně návštěva výstavy Katariny Szanyi povzbudila a estetický rozměr její malířské práce s barvou probudila mé smysly. Pokud chcete zažít příjemnou chvíli a kontaktovat se s tichou, ale zároveň zářivě barevnou kontemplací v sychravých podzimních dnech, určitě se do Jámy 10 zastavte.
Katarína Szanyi: Tichošláp. Galerie Jáma 10, Přívozská ulice, Moravská Ostrava. Výstava je k vidění do 16. října 2018.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.