V malbě ukrytý šperk. Galerie Dole představuje ostravskou umělkyni Veroniku Opavskou
20.8.2018 00:00 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
V ostravské galerii Dole ve Fiducii můžeme až do začátku září navštívit výstavu Veroniky Opavské. Její tvorba, na první pohled ryze malířská se při zkoumání zblízka proměňuje a nabízí mnoho překvapivých momentů.
Z díla Veroniky Opavské.
Nejzásadnějším překvapením při kontaktu s obrazy ostravské umělkyně je zjištění, že vizualitu obrazu netvoří pouhé impresivní mísení barev, utvářející v odstupu sjednocený obraz, ale že nositelem těchto barevných skvrn je plastické souvrství probarvovaných kusů pláten, které malířka formuje do plochy obrazu a následně prořezává a obrušuje. Tím dociluje nejen specifické barevné škály, ale i autonomní plasticity.
Pokud se postavíme před její obrazy, máme dvojí možnost prožitku. První z nich je vnímání uceleného námětu, který se v odstupu od plátna zjevně formuje a přenáší narativní obsah, např. koupající se postavy, přičemž si troufám říct, že vystižení atmosféry daného výjevu je přesvědčivé. Druhý moment se pak odehrává v blízkém kontaktu s povrchovou strukturou, v níž nalézáme celý mikrokosmos barevných konfrontací a tvarových souvztažností.
Opavská bere dva základní malířské atributy, tedy plátno a barvu, a manipuluje je do zcela nových interakcí. Zmačkané probarvené plátno, v ploše prořezané, pak působí jako jakási chirurgická studie živé tkáně. Ponořením se do blízkosti takovéto struktury přináší nekonečný vizuálně-haptický zážitek plný proláklin, dutin, hrbolů a barev.
Dalším rozměrem, který vás nenechá klidným je pohyb a tekutost obrazu těkavě se přelévající sem a tam. Tyto dvě polohy, tedy statický kompoziční rozvrh zobrazované figurální stafáže a barevná dynamická strukturace utvářejí zcela neotřelý způsob výtvarného jazyka, který není ani impresivním pastózním kompilátem barev, ale vlastně ani asambláží, je prostě něčím na pomezí.
Byť by se mohlo zdát, že autorka je typickou malířkou hledající hranice média malby, s níž touží svobodně nakládat a překračovat její autonomii, pravdou je, že studovala kromě malby i ateliér kovu a šperku na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Právě kontakt se šperkem, jehož specifickým estetickým nosičem je materiál a jeho struktura, se propsal do oněch nástaveb jejích plastických obrazů.
Šperk je totiž ze své podstaty materií, do níž se ryje, řeže, k níž se něco doplňuje nebo dotváří, a tím vlastně vzniká výsledný trojrozměrný kompozit. Tento smysl pro detail a trojrozměrný taktilní design je v obrazech Veroniky Opavské neoddiskutovatelně přítomný a je esteticky působivý.
Ovšem výstava nabízí i příklady samotných šperků, které vznikají (nejen) z odpadového materiálu při vzniku obrazů. Mají taková měřítka, že jsou asi těžko nositelné a slouží možná spíše jako módní hypotéza, tak jak jí často známe z módních přehlídek. Na druhou stranu jejich měřítko může dobře fungovat v prostoru galerie a slouží jako závěsné objekty.
Instalace v prostoru galerie je velice subtilní, nenásilná, což umožňuje strávit mnoho času u detailního zkoumání jednotlivých obrazů. Působivá je i barevná hromádka odřezků, vzniklých právě při tvorbě obrazů, jenž nebyly sekundárně použity pro šperky.
Výstava Veroniky Opavské zprostředkuje neotřelý výtvarný projev, v němž nalezneme jak naraci a konkrétní příběhy, tak subtilní ponory do svébytné barevné plasticity, která může vynášet mnohovrstevnaté emocionální prožitky.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.