Druhý den Electronic Mission otevřel v rámci diskuse spoustu hodnotných podnětů
18.7.2018 08:33 Gabriela Stašová Hudba Report
Diskuse o elektronické hudbě byly jedním z nových lákadel projektu Electronic Mission, dílčí části festivalu Czech Music Crossroads v sále Cineport. Přimět návštěvníky k diskusi mohla zajímavá jména na české hudební scéně, která možná nejsou natolik provařená, že by se z nich zatím stal pojem, avšak o to více překvapila vyzrálá střídmost veškerých názorů na probíraná témata.
Součástí Electronic Mission byly diskuse.
Foto: Gabriela Stašová
Oba dny popularizačně hudební konference Electronic Mission by možná nebyly natolik zajímavé, kdyby nebyly vedeny a moderovány Marií Čtveráčkovou, která zároveň zastala i funkci kurátorky celé této sekce. Sama se podílela i aktivně na účasti, její prezentace o ženách v elektronické hudbě předešlý den byla jedna z nejzajímavějších a určitě je dobré dotýkat se tématu gender ve všech oblastech, což se stalo ještě jednou a mnohem intenzivněji i během úterního programu.
První diskuze na téma Za hranice: Hudební export a mezinárodní spolupráce účastníky seznámila s osobnostmi, jež se podílejí na dramaturgii významných klubů nebo koncepčních akcí. Za MeetFactory se zde ukázal Michal Brenner, dále Vlado Škubla za Gergaz Label, v rámci organizace akcí pak opět Barbora Ulrychová a její Tetris a Jakub Pešek a Lunchmeat Festival. Protože Electronic Mission mělo za jednu z hlavních myšlenek podporovat věci a projekty, které podle mnohých lidí nejdou (a přesto tady jsou), byl výběr zvolených hostů skvěle koncipován, jelikož právě oni představili to nejzajímavější, co aktuálně elektronická hudba může nabídnout, a přesto jsou tyto undergroundově laděné počiny v ústraní.
Diskuze se nevyhnula ani tématu exportu zvolené produkce mezi lidi a způsobu, jak s tímto exportem rozumně nakládat. Přestože se i alternativní scéna profesionalizuje, což bylo mnohokrát řečeno, dala by se diskuze označit za přínosnou především pro potenciální hosty, kteří v této oblasti fungují a uvědomují si nejrůznější komplikace kolem pořádání čehokoli. Zmíněn byl mnohokrát také fenomén networking, který aktuálně propojuje veškeré komunity založené na sdílení hudby, včetně té elektronické. Konečně jednou z nejzajímavějších zmínek byla také část diskuze týkající se sebeprezentace umělce v dnešním světě a to, jak moc se v tomto směru Česko odlišuje od zahraničí a co by se v tomto případě dalo pozměnit a zlepšit, nechat se inspirovat.
V druhé neméně aktuální diskuzi na téma Je to všechno o penězích? Sponzoring, granty a další $$$ se představila Jana Ecksteinová za crowdfundingovou platformu Hit Hit, Philipp Maly za ekonomickou stránku festivalu Colours of Ostrava a Radimo za svou vlastní značku Champion Sound, věnující se převážně experimentálnímu hip-hopu. Diskuzi neminuly ani ožehavá témata a otázky ohledně spolupráce s velkými korporátními firmami nebo otevřené názory a téměř přiznání účastníků k určitému know how, které je důležité pro každého, kdo chce investovat čas i peníze pro svůj vysněný projekt.
V rámci třetí diskuze Jinak a lépe? Hudební iniciativy se rozpoutala debata mezi muži a ženami, které mohly v popředí prezentovat svou práci. Jednalo se totiž o čtyři zástupkyně aspirující na budoucí velké osobnosti v rámci svých aktivit. Představila se producentka s česko-ukrajinskými kořeny žijící v Berlíně Dmitrievna, šéfredaktorka studentského rádia Up Air Martina Foldynová, DJ Gaya, iniciátorka projektu Meotar, a Nikol Štrobachová z Bast Instruments a Pink Noise, která udržuje komunitu žen pracujících s modulárními syntezátory. Zajímavostí je, že všechny zúčastněné v podstatě objevily díru na trhu v dané oblasti, kterou se nebojí rozvíjet.
„Velká očekávání vždy vedou akorát k depresi, nikdo nikdy nebude do tvého vlastního projektu tolik nadšený jako ty,“ zmínila se Dmitrievna v rozhovoru a narazila tak na bod, který řeší zcela všichni aktivní hráči, ať už na poli více hudebním, marketingovém nebo organizačním. Zmínila také častý problém nejasné strategie některých umělců, kteří v podstatě nevědí, jak moc je důležité pro ně samotné promo a že umění v dnešní době není zdaleka jen o umění.
V poslední panelové diskusi se ukázalo, že téma duševního zdraví, určité duševní kultury a hygieny, se řeší i v rámci života hudebníků. Název Hudba a duševní zdraví aneb život profesionálního umělce/kyně zaujal velké množství posluchačů. Přizváni byli Emika a Stratasoul a mimo jiné se vyjádřili i k častému, avšak někdy tabuizovanému tématu o drogách a jejich dopadu na duševní zdraví. A to i v ohledu na vlastní osobní zkušenost.
Během celého přednáškového bloku Electronic Mission vládla přátelská komorní atmosféra, ne náhodou díky přívětivé moderaci a pohodové atmosféře, jež možná právě přiměla hosty mluvit naprosto otevřeně a nenuceně.
Festival Colours of Ostrava i přidružené Czech Music Crossroads se neustále zlepšují v tom, že mohou nabídnout každému jeho šálek kávy. I to se týkalo různorodých témat, kterých se mohli návštěvníci dotknout, dozvědět se něco více a podnítit tak své přemýšlení k hodnotným myšlenkám.
Čtěte také: Report z prvního dne Electronic Mission
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.