První dáma českých festivalů Zlata Holušová: Že je na Colours příliš mainstreamu? Tak si to zkuste odčárkovat
16.7.2018 07:01 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Od pondělka do soboty bude Ostrava opět žít hudbou téměř ze všech kontinentů v interpretaci světové špičky, ale i závažnými tématy v podání prominentních řečníků. Nejprve se zde uskuteční mezinárodní hudební konference a showcase Czech Music Crossroads, od středy pak vypukne jeden z největších a nejpestřejších hudebních festivalů ve střední Evropě Colours of Ostrava, který bude již potřetí spojem s mezinárodním diskusním fórem Meltingpot. Přinášíme rozhovor se Zlatou Holušovou, která stojí za všemi těmito projekty.
Zlata Holušová s členy kapely Omara Sosy a Seikou Keity, kterou uvidíme v pátek v Gongu.
Foto: Barka Fabiánová
Přehlídka a showcase Czech Music Crossroads, které se účastní hudební odborníci z celého světa, se koná v Ostravě už pátým rokem. Jde o platformu, která má pomoci zajímavým středoevropským kapelám, které mají potenciál překročit hranice svých zemí. Jsou již nějaké konkrétní výsledky a příklady toho, jak Crossroads pomohly například kapelám z Česka?
Určitě tady jsou hmatatelné výsledky. Řada kapel, které hrály na Crossroads, se díky přítomnosti odborníků dostala například na veletrh world music WOMEX, kde za celou historii hrála snad jedna nebo možná dvě české kapely. Teď se tam každoročně jedna kapela z Crossroads objeví, naposledy třeba Ponk nebo Clarinet Factory, a díky tomu, že jsou tam promotéři různých festivalů, pak tyto kapely dostávají pozvánky například do Izraele, do Indie i různých dalších míst. Takže určitě to má mezinárodní efekt.
Na Crossroads cíleně vybíráte kapely, které jsou nějakým způsobem progresivní a zkoušejí nové přístupy k hudbě. Objevila se třeba v minulém roce nějaká česká kapela, ze které by vám organizátorům spadla brada? Nějaká opravdu objevná a revoluční?
V minulém ročníku se hlavně u jazzových kapel dalo říci, že to byly skutečně mimořádné záležitosti. Já se letos moc těším třeba na mezinárodně obsazenou kapelu Dálava nebo na Tellemark, to ale nejsou pro mne už tak překvapení, protože jsem mezi těmi, kdo je vybírá. Daleko zajímavější mi přijde sledovat, jak hudba ze střední Evropy funguje u zahraničních účastníků Crossroads, co z této hudby zaujme právě je. Takže letos jsem třeba hodně zvědavá, jak se jim bude líbit Lenka Dusilová.
Který typ české hudby u zahraničních účastníků obecně funguje nejvíce?
Když je to navázáno na naše hudební, třeba folklorní kořeny a zároveň nějak sublimováno do současné podoby. To je většinou velmi oslovuje.
České kapely, které hrají hudbu vycházející z modernější anglosaské tradice, tedy rockové a popové kapely, by tyto odborníky neoslovily?
To nikoho v zahraničí nezajímá, protože podobné typy kapel mají také.
Pojďme tedy k Colours of Ostrava. I letos vybavíte návštěvníky čipovými náramky, ty ale loni hned v úvodu způsobily problém s odbavováním davů návštěvníků…
Za tyto problémy nemohly náramky, ale davy lidí, kteří přišli téměř najednou během jedné hodiny. A během jedné hodiny prostě 40 tisíc lidí neodbavíte. Ti, kteří přišli v první den ve dvanáct, v jednu, ve dvě nebo i ve tři, byli úplně v pohodě. Problém byl skutečně u těch, kteří přišli později. A když se lidem nepovede přijít s předstihem, tak prostě musí počítat, že nějaká fronta vždycky bude, i když jsme se to snažili pro letošní rok eliminovat. Podstatně jsme navýšili kapacitu vstupů a ten odbavovací prostor bude letos větší. Přesto lidem i nadále doporučujeme nechat se opáskovat dříve, letos to je možné už od pondělka buď v areálu nebo na Hlavním nádraží v Ostravě nebo v prodejnách Baťa v Praze i v Brně. Návštěvníkům, kteří jsou místní, věřím vůbec nic nebrání nechat se odbavit v předstihu už přímo před areálem.
Bylo skutečně nutné kvůli navýšení kapacity vchodů rušit placené parkoviště před hlavním vchodem? A je to jediný důvod, proč tam parkoviště letos nebude?
Ano, hlavním důvodem zrušení parkoviště je skutečně potřeba navýšení kapacity hlavního vchodu, ale dá se zároveň říct, že ten vstup byl skutečně nešťastný a když tam jezdila auta mezi davy lidí, byl to problém. Takže vzhledem k nárůstu návštěvníků to prostě přestalo vyhovovat.
Je tohle největší technická změna letošního ročníku, anebo jich bude více?
Velkou změnou je přesun Europa Stage, která letos bude na Hlubině, další opravdu velké změny nechystáme.
Pojďme tedy krátce k programu. Ten všichni znají díky webovým stránkám festivalu, které umožňují u každého umělce proklikat se až ukázkám z jeho tvorby. Jak se letošní program sestavoval?
Bylo to úplně jiné než loni, protože jsme měli docela dost smůlu. Přišli jsme třeba o několik velkých jmen, která jsme již měli potvrzená, což nás velmi mrzí. Byly to prostě velké nervy, ale naštěstí všechno dopadlo dobře a s programem jsme spokojeni. Nainvestovali jsme do něj o 10 milionů více než v loňském roce.
A se kterými jmény jsi osobně spokojena nejvíce. Který koncert si rozhodně nenecháš ujít od začátku až do konce?
No, všichni jsme určitě zvědavi, jaký bude koncert N.E.R.D. Jde o úplně nový program, který jsme ještě neviděli, a je to technicky náročné vystoupení. Celý ansámbl čítá asi 70 lidí a má i velmi náročné produkční požadavky. Takže na koncert N.E.R.D. se velmi těšíme, ale podobně náročné bude zajistit i závěrečné vystoupení Grace Jones a Kyga. Tohle bude i pro nás velká zkouška – Grace Jones přiveze téměř divadelní představení se složitou stavbou na pódiu a ani Kygo pro nás není jednoduchý, protože mimo jiné přiveze obrovskou pyrotechnickou show….
Když jsme u Kyga – v poslední době zaznívá kritika směřování festivalu a také já osobně mám pocit, že v posledních letech na Colours přibývá mainstreamu. A to říkám jako člověk, který má festival hodně rád, sleduje ho od počátku a nevynechal ještě žádný ročník, ale přece jen se mi zdá, že v poslední době přibývá komerčních umělců, i když to ten festival asi nemá zapotřebí.
A pokoušel ses to odčárkovat?
Ne, ale vycházím spíše z toho, jaké kapely jsou letos na hlavní scéně, kde mi chybí někdo formátu Roberta Planta, Davida Byrna nebo Nicka Cavea…
Ale tahle jména už na festivalu byla, teď tam jsou jiná a za rok budou zase jiná. A pokud jde o alternativu, té je na Colours stále hodně, není jí rozhodně méně než v minulosti. Celá Fullmoon Stage je alternativní, stejně jako Fresh Stage, částečně i „Dvojka“. Pokud jde o scénu v Gongu, tak ta je celá velmi umělecky laděná, takže na Colours je pořád dostatek kapel pro fajnšmekry, a to nemluvím o Drive Stage, která také rozhodně není mainstreamová a jsou tam velmi kvalitní kapely. No, a co se týče hlavní stage, tak ano, určitě obsahuje z velké části mainstream, který ale vždycky obsahovala, vždycky byla laděna tímto směrem, jen ta jména byla trochu jiná. Možná, že jsou letos větší, a proto mohou vyvolávat podobné pocity, ale jinak se na dramaturgii zas tak moc nezměnilo. I na „Jedničce“ dříve končily velké elektronické kapely jako Animal Collective, dnes tam máme Paula Kalkbrennera, což je také velké jméno alternativnější části elektronické hudby, anebo tam zahraje Mura Masa, což bude pro mnohé určitě velké překvapení.
Ještě co se týče Fresh Stage, ráda bych speciálně všechny milovníky moderního tance pozvala v pátek na čtvrtou hodinu odpoledne, protože tam bude k vidění opravdu originální záležitost, a to velké taneční vystoupení v podání JAD Dance Company, ostravského skvělého tanečníka Patrika Ulmana a také tam vystoupí jedni i z nejlepších tanečníků světa Amy Secada a Bboy Neguin. Yemi A.D. se uvolil připravit i ojedinělou choreografii právě pro Colours.. Takže rozhodně všechny zvu, protože to bude velmi originální záležitost.
Souběžně s Colours se i letos koná mezinárodní diskusní fórum Meltingpot, kde přednášky startují už kolem poledne a poté večer i zasahují do hudebního programu. Bohužel nelze zvládnout vše – navíc ani není v lidských silách obsáhnout celý den od dopoledne až do pozdních nočních hodin, a to celé čtyři dny…
… ale já si myslím, že se to zvládnout dá, když se na to těšíme celý rok. Rozhodně si nenechte Meltingpot ujít, protože se tam budou řešit opravdu velká světová témata a pozváni jsou opravdu výborní řečníci, zmíním třeba Jima Clancyho, což je jedna z největších osobností CNN, který bude vyprávět o palčivých tématech, mezi kterými nebude chybět téma migrace nebo Donald Trump, a to je jen jeden z několika desítek řečníků, zároveň všechny upozorňuji na mimořádné workshopy na Europa Stage, třeba s tanci pěti rytmů nebo i se špičkovými tanečníky, které jsem již zmínila a kteří se ukáží v show na Fresh Stage v pátek odpoledne. Ty workshopy budou letos mimořádně zajímavé, doporučuji se jich zúčastnit, protože lektoři jsou opravdu výjimečnými osobnostmi světové úrovně.
Otázka závěrem – lze počítat, že tento formát, tedy dva dny Crossroads a následně čtyři dny Colours a souběžně Meltingpot, zůstane zachován i v dalších letech? Neuvažujete o nějaké změně tohoto modelu?
Myslím si, že ten model je dobrý, že není důvod ho měnit, i když chápu, že to klade nároky na naše návštěvníky, kteří si musí vybrat z té hostiny to, co jim nevíce bude vyhovovat, aby nebyli nervózní z toho, že jim něco zajímavějšího uniká. Proto každému rozhodně doporučuji před návštěvou si důkladně nastudovat nabídku a v klidu si dopředu naplánovat, co chtějí vidět a pak v době festivalu na to chvílemi zapomenout a nechat se unášet. Vyplatí se to.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.