Třetí den ve velkém stylu: Festival Beats for Love letos ukazuje, jak neskutečně vyrostl
7.7.2018 14:18 Gabriela Stašová Hudba Report
O jedné věci není sporu - Ostrava zažívá v posledních letech kulturní boom. Nejinak tomu je v případě festivalů, které ještě před několika lety začínaly od píky a musely si tvrdě vydobýt své místo na výsluní. Řeč samozřejmě není pouze o Colours of Ostrava, ale také o Beats For Love, jejichž třetí den proběhl stejně velkolepě, jako to Ostrava nyní neustále dokazuje a umí.
Členové projektu Sigma na Beats for Love.
Foto: B4L
Protože industriální vítkovický areál je téměř jako stvořený pro některé z podstylů, které na tomto festivale taneční hudby zaznívají, je velkým lákadlem nejen pro fanoušky hudby, ale i pro vizuální fajnšmekry. VJing a vizualizaci celého festivalu je nutno vyzvednout hned na začátku, jelikož ta dělá v tomto případě polovinu dojmu z celé show. Ať už začneme Psytrance scénou, která je velice vkusně a zároveň příhodně vyzdobena abstraktními neonovými rekvizitami, Devastator CZ (Hardcore/Hardstyle) Stage, která šílenost hrané hudby doplňovala stejně charakteristickým pódiovým vizuálem, nebo pak hlavní Love Stage, jejíž velkoplošné projekce společně s lasery ladí s produkcí. Do toho si můžeme přičíst také atmosféru nočního osvětleného vítkovického areálu a lehký videomapping obestírající svými světly nejrůznější pódia i úseky. Beats For Love mají co nabídnout a využívají všech svých dostupných prostředků k tomu, aby se návštěvníci bavili.
Jednotlivé scény mohly nabídnout návštěvníkům a posluchačům pestrý výběr ze současné tuzemské i zahraniční DJ produkce, a to nezávisle na sobě. Za zmínku rozhodně stojí již jednou zmiňovaná Devastator CZ (HC/HS) Stage, která i přes status spíše boční stage vyvažuje tento nedostatek tvrdými zlomenými beaty, které fanoušky lákají k tanci i poslechu a DJs v tomto ohledu nezahálejí a také oni si show neskutečně užívají. Mezi méně výrazné, avšak na kvalitě neztrácející stage může být zařazena také Electroswing Pepsi Stage. Zde se nekombinují pouze efekty mixážních pultů, ale také klasických nástrojů jako je např. saxofon.
„Je to asi pět let, co dělám saxofon do elektronických projektů. Když jsem přišel do Prahy, začal jsem hrát s DJi. Vždy, když jsem byl na koncertech, na kterých se hrálo techno nebo d’n’b, říkal jsem si, jak by se tam hodil saxofon,“ říká saxofonista William Valerián, který doplnil o nástrojový rozměr DJ Maxe W. a DJ Swing Garden, a dodává, že jako vystudovaný saxofonista rozhodně nepohrdá žánry, které se nevyučují pouze v rámci studia a správný hudebník by měl být schopen zahrát všechno.
Krátký rozhovor poskytnul kulturnímu deníku Ostravan.cz také pražský DJ Roxtar, který svým setem posluchače navnadil na páteční večerní program na hlavní Love Stage. Jako porotce DJ soutěže se podělil o svůj názor na současnou taneční scénu a nezapomněl ani na samotné Beats Fot Love, kam se dle jeho slov vždy velmi rád vrací.
„Měl jsem to štěstí, že mi kluci volali před šesti lety, jestli bych s nimi nechtěl začít hrát na festivalu, který tenkrát ještě neměl takovou podobu jako dnes. Jsem vděčný, že jsem do toho šel, protože dnes je to tak, že zde chce hrát prakticky každý DJ a je to pro něj prestiž,“ podotýká DJ Roxtar k otázce, jak se mu líbí současný koncept festivalu Beats For Love.
„Dokud budou DJové, taneční hudba nemůže umřít. Rozhodně si nemyslím, že by taneční nebo elektronická hudba nějak upadala. Důležitý je v tomto element živého hraní a emocí, které do toho DJ vkládá,“ a dodává, že je tomu tak i přesto, že ve změti dnešního množství DJů se mezi nimi najde kvalitních opravdu jen jako šafránu.
A jak má DJ Roxtar spojenou s kulturou, uměním a hudbou Ostravu? „Ostrava je pro mne městem, kde je kromě Beats For Love ještě další zajímavý festival, a právě kvůli festivalům a zdejším klubům se sem moc rád vracím. Také se mi líbí, že si mě tu místní lidé už několikrát sami vyžádali. Jsou tady krásní milí lidé, kteří rádi tančí a paří, což je super.“
„Z celého festivalu je rozhodně nejlepší největší Love Stage, na které mohu hrát a za tuto možnost produkci festivalu velice děkuji,“ říká skromně a vyjadřuje se ještě k současném stavu tuzemského i světového DJingu. „Teď je to na rozcestí. Stará technická škola DJingu trochu stagnuje a přichází vlna nových dostupných strojů. Dnes si můžete koupit konzoli za pár tisíc korun a můžete na ní kouzlit stejně jako DJové na gramofonech, které jsou o mnoho dražší. Je to lehký boj, protože i soutěž je stavěná na těch starších základech. Na druhou stranu je to dobře, protože DJové, kteří tyto soutěže vyhrávají, se poté stávají koncertními DJi typu Bruno Mars, Eminem nebo Kanye West.“
DJské battly probíhaly i v rámci Beats For Love a v pátek v podvečer jsme mohli zaznamenat několik soutěžních setů, jež byly vůči sobě rozdílné, avšak stavěly na základech originality a žánrové nezařaditelnosti. Právě ono „mít svůj styl“ však vyšvihlo na příčku předních DJů i DJ Roxtar, který v závěru rozhovoru dodal, že dokud neumře, s Beats For Love počítá jako s jedním ze stěžejních festivalů, na kterých vždy rád vystoupí.
Žánrové prolínání a vzájemná hudební pospolitost byly znát v průběhu celého festivalu a ačkoli byly jednotlivé stage subžánrově specifikovány, jisté nuance do jiných tanečních stylů byly v průběhu setu každého DJe na kterékoli stagi. Ať už se jednalo o čistě autorský materiál nebo velmi efektivně zremixované klasiky jako Pendulum či Prodigy, vše mělo svůj efekt a party trvala do brzkých ranních hodin.
Třetí den Beats For Love velkolepě zakončili členové projektu Sigma, kteří v téměř dvouhodinovém setu předvedli neskutečný zápal pro melodii i těžký taneční beat.
Velkolepost je slovo, kterým lze jednoduše popsat celou koncepci festivalu Beats For Love.
Čtěte také:
Report z prvního dne Beats for Love 2018
Rozhovor s Rogerem Sanchezem
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.