Vladimír Polák: Blížící se Letní shakespearovské slavnosti jsou asi poslední šancí vidět Tomáše Savku jako Hamleta
4.7.2018 00:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Herec Vladimír Polák je jedním z trojice zakladatelů ostravské části Letních shakespearovských slavností. Povídali jsme si s ním o letošním ročníku, který se uskuteční v termínu od 23. července do 12. srpna , i o tom, co bylo a co možná na Slezskoostravském hradě v budoucnu bude.
Herec, moderátor a jeden ze zakladatelů Letních shakespearovských slavností v Ostravě.
Foto: Ivan Korč
Jste jedním ze zakladatelů ostravských Letních shakespearovských slavností. Když se ohlédnete se svými nynějšími zkušenostmi zpět, udělal byste před lety na začátku něco jinak?
Já takhle neuvažuju. To by se člověk zbláznil, neboť těch křižovatek, které mineme a jdeme jinam a vracíme se a tak dále je moc. Takže se neohlížím a do navigace se dívám, abych věděl, kudy dál.
Ale právě na to se ptám. Kudy dál…
Začínali jsme v době, kdy byl v Ostravě v létě jen festival Colours of Ostrava a víc nic. Prázdniny pro Ostravu znamenaly takový letní spánek. Takže jsme tehdy s Andrejem Harmečkem a Petrem Sýkorou řešili spoustu věcí a netušili jsme, jestli lidi přijdou, jestli budou ochotni zaplatit vyšší vstupné než v divadlech. Byl to velký risk. Ale my jsme letní divadelní festival moc chtěli. Myslím si, že jsme na začátku při pohledu na ten hraní hrací prostor měli více tlačit na město, aby úpravy hradních prostor více vycházely vstříc organizátorům kulturních akcí. Aby to nebyly úpravy ad hoc, které někoho napadnou, ale aby všechno sloužilo věci. Dneska už vím, protože investice do Slezskoostravského hradu šly opakovaně, že bylo třeba více usilovat o diskusi s těmi, kteří tam různé akce dělají, a tedy i s námi, organizátory Shakespearovských slavností.
Ve vaší odpovědi mluvíte teď spíše z pozice občana a městského zastupitele a vlastně vyzýváte ke vzájemnému partnerství mezi nejrůznějšími uměleckými tvůrci, divadelníky, ale třeba i výtvarníky působícími ve veřejném prostoru a městskými politiky. Mně jde ale o letní divadlo na hradě jako takové. A musím se zeptat například, proč některá představení mají vyšší vstupné než ostatní. Týká se to zejména ostravských obou inscenací – Hamlet i Komedie omylů mají vstupné nižší než inscenace přivezené z Prahy. To jsou naši ostravští umělci levnější?
Tak to není. Vlastní produkce ostravské agentury Pas de Theatre, která vyrábí představení hrané z velké části ostravskými herci, je majetkem místní společnosti. Kdežto když my jako organizátoři kupujeme představení od pražské od agentury Schok, je to prostě dražší. Co si uděláte doma, to je vždy levnější než to, co si koupíte. Ale ceny měnit nebudeme. Platí se celá produkce, musí se dovézt scéna, herci musí někde bydlet, a tady stoupají náklady. Pak jsou ta představení logicky dražší.
Poslední novinkou ostravské produkce byl Hamlet. O čem dalším do budoucna uvažujete?
My jsme zahájili od samého počátku praxi, ve které v našich podmínkách můžeme udělat premiéru co dva roky. Výjimkou byl jubilejní ročník, kdy jsme se rozhodli, a byl to velmi odvážný tah, že uděláme obnovenou premiéru Komedie omylů po deseti letech. To se v divadlech málokdy stává. Velice nám pomohl záznam České televize z uvedení na Hukvaldech. Ten záznam jsme použili jako pomůcku k oprášení. A některé věci jsme dokonce s panem režisérem Gáborem museli vymyslet znova. Když například byla situace mimo záznam kamery, tak než pracně vzpomínat, jak to tehdy bylo, jsme celou věc udělali znovu. Velkou škodou byla ale například zdravotní indispozice Petra Sýkory, která ho pro účast v obnovené premiéře diskvalifikovala. Jeho postavu zahrál Aleš Bílík, který ale už odcházel z Ostravy do Prahy. To je další zvláštnost. Sotva Aleš odešel, začal točit filmy a televizní inscenace. Bylo to naopak, než když ostravské divadelní publikum může vidět návraty herců, kteří z Ostravy odešli a které dnes zná jen z televize. Například Terezku Dočkalovou, Miroslava Etzlera, Jitku Smutnou, Marka Holého a podobně.
Vraťme se ještě k mé otázce směřující k další novince z ostravské produkce …
Tak tady vám odpovím, že práce na ní už začaly, vybíráme komedii, jedná se s potenciálními režiséry, hledají se herci, určitě to bude čtenáře zajímat, stejně jako všechno, co vám teď ještě vůbec nesmím říct (smích)…
Co byste chtěl divákům ještě sdělit?
Když nezačínáme naší komedií, začínáme pražskou novinkou. Letos je to komedie Dobrý konec všechno spraví. Tato komedie není příliš hraná, ale je docela zajímavá, a to i vzhledem k režijnímu pojetí pana Pitínského. Když jsem mluvil o návratech, tak diváci uvidí například pana Jana Vlasáka. Ale také ostravského herce Davida Janoška. Trošku jsem se toho bál při informaci, že takový režijní intelektuál jako je pan Pitínský se vrhl na shakespearovskou komedii pod širým nebem, ale diváci budou zajisté velmi příjemně překvapeni. Letos také máme nejvíce her, které tady už byly. Ale zároveň je to poslední možnost – letos končí Hamlet s Tomášem Savkou a Pavlou Gajdošíkovou či Miroslavem Etzlerem. Sen noci svatojánské je vůbec jedna z nejslavnějších komedií Williama Shakespeara. Tu by si nikdo neměl nechat ujít. A co se Komedie omylů týká, tak se nebojím pozvat znova všechny, kteří už to viděli. Protože věc, ve které hraje Jirka Sedláček, je vždy jiná, než bylo její předchozí představení.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.