Hradecký slunovrat v sevření chladného počasí opět nezklamal stovky hudebních gurmánů
1.7.2018 18:48 Milan Bátor Hudba Report
Festival Hradecký slunovrat má za sebou další dějství, které se tradičně odehrálo v malebném prostředí Bílého zámku v Hradci nad Moravicí. Dvoudenní koncertní maraton nabídnul tři hudební scény, 28 kapel, diskuse, besedy, výstavy a další aktivity, které dotváří mnohostrannou kulturní dimenzi festivalu. Ten přilákal stovky účastníků, kterým nevadilo chladnější počasí.
Beránci a vlci na Hradeckém slunovratu.
Foto: Filip Dušek
Pro mnohé vysněný víkend, kdy se ze zámku v Hradci nad Moravicí stane pomyslné kulturní centrum současnosti, tak tomu přeneseně řečeno bývalo v dobách jeho hudebního rozkvětu v první pol. 19. století. Akce, kterou si vyhledávají hudební fajnšmekři nejen z České republiky, protože jim vyhovuje nekompromisní dramaturgie, která se úzkostlivě vyhýbá hudebnímu konzumu a jakémukoli názorovému extremismu.
Hradecký slunovrat otevřel svá kulturní stavidla v pátek odpoledne scénami Pod Bílou věží a před průčelím Bílého Zámku (Welcome scéna). Na mírně vzedmutém paloučku, který se prostírá od hranolovité Bílé věže až k soše „Stojící“ Mary Durasové, bylo kolem páté ještě poloprázdno, když se na pódiu objevili ostravští indie-popoví Places. Jejich set byl ukázkou profesionality a nadhledu, s nímž zahráli průřez svými čtyřmi nahrávkami.
Kapela se opírá o narativní bicí bubeníka ukrytého pod pseudonymem Marcyn, zvukově barevné kytary a nenuceně krásný zpěv Evy Konečné, který se obloukem vyhýbá vyumělkovanosti a je přirozenou součástí skvěle sehraných Places. Kapela potvrdila, že její letošní místo mezi padesátkou největších nadějí české hudby podle časopisu Headliner i nominace Moravskoslezských kulturních Cen Jantar (nominace zpěvačka roku pro Evu Konečnou), nebyly vůbec náhodné.
Po Places převzala štafetu jedna z nejlepších slovenských kapel nového milénia Živé kvety, jedinečným způsobem kombinující postpunkové ozvěny s ryzím písničkářským projevem, který staví na silných textech, nespoutané svobodě projevu, spontánních improvizacích, dravé energii i zásadní výpovědi, jak ji kapela zformulovala napřílad ve skvělé písni To, čo nás spája. Živé kvety zahrály s naprostým nadhledem, slabší místo má kapela jen ve sborových vokálech, které zněly místy falešně.
Zajímavě se odpoledne odvíjelo na Welcome scéně, kde se představila kapela Z pramene Radbuzy, jejímž členem je i vynikající opavský kytarista Jaryn Janek. Také undergroundově zaostřený sound následující kapely Plachý host oslovil velice originální harmonií i zdatným kytaristou, kapela však zbytečně ztrácí body nevkusným zvukem kláves a zřetelnými nedostatky v souhře.
Program kulminoval na hlavní scéně formací Cat a kapela, který vnesl po osmé hodině do prostoru jemnou, senzitivní zvukovost kytar Petra Uviry, přitlumené perkuse a náladový vokál klavír a samply Jany Jun Šrámkové. Zasněné tempo bezesporu zajímavé hudby této kapely nebylo podle mého názoru ideálně načasováno a jejich hodinový set působil trochu monotónně.
Jednoznačným vrcholem prvního festivalového dne bylo podle očekávání vystoupení Dana Bárty a Illustratospere, kteří rozpoutali svou jedinečnou hudební syntézu, jíž vévodí gravitačně odpoutaný vokál tohoto skvělého zpěváka. V hudbě a osobitém projevu Bárty se stírají hranice mezi hudebními žánry, ale i hranice obecně lidské a kulturní a všichni jsme součástí všeho živého.
Bárta je obklopen naprosto skvělými muzikanty, perfektně sehraná kapela by mohla zaplavit posluchače sáhodlouhými sólovými kreacemi, které by samy o sobě vzbudily velký ohlas, ale nic takového se nekonalo. V jejich pokorném hudebním minimalismu sloužícím Bártovým poetickým a filozofickým textům se projevila skutečná velikost. Zazněly novější songy i písně z kultovního alba, kterému je už neuvěřitelných 18 let! (Naivní, Kontrabásník). Nemůžu nezmínit zvuk a příkladnou hudební komunikaci úžasného Roberta Balzara (baskytara, kontrabas) a Mirka Chyšky (kytara), které bylo spolu s ostatními členy Illustratosphere radost poslouchat.
Sobotní ráno se probudilo do sychravého počasí a studeného větru, který však neodradil od programu, jenž startoval už v poledne postupně na všech třech scénách Pod Bílou věží, Nádvoří i Welcome. Otevřen byl rovněž Salon Mechtilde, jakýsi hradecký mikromeltingpot, v němž se od pátečního odpoledne živě diskutovalo, četlo a naslouchalo osobnostem jako je architekt David Vávra, vedoucí redakce kultury Českého rozhlasu Michaela Všetešková či básník Anatol Svahilec.
Noir Voir zahájili scénu pod Bílou věží svým nesmlouvavým instrumentálním crossoverovým horizontem, kterému jsou stylové škatulky příliš těsné. V těkavých kompozicích alternativní bruntálské formace víří neustálá konfrontace a vzruch, přeneseně řečeno asi jako byste projížděli jesenickým podhůřím střídavou rychlostí a vítr vám ošlehával i hladil tváře. Neustálé kulminace temp, střety i souběhy minimalistických motivů, dynamiky a zvednutého tlaku, to byl dobrý věru poctivý a dobrý začátek!
Následovalo vystoupení Jaroslava Hutky, který na nádvoří zazpíval své aktuální politické protestsongy a zavzpomínal i na své pohnuté životní osudy a střety s komunistickým režimem. Jakkoli uznávám morální a textový Hutkův přínos v ostudné normalizační éře, jeho vystoupení na Hradeckém slunovratu nemělo k ostudě bohužel rovněž daleko.
Známému písničkáři nejprve uletěly noty, posléze si špatně připnul kapodastr a zahájil tak svůj set značně rozpačitě. K trapnosti neměly daleko ani jeho nové pamfletické a přisprostlé texty, jejichž výsměšný tón se nesl v duchu osobně motivovaných urážek na adresu současného prezidenta státu způsobem, který není hodný básníka ani kultovního autora protestsongů. Výslednému dojmu z Hutkova vystoupení nepomohla ledabyle naladěná kytara ani jeho intonačně rozkolísaný zpěv.
Jedna z kapel, bez kterých by česká hudební scéna byla chudší o pořádnou porci čerstvé poezie, básnické imaginace a neotřelého hudebního i textového hledačství, se jmenuje Vltava Kapela zahrála songy z posledního alba Čaroděj i nestárnoucí hity Prasátko, Marx, Engels, Beatles, Zajíc a koza, Brácha s nebem modrým, Smutný příběh Váni či Všechno prohrát, jít a pohoda. Set Vltavy patřil k nejlepším z celého Slunovratu, oplýval lehkostí, osobitým humorem frontmana Nebřenského i skvělými vyhrávkami saxofonisty Ondřeje Klímka. Škoda pro ty, kteří dorazili později, tato legendární kapela mohla s klidným srdcem být postavena v hlavním čase.
Zajímavé bylo vystoupení písničkáře Jakuba Cermaque, jehož skvělé loňské album bylo velkým překvapením české indie scény a potěšilo zejména výbornými texty. Cermaque vystoupil na Hradci sám s kytarou a dokázal, že naživo je pořádný divoch. Jeho projev měl energii a sílu, škoda jen slabšího zpěvu, který jeho mimořádně sugestivní myšlenkové formulace sice vtiskl punc upřímnosti i aktuálnosti ve verších „člověk je víc než republika“, ale na druhou stranu působil i hodně amatérsky. Vždy si u těchto textově zajímavých výpovědí uvědomím, jaká je škoda, že interpretační stránka není dotažena do takové podoby, která by oslovila více lidí.
Jedním z vrcholů Hradeckého slunovratu bylo vystoupení unikátního sdružení muzikantů Beránci a vlci pod supervizí kontrabasisty a etnomuzikologa Mariana Friedla. Jejich album, které nedávno získalo sošku žánrového Anděla, je jedním z nejzásadnějších příspěvků současné české world music a rozeznělo se na Hradci s neobyčejnou instrumentální přesvědčivostí a zvukovou krásou. Silně na posluchače zapůsobil i koncert jihoafrického zpěváka Geralda Jamese Clarka, jehož chytlavá bluesová nálož z alba Black water získala velkou pozornost, kterou Clark umocňuje svým charismatickým zpěvem.
Festivalová dramaturgie neztrácela gradaci ani nadále: slovenští Longital pod Bílou věží, to byla čirá radost a manifestace svobody skvěle sehrané trojice, která si získala srdce festivalových návštěvníků. Hudba a vizuální prezentace Shiny & Daniela Salontay a Mariána Slávky je uhrančivou směsí náladového indie folku s různými vlivy v naprosto osobitém ztvárnění. Odosobnění v pokoře, ale i nekompromisní potřeba pojmenovat znepokojivou realitu i vize, to Longital dokáží vskutku jedinečným způsobem. A navíc jsou to báječní muzikanti, kteří se s hudbou opravdu mazlí do nejmenšího detailu.
Závěr festivalu byl pro mne osobně spojen se jmény zpěvačky a houslistky Ivy Bittové a kytaristy Vladimíra Václavka. Fúzí těchto dvou hudebních apoštolů, kteří dokáží začarovat a odhmotnit hudbu jako výtrysk lidské duše letící k nedozírným výšinám, dospěl Slunovrat ke svému vrcholu. Oduševnělý dialog dvou velkých postav soudobé české alternativní hudby působil s archetypální odvěkostí, s níž se oba umělci mohou postavit na kterékoli pódium kterékoli země, a pokaždé jejich vystoupení vyvolá podobně hypnotický dojem.
Ve spletité, vrstevnaté pavučině Václavkových kytarových melodií našel uhrančivý hlas Bittové, schopný vyjádřit celé univerzum nálad, odstínů a zvuků, ideálního partnera. Bittová také čarokrásně vyjadřovala hudbu pohybem a gestikou celého těla, tančila, meditovala a vznášela se v čase a prostoru jako mýtická Múza. Zazněly věci z posledního alba Čikori i kultovní písně z Bílého inferna. Potěšením byl i Václavkův litanický a nadčasový text jeho vlastní skladby Nevím, kterou rovněž zahrál. Po této transcendentní závrati jsem už neměl na závěrečné Zrní, které určitě navázalo na kvalitní koncert z předešlého dne na Festivalu v ulicích, pomyšlení.
Hradecký slunovrat letos potvrdil v kontextu Moravskoslezského kraje vzácně vyladěnou dramaturgii, kvalitní program a vynikající organizaci, která může být v mnoha ohledech příkladem. Festival opět naplnil očekávání i v podobě špičkové gastronomie, která sice dala nahlédnout hluboko do peněženek, ale na druhou stranu věřím, že nikdo nebude mít po festivalu žaludeční problémy a odnese si i nejeden gurmánský zážitek. Jak to u větších festivalů bývá zvykem, ani na Slunovratu všechna vystoupení nenaplnila očekávání: zjevně nepřipraveného Jaroslava Hutku předčily pro mnohé návštěvníky neznámé kapely na invenční Welcome scéně, kde v sobotu zaujal ostravský progrockový Kazachstán, metaloví Under the skin (jejichž vystoupení bylo bohužel poznamenáno velmi špatným zvukem) a také Šamanovo zboží nebo grungeově rozevlátá Sækədʒəwiːə.
Nepříjemnou pachuť na jinak mírumilovném průběhu festivalu pro mne osobně bohužel zanechalo nevybíravé chování jednoho člověka. Pán s visačkou Hradeckého slunovratu vulgárními slovy vykázal malé děti, které si hrály s gumovým míčem, z posečeného, ušlapaného trávníku, přes který denně pendlovaly stovky lidí. I přes tento zážitek hodnotím festival jako vynikající, poctivě připravený a dramaturgicky povětšinou nápaditý a obohacující. Jako klíč odemykající prázdniny a četné další a zásadní hudební festivaly zafungoval opravdu velmi dobře.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.