Večer mladých choreografů v NDM představil ostravské tanečníky v novém světle
21.6.2018 00:49 Tereza Cigánková Divadlo Recenze
Jako tečku za uplynulou sezónou zvolil baletní soubor Národního divadla moravskoslezského v jistém smyslu netradiční představení. Večer složený z prací mladých choreografů, kteří se rekrutovali přímo z řad členů souboru, byl nazván podle slavného výroku Reného Descartese Myslím, tedy jsem. Tato notoricky známá věta se pro tvůrce stala jakousi stěžejní myšlenkou, kterou naplnili dle svého, avšak vždy s vědomím, že tanec je v zásadě nástrojem k vyjádření myšlenkových pochodů, ať už citově zbarvených, nebo přísně vědeckých.
Z choreografie Láska bolí.
Foto: Miroslav Pawelek
Nápad dát prostor choreografickým ambicím, které tanečníci baletního souboru často nemají možnost plně rozvinout a smysluplně realizovat, se zrodil až v průběhu sezóny a navázal tak na podobné aktivity mnoha domácích i světových souborů, které takto podporují „druhou kariéru“ svých členů. Nutno dodat, že představení tohoto ražení není v Ostravě úplnou novinkou, v 80. letech diváci nadšeně sledovali program Mladého baletu, který rovněž stavěl na kreativitě a nadšení místního baletního ansámblu.
Co se týče taneční techniky, daly by se choreografie představené v rámci Myslím, tedy jsem rozdělit do dvou oblastí, a to na díla využívající klasickou či neoklasickou taneční techniku a choreografie postavené primárně na principech současného tance; netřeba ale v tomto ohledu jakkoli škatulkovat, protože mezi těmito dvěma póly přirozeně docházelo k fúzím a přesahům, k výpůjčkám z jiných stylů a nejrůznějším inovacím.
Olga Borisová-Pračiková rozehrála svou choreografii Jeden okamžik v intencích tance klasického, jehož typické prvky obohatila o nezvyklé pózy a zvedané figury i působivé scénické obrazy. Rozhodla se pro technickou čistotu a jednoduchost s odkazem na ideály antické krásy, v níž vynikly dokonalé linie jednoho tanečníka a tří tanečnic ztělesňujících důležité ženy v jeho životě. Do jaké míry se Borisová nechala inspirovat díly Balanchina a jeho láskou k antické čirosti se můžeme jen dohadovat, jisté společné prvky ale nelze přehlédnout.
O vnitřních soubojích a dilematech vyprávěla miniatura pro trojici tanečníků Beztvarý tvare marnivého zmaru autorky Aglaji Sawatzki. Tento neoklasicky laděný kus zpodobňoval vnitřní konflikty skrze nápaditá pas de deux a pas de trois mezi jednou tanečnicí a dvěma tanečníky (jistý protipól k Jednomu okamžiku), kde ženská postava vynikala také díky výraznému rudému kostýmu a často se zmítala mezi vlastními touhami a silami přicházejícími zvenčí. Aglaja Sawatzki vytvořila v rámci klasické estetiky velmi neobvyklé kombinace kroků a tvarovala těla tanečníků do zvláštních pozic, což se místy podepsalo na čistotě provedení.
Ryze abstraktní dílo Sergia Mendéze Romera Nekonečné myšlenky ukazuje klasický tanec v jeho moderním podobě – fyzický, odvážný, přesný a stále nadevše zdůrazňující krásu linií a eleganci těla. V Romerově pas de deux dochází ke střídání nálad i k dynamickým změnám – to vše podpořeno krásnou hudbou Maxe Richtera – a divákovi je ponechána možnost různých interpretací, v závislosti na dojmech, které v něm jednotlivé obrazy vyvolávají.
Ještě větší různorodost jsme mohli najít mezi zástupci současných choreografií. Večer otevíral opus Stefana Pietragally P.A.N.D.A.S.. Tato zdánlivě odlehčená pohybová skladba, která stavěla především na floorwork technice, přirozeném a uzemněném pohybu a plasticitě těla, se však zabývala vážným tématem, jež se dá odhalit po rozluštění titulu. P.A.N.D.A.S. je totiž zkratkou pro autoimunitní onemocnění vyvolané streptokokovou nákazou. Tato porucha je spojena s nekontrolovatelnými tiky, které ovládají i zbytek těla – právě tento fakt určoval i podobu choreografie, stejně jako boj s nemocí, která skrytě čeká na svůj okamžik, je člověku v patách a nenechá ho vydechnout. Pietragalla dal nemoci lidskou podobu a její souboj s člověkem ztvárnil pomocí synchronního duetu i přímého fyzického kontaktu tanečníků.
Láska Bolí/El amor duele byl sondou do vyhroceného vztahu muže a ženy, studií ženské sexuality a mužského machismu. Španělský tanečník a choreograf Yago Catalinas Heredia do něj promítl svůj přirozený temperament, ale také umožnil divákům zamyslet se nad koexistencí lásky a násilí, nebo chceme-li lásky, která bolí. Duetu, který se vyznačoval ostrými a explicitními gesty, civilností v projevech lásky a silovými prvky, však na přesvědčivosti ubírala hudba, která zněla jako epický filmový soundtrack, zatímco intimní drama mezi mužem a ženou by si zřejmě zasloužilo jemnější doprovod.
Vztah opačného pohlaví, ovšem zasazený do rajské zahrady, si vzala za téma také Réka Kiss. Úvod Tragédie člověka výrazně odkazující k nejmenované Kyliánově choreografii se naštěstí pozvolna proměnil v tanec s originálnějším rukopisem, s hudebním podkresem připomínajících gotické chorály. Zkáza lidstva, které se nechá svést k hříchu, v němž setrvává a který ho i zničí, byl rafinovaně převyprávěn duetem muže a ženy, Adama a Evy, kteří z nevinnosti dojdou až k podlé manipulativnosti. O něco hravěji, a hlavně vědečtěji, přistupovala ke vztahu dvou lidí Natalia Adamska tím, že jej přirovnala k Newtonově gravitační rovnici. Hmotné body nahradila bytostmi z masa a kostí a v doprovodu Chopinova preludia přezdívaného „Dešťové kapky“ je nechala přibližovat se a ovlivňovat navzájem svou přitažlivostí. Fyzikální aspekt a zároveň dětskou naivitu znázorňovaly dva nafukovací balónky, které tanečníci nakonec vypustili vysoko nad jeviště.
Celé představení uzavíralo číslo s názvem CORPS2 Stéphana Aubryho. Ten vycházel z textu polského autora Marcina Ostrychacze a vytvořil futuristickou choreografii zahrnující projekce, reflexní kostýmy a melodické techno. Obsazení rozšířil na šest tanečníků a tanečnic, kteří však s kapucemi na hlavách připomínali bezpohlavní stvoření. Skupinové pasáže plné pohybových kánonů a kaskád se prostřídaly s duety a sóly. Tento počin se asi nejvíce vymykal všem známým stylům a přístupům a zavedl diváky do netušených končin tance.
I když byl večer mladých choreografů v podstatě riskantním krokem, dostalo se mu od diváků vřelého přijetí a ocenění v podobě ovací vestoje. A ačkoli bylo patrné, že mnozí tanečníci pracují s tím, co dobře znají z choreografického světa a přímo či nepřímo se inspirují u světových tvůrců, je třeba ocenit jejich odvahu, úsilí tvořit ve volném čase a spolupracovat s kolegy na vzniku něčeho nového a svěžího.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.