Festival T-Film vyhrála pocta průkopníkům kinematografie Archa světel a stínů Jana Svatoše
25.5.2018 00:05 Martin Jiroušek Atd. Report
V pátek se seznámili, v neděli měli svatbu. Před hněvem rodičů museli utéci z domova, a tak se na líbánky vydali raději k lidožroutům. Tak začíná vítězný dokument Jana Svatoše Archa Světel a stínů, kterému odborná porota festivalu T-Film udělila v ostravském Gongu hlavní cenu.
Jan Svatoš, režisér a scénárista vítězného snímku Archa světel a stínů s kameramankou Romi Strakovou.
Foto: T-Film
Drsné podmínky v Africe připravily průkopníky filmového dokumentu o iluze, o kameru a málem i o život. Tam, kde by se jiní vzdali, nasadili američtí filmaři Martin a Osa Johnsonovi život, aby odvyprávěli svědectví o mizející divočině.
„Jejich příběh je autentickým otiskem doby, kdy samotné filmování v Africe bylo nebezpečnější než šelmy a malárie a kdy fotografovat znamenalo riskovat, v lepším případě neúspěch, v horším i svůj život,“ říkají tvůrci celovečerního dokumentu.
Práce jejich hrdinů ve své době fascinovala nejen širokou veřejnost, ale i osobnosti jako Hemingwaye, Chaplina nebo britskou královskou rodinu. Podle Jana Svatoše se jedná o projekt, který pracuje s množstvím unikátních archivních záběrů z éry počátků kinematografie, které inspirovaly samotného Roberta Flahertyho a představuje vynálezce žánru „wildlife documentary“.
„Ceny si velmi vážím, už proto, že je jubilejní desátá. A je skvělé, že i když odkaz Martina a Osy nebyl v minulosti doceněn, uznání se jim dostává aspoň nyní, a to právě našim prostřednictvím. Myslím, že cena patří především jim,“ uvedl Jan Svatoš při předání trofeje Grand Prix, která zachycuje sošku anděla s křišťálovým srdcem.
Jeho snímek nebylo lehké realizovat, vyžádal si deset let příprav, rešerší a pátrání ve filmových archivech, včetně knihovny Kongresu ve Washingtonu. Vůbec poprvé jsou v něm k vidění unikátní archivní záběry z Afriky pořízené ve 20. až 30. letech minulého století.
Cenu poroty T-Filmu získal snímek Kennetha Billera Génius Picasso (USA) s Antoniem Banderasem v hlavní roli, který odhaluje dramatický život nejkontroverznějšího umělce 20. století. Ocenění převzala za National Geographic, který film produkoval, Lada Dobrkovská, která na festivalu vystoupila s tématem Proč National Geographic popularize vědu.
„Životní prostředí se týká nás všech a je jen na nás, jak se k němu budeme chovat a co předáme dalším generacím, “ sdělila Lada Dobrkovská. Na festivalu představila projekty, které se zabývají problematikou odpadů, ochrany oceánů, tání ledovců, záchrany ohrožených živočišných druhů i klimatických změn.
Odborná porota letos vybírala celkem z třiapadesáti titulů z celého světa. Vedle Česka mezi nimi byly zastoupeny například USA, Belgie, Španělsko, Francie, Norsko, Turecko, Německo, Srbsko. Ocenění Persea obdržel cyklus Dějiny neposlušnosti (ČR) Ivo Bystřičana, cenu v kategorii Zelená planeta získal Uwe Müller za film Wildes Deutschland – Das Erzgebirge (Německo). V kategorii Člověk a společnost zvítězil snímek Bibiany Beňové Jak se dotknout nebe (ČR), jediný animovaný film The Earth at my hands (Argentina) vybojoval cenu v kategorii Inspirace. Čestná uznání patří také snímkům Bufo Alvarius – The Underground Secret (ČR) Filipa Záruby, Road to Canarias Víta Kanyzy (ČR) a White Wolves – Ghosts of the Arctic (Německo), jehož autorem je Oliver Goetzl.
Publikum mohlo ocenit atraktivní doprovodný pořad. Psychiatr Jan Cimický hovořil o tajemstvích lidské duše, Arnošt Vašíček představil tajemné nálezy, paranormální úkazy, utajené skutečnosti, historické otazníky i přísně tajné konspirace. Cestovatel a tvůrce dokumentárních filmů Petr Zajac připravil pro posluchače zajímavé téma ceremonií s posvátnými rostlinami v ekvádorském pralese. „Se žáky základních škol jsme se pokusili společně rozluštit hádanku, zda se v odlehlých místech tropických pralesů mohou skrývat potomci dinosaurů. Studentům středních škol a dalším návštěvníkům jsem pak představil neuvěřitelné objevy, jako Ostrov čarodějů v Chile, utajené komory Velké pyramidy nebo tajemné město opičího boha, ukryté v honduraské džungli,“ popsal svou část programu známý záhadolog, scénárista a spisovatel Arnošt Vašíček.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.