Fialový svět fenomenální Hany Fialové vyvolal v Divadle Antonína Dvořáka bouři emocí
7.5.2018 10:02 Milan Bátor Hudba Recenze
Když se v Ostravě řekne Evita, Edith Piaf nebo Norma Desmond, okamžitě vytane na mysli jméno Hana Fialová. Fenomén ostravské muzikálové hvězdy se nyní rozzářil v Divadle Antonína Dvořáka v novém komponovaném koncertu s názvem Fialový svět. Zpěvačka na něm v neděli v retrospektivě představila největší milníky své pěvecké kariéry a přizvala si řadu hostů. V pestrém programu vystoupili Martina Šnytová, Juraj Čiernik, Jitka Zelenková, Tomáš Savka, Patricia Janečková, Petr Gazdík a Roman Harok. Orchestr a kapelu souboru opereta/muzikál NDM řídil od klavíru a taktovky dirigent Jakub Žídek.
Hana Fialová během koncertu s názvem Fialový svět.
Foto: Libuše Zabralová
Nespoutaná, živelná, nezkrotná Hana Fialová. Absolventka operního zpěvu Janáčkovy konzervatoře v Ostravě v dobách, kdy se u nás muzikálový zpěv nestudoval. A tak získávala zkušenosti po svém. Osobitě. Zpívala v kapelách. S jednou z nich – dámskou country kapelou Red Hats ji spojila více než desetiletá životní epizoda a spousta koncertů v České republice i zahraničí. Právě tady jsme na samém počátku kariéry Hany Fialové.
A Red Hats také Fialový svět Hany Fialové zahájily dvěma písněmi Hrej dál a bluesovou peckou Jiný věci. Fialová se pustila do zpěvu od začátku se svou typickou vervou, včetně hecujících výkřiků a podupávání do rytmu. Pro Hanu Fialovou jsou vztahy jednou z nejdůležitějších vlastností a nesmírně jí na nich záleží. Ukázala to se typickou nonšalancí před duetem s čerstvou držitelkou Ceny Jantar v kategorii opereta/muzikál Martinou Šnytovou. Fialová schválně neochotně přiznala, že Martina je mladší, krásnější a umí moc dobře zpívat. Následně obě své kvality potvrdily v nádherně zazpívaném duetu Tell Him.
Duety zpěvačka prokládala sólovými čísly. Jejím prvním majstrštykem byla píseň Milord z repertoáru zbožňované Edith Piaf. Potěšila také písněmi Charlese Aznavoura (Máma) a titulní písní z muzikálu Kabaret. Nádhernou melancholickou baladu Je suis malade si Fialová zazpívala s Jurajem Čiernikem, který měl celý večer na svědomí jako scénárista a režisér. Jeho koncepce byla vkusná a měla zejména v druhé polovině výborný spád.
V první půli koncertu byla mezi pěvecká čísla vložena dvě kratičké talk show s hosty, kteří jsou s Fialovou spojeni profesními, či přátelskými vztahy. Zatímco v prvním povídání kolegyně Hany Fialové Jarmila Hašková a Ilona Piskořová zavzpomínaly na komické zážitky z cesty do Paříže i z dlouhých večerů a nocí na chatě ve Svobodných Heřmanicích, druhé povídání odhalilo také výrazný humanitní a sociální rozměr Fialové.
Pavlínu Prymusovou (zraková terapeutka), Ivetu Žídkovou (lékařka Kliniky dětského lékařství Fakultní nemocnice Ostrava) a Jelenu Kajzarovou (zdravotní sestra mobilního hospice Ondrášek) spojuje s Fialovou morální povinnost a ochota pomáhat lidem v nouzi, zdravotním omezení i v důstojném odchodu na onen svět. Hana Fialová má srdce doširoka otevřené, přijímací nejrůznější podněty, ale také štědře obdarovávající a bezelstné.
Z popového žánru si Fialová přizvala zpěvačku Jitku Zelenkovou, která se nedávno v Ostravě úspěšně představila v Ostravar Aréně na poctě Věře Špinarové. Tentokrát bohužel energická zpěvačka nezvolila úplně šťastně a v písni Sem tam (Both Sides, Now) se intonačně trochu trápila. Výborný byl duet Martiny Šnytové s Tomášem Savkou Song hrál nám ten ďábel saxofon (The last night of the world). Jejich hlasy se barevně krásně snoubí, proti dynamicky decentnímu Čiernikovi však Savka trochu zbytečně tlačil na dynamiku a Šnytovou místy zastiňoval.
Ve druhé polovině už program odsýpal výlučně hudebními čísly a jedno bylo skutečně lepší než druhé. Obrovský úspěch měl song Jednou za život z hudebně geniálního muzikálu Sunset Boulevard Andrewa Lloyda Webbera v nádherném českém přebásnění Michaela Prostějovského. Titulní písní Sunset Boulevard se pěvecky blýsknul tentokrát sólově i Tomáš Savka. Bouřlivý ohlas sklidila mladičká Patricia Janečková písní Think of Me z muzikálu Fantom opery. Uhrančivý talent Janečkové opájel nádhernou barvou svého hlasu, v závěru pak zpěvačka předvedla také malou ochutnávku své dokonalé operní pěvecké techniky.
Emocionálně výbušný duet Nebezpečná hra z muzikálu Jekyll a Hyde zazněl v podání Hany Fialové a Petra Gazdíka s vzrušenou emocionalitou a skvělou gradací. Gazdík se představil i sólově ve výrazově náročné písni Děj se vůle tvá z rockové opery Jesus Christ Superstar a ukázal, že je ve znamenité pěvecké formě. Poslední duet A Quoi Ça Sert L’amour si s Hanou zazpíval Roman Harok. Závěrečná čísla už patřila Haně Fialové a jejímu životnímu alter egu Edith. Mon Dieu a Non, je ne regrette rien.
Hana Fialová celý večer zářila mnoha barvami. Nejen krásná duše, ale i lidskost a laskavost jsou atributy, kterých má fenomenální zpěvačka na rozdávání. Důležitým iniciátorem zdařilého koncertu byli sólisté a instrumentalisté souboru opereta/muzikál. Ti se představili v první polovině koncertu v komornější kapelní sestavě, v které se vyjímala harfa, akordeon, dechové nástroje, kytara a klávesy.
V druhé půli už orchestr rozšířený o další sekce obsadil celou zadní část jeviště a opět ukázal, proč patří k nejlepším muzikálovým orchestrům v České republice. Potěšující byly nejen výkony instrumentalistů výše zmíněných nástrojů, ale též intonačně výtečné smyčce a skvělá rytmika bicí sekce či krásné sólové kreace violoncella a dalších nástrojů. Dirigent Jakub Žídek je skvělý praktik, obě sestavy měl pevně pod kontrolou a prokázal, že nejen taktovkou, ale i klavírem vládne s báječným nadhledem, muzikalitou a schopností vést soubor v precizní souhře a společném výrazu. Bez Jakuba Žídka si úspěchy Hany Fialové nelze představit stejně jako den bez noci. Na úspěchu večera se podepsala i dramaturgie, na níž se podíleli Michael Prostějovský, Hana Fialová, Jakub Žídek a Juraj Čiernik.
Fialový svět Hany Fialové je obrovským fenoménem Ostravy. Zpěvačka potvrdila, že její stylová a výrazová šíře je nesmírně rozmanitá a mnohotvárná. Žen, které se s diváky zdraví slovy „moji milí“ a obecenstvo ji za její bezprostřednost a důvěru miluje a kontruje jí bláznivě nekonečným potleskem vestoje, není mnoho. Hana Fialová svůj dar zúročila vrchovatě a doufejme, že bude mít příležitost předávat své umění přirozenosti srdcím a myslím diváků i nadále.
Reprízy koncertu s názvem Fialový svět se uskuteční ještě 13.května a 13. a 19. června 2018.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.