Zázrak nedaleko Stodolní! Ve zrušené prodejně Bauhaus se otevřela městská galerie PLATO
12.4.2018 00:02 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. Namísto hřebíků, vrtaček, tvárnic a sekaček trávy se do bývalého nákupního centra Bauhaus nedaleko ostravské Stodolní ulice nastěhovala městská galerie PLATO. U středečního otevření bylo minimálně pět set návštěvníků. A nestačili se divit.
Hřebíky a vrtačky nahradilo umění. V bývalém Bauhausu sídlí PLATO.
Foto: Ivan Mottýl
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A nejméně pět tisíc pochvalných vět, které zazněly při středečním Otevření PLATO v bývalém kutilském supermarketu Bauhaus. „Po delší době mám zase v Ostravě pocit, že se povedlo něco, co má evropské rozměry,“ prohodí jen tak mezi řečí s kamarády sochař Jan Šnéberger. „Vídeň, Museumsplatz, Kunsthalle. Mnichov, nová Pinakotéka. Helsinky, Kiasma,“ vyhrknu ze sebe názvy skvostných míst pro moderní umění v Evropě, které se mi náhle chce porovnat s ostravskou galerijní novinkou. „Vidím to stejně pozitivně,“ kývne hlavou Šnéberger.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. Pět tisíc metrů unikátní podlahy, protože začít se musí „od podlahy“. A do té v Bauhausu umělci Barbora Zentková a Julia Gryboś zakomponovali i „archeologické“ pozůstatky po hobbymarketu. „Pomocí tenkých, transparentních epoxidových vrstev, jsme do podlahy ‚vnořily‘ několik předmětů jako reliktů předchozího režimu hobbymarketu,“ vysvětlují autoři. Podlaha je jedním velkým abstraktním plátnem a zároveň konceptuální akcí. Dýchá z ní žánrově něco ze „šedesátek“ i „devadesátek“, červená lepící páska zalitá do epoxidu nemá chybu.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. Dvakrát pět tisíc knih v galerijní knihovně. „Galerijní knihovnu a čítárnu nazvanou Vzájemná šetření, v níž je zatím k prezenčnímu zapůjčení až deset tisíc svazků, navrhl vizuální umělec Jan Šerých,“ informuje ředitel PLATO Marek Pokorný. A Šerých jako vždy zapřemítá ve vesmírném kontextu: „Když jsem se poprvé ocitl v prostorách budoucího Plata, připadal jsem si jako na palubě kosmické lodi neznámého původu i účelu. Tajně si přeji, aby tato asociace přetrvala i nadále, alespoň v nějaké reziduální podobě.“
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A pět tisíc piv, které možná během středeční vernisáže vypilo asi pět set návštěvníků PLATO. No, tolik jich asi nebylo, ale v následujících deseti dnech, pro které PLATO připravilo celodenní programovou smršť, se takové množství určitě vytočí. Samotný „městský výčep“ má nádech klasické hospody i orientálního harému. „PLATO Café se halí do hnědé a kávové barvy a stává se velvyslancem vzájemné tolerance a spolupráce. K baru přináleží kusy nábytku – amulety, ve kterých jsou zapuštěny kameny s magickými vlastnostmi. Každému stolu a každé židli odpovídá určitý typ energie a síly. Návštěvníci si mohou sestavit vlastní energetickou kompilaci podle svých potřeb,“ vypráví autorka výčepu Dominika Olszowy z Polska.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A pět tisíc odpovědí budoucím návštěvníkům, kteří se budou ptát, co se to vlastně v PLATO vystavuje. Jak už asi ctěný čtenář pochopil, první výstavu v PLATO tvoří samotné PLATO. „Návštěvníkům představujeme knihovnu, bistro a prodejnu, tedy funkční site-specific umělecká díla. Navrhla je šestice umělců přímo do prostoru bývalého hobbymarketu,“ líčí Pokorný.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A pět tisíc nositelů Ceny Jindřicha Chalupeckého v příštích pěti tisíciletích. Jedna výstava se v obrovském prostoru přece skrývá. „Pod názvem Koncept_dekor prezentujeme v PLATO díla laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého ze sbírky Magnus Art,“ láká Pokorný. Koho si jen rychle vybrat? Tak třeba Kateřinu Vincourovou a její snově surrealistickou instalaci Plody mé mysli. Vincourová je první ženskou laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého, dostala ji v roce 1996.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A pět tisíc let, než se ve městě chacharů zrodila Kunsthalle. Když Ostrava v roce 2013 otevřela vlastní městskou galerii ve vítkovickém Gongu, byl to malý zázrak a výsledek více než dvacetileté bitvy, která se neobešla bez emocí i drobných šrámů. Vůbec prvním snílkem o ostravské Kunsthalle byl už na počátku devadesátých let Jiří Surůvka, který dokonce jednou poklepal i na symbolický základní kámen, jeho iniciativa však neměla na Nové radnici žádný ohlas. A věc neposunuly kupředu ani protestní akce, kdy Surůvka procházel radnicí v kostýmu Batmana.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. A pět tisíc cigaret, které musel Surůvka vykouřit, než se v Gongu uskutečnila v listopadu 2013 první výstava, přičemž zprovoznění galerie doprovázely další protesty spojené s osobou prvního kurátora (Ladislav Kesner) i s propojením zřizovatele galerie se soukromým byznysem (Jan Světlík). Když ale záhy přebral post šéfa exředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný, vše se dalo do pohybu. Výsledkem je PLATO v Bauhausu, což ale ještě není vrchol ledovce, který chce ředitel pod křídly radnice dosáhnout. Tím bude přesun galerie do sousedních historických městských jatek, jejichž rekonstrukce je na spadnutí.
Pět tisíc metrů čtverečních pro umění. Sláva jim!!!
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.