Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Co šeptá Ema. Komiks Markéty Řezáčové a Jana Šnébergera je strhující procházkou dějinami Ostravy

Co šeptá Ema. Komiks Markéty Řezáčové a Jana Šnébergera je strhující procházkou dějinami Ostravy

17.3.2018 06:34 Obraz & Slovo

Plačící náhrobek v kostele sv. Václava. Kouř plný nebožtíků nad ostravským krematoriem. Kočka, myš, přeslička a básník Milan Krupa coby svědkové objevu uhlí v Ostravě v údolí Burňa v roce 1763. Nový komiks pohrávající si s historií Ostravy je dílem tvůrčího tandemu Markéta Řezáčová & Jan Šnéberger. Vydavatelem je Statutární město Ostrava.

Zvětšit obrázek

Obal komiksové knihy Co šeptá Ema.

Hlavně se nebrat moc vážně. Zatímco autoři akademických dějin Ostravy, které nedávno vydalo nakladatelství Lidové noviny, museli k historii města přistupovat se zadumanými obličeji, tvůrci komiksu Co šeptá Ema mohli zvolit mnohem uvolněnější prezentaci ostravských letopisů. A užívali si to už od prvních komiksových okének, v nichž se zjevila halda Ema coby ostravský Říp.

„Ach, co to vidím? Město, kde země pšouká slunci v tvář a chřtány sta oblud dští síru?“ Představuje své emotivní vize jakýsi praotec Ostravak, vlasáč a vousáč uvelebený pod břízkou na Emě. Úplně vyfantazírovaný je ovšem jen tento příběh z dávnověku města, všechny ostatní v sobě skrývají reálné události z kroniky Ostravy. Začíná se soutěží Miss Paleoworld na Landeku, v níž zvítězí Petřkovická Venuše. A končí rozhodnutím o výstavbě „nové socialistické Ostravy“ v roce 1951.

Ukázka z knihy

Mezitím ovšem proplujeme nejrůznějšími událostmi, kterými nás nenápadně provází ona „mánička“ z Emy. Ta se přitom anarchisticky zjevuje i mimo komiksová okénka, třeba ve vazbě knížečky nebo na ořezu stránek. Kdo zná rukopis Jana Šnébergera, tedy třeba jeho písně nebo opery, najde ho bezpečně i ve scénáři komiksu. Šnéberger se užívá jazykových her s archaismy i absurdnem.

„Bůh žehnej tomuto pekelnému místu, jež však zajisté přinese mnoho dobrého našemu městu,“ žehná klér nové Rudolfově huti ve Vítkovicích (1830), zatímco v dalším políčku komiksu je Ostrava zahalena černým dýmem, z něhož se ozývá zoufalý hlas: „Tak vám nevím, jestli to vysvěcení pomohlo…“.

Ukázka z knihy.

Vtipné je, když Řezáčová se Šnébergerem přesunou významnou ostravskou událost daleko za město. Takový je třeba příběh o pádu řetězového mostu přes Ostravici v centru města (1886), který se odehrává až někde v dnešním Polsku, kde se rybáři na Odře podivují mrtvolám plovoucím na hladině. Oba autoři jsou literáti, takže neudiví, že do komiksu vstupují básníci. V různých okénkách je třeba slyšet Milana Krupu, Lva Karvinského či Petra Bezruče.

Ukázka z knihy.

Komiks Co šeptá Ema je nenásilným pozváním do dějin Ostravy, které se vyplatí přijmout. Velké události z historie města podali tvůrci knihy se správnou dávkou absurdního humoru, vyhnuli se však hloupým vtípkům, jakými se historie odlehčuje například v několik let starém komiksu Lucie Seifertové Tajemná Ostrava. Úplně bez vtipu je pak třeba loni vydaný komiks o dějinách Šilheřovic z pera spisovatelky Evy Tvrdé (nakreslila ho Dagmar Václavíková).

Najít správný poměr mezi humorem a dějinami je ošidné, Markétě Řezáčové a Janu Šnébergerovi se to ale povedlo.

*

Co šeptá Ema. Ilustrace: Markéta Řezáčová. Scénář: Jan Šnéberger a Markéta Řezáčová. Vydalo Statutární město Ostrava, 2017.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.