Slezská patriotka Ewa Farna s Janáčkovou filharmonií dostala vyprodaný Gong do varu
14.3.2018 09:08 Milan Bátor Hudba Recenze
Jaké recepty má ráda, to slezská rodačka Ewa Farna v úterý večer v Ostravě neprozradila. Ale jeden recept ovládá znamenitě. Ve vyprodaném Gongu uvařila tak rozmanité a pestré hudební menu, že si na něm pošmákli i lidé, kteří její hudbu běžně nevyhledávají. Ewa Farna si kromě své kapely přizvala Janáčkovu filharmonii Ostrava s dirigentem Janem Kučerou. A byli to právě ostravští filharmonici, kteří pozvedli zvuk neuvěřitelným způsobem. Farna všechno korunovala svým osobitým zpěvem, kterým ukázala, že patří k naprosté špičce tuzemského popu.
Ewa Farna během koncertu s Janáčkovou filharmonií.
Foto: Ivan Korč
Ewa Farna zažívá poslední dobou velice úspěšnou sezónu. Loni se objevil v kinech film Ewa Farna 10: Neznámá známá režiséra Martina Linharta. Letos byla zpěvačka nominována na novou moravskoslezskou výroční Cenu Jantar. A v úterý 13. března se jí povedlo vyprodat Gong.
Farna možná i proto vstoupila na pódium výborně naladěná a ve velkém stylu: oblečená byla ve slušivém žlutém kostýmku a hned ze startu si dělala vtípky na vlastní adresu, když poznamenala: jsem šťastná, že tak velké hudební těleso (myslela sebe) si pozvalo jiné velké hudební těleso (myslela Janáčkovu filharmonii).
Farna vystoupila za doprovodu své kapely, která čítá kytaru, basu, klávesy a bicí. U kláves došlo v jejím bandu k personální změně a nový pianista Honza zažil vedle Ewy svou koncertní premiéru. Ta se mu opravdu povedla, už ve třetím songu Boží mlejny si jeho skvělá sólová improvizace vysloužila nadšený potlesk. Tato písnička znamenala určitý průlom, po ní už si Farna publikum získala úplně na svou stranu.
Proti avizovanému programu zazpívala Farna nečekaně i písničku ve své mateřštině (jak řekla o polštině) pro polské fanoušky v publiku. V emotivním, rockově přiostřeném songu si v závěru vychutnal své sólo zase kytarista, který spojil umně své vyhrávky s její skvělou a energickou vokální improvizací. Zazněla i jedna z jejích nejstarších autorských písní Déšť, kterou napsala v pouhých patnácti letech.
Jedním z dalších vrcholů večera byla píseň Dobré ráno, milá, kterou si s Farnou přišel zazpívat její autor, zpěvák a kytarista David Stypka. Nádherný, emotivní duet povýšila Janáčkova filharmonie překrásnými smyčci a epicky znějícími žesti. Stypkova hudba ani na okamžik nenudí a jeho texty patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co v tomto žánru vzniká.
Farna se pustila i do veršování, když se pokusila navázat na básnickou imaginaci Tomáše Kluse, který zde odehrál úžasný koncert teprve nedávno. Její rýmovánka o ping-pongu a vyprodaných křeslech v Gongu sice byla poněkud triviální, ale zpěvačka se nestyděla za svou přirozenost a během večera několikrát zopakovala, že má velké ego a je ráda, že publikum krásně tleská. Skvělý drajv měly i dvě anglické věci: soulově funková nálož Free Your Mind a kontrastní uhrančivá balada I Will Always Love You, kterou Farna odzbrojila celý Gong, protože ji zazpívala nikoliv hůře než famózní Whitney Houston.
Na samotný závěr programu si ponechala svou novější hitovku Boky jako skříň, do které zapojila potleskem i publikum. Farna si vysloužila jednomyslné ovace vestoje, což v Gongu nebývá úplným pravidlem. Dokázala, že hlasově je ve svých čtyřiadvaceti letech naprosto vytříbená zpěvačka, která zvládá i ty nejnáročnější věci. Dokázala, že si umí s publikem pohrát i moderátorsky, v optimální míře sázela bonmoty, procházela se během zpěvu Gongem a podávala si s lidmi ruku, získala si je. Po stránce výrazu ukázala velmi široký rejstřík, intonačně neztrácela po celý večer přesvědčivost, rytmicky šla na kapelu i orchestr a byla naprosto přesná a koncentrovaná.
Velkou přidanou hodnotou byla Janáčkova filharmonie, která zastřešila kapelu bohatou zvukovou paletou. Aranžmá bylo dílem Jana Steinsdörfera a šlo písním Ewy Farne na ruku. Steinsdörfer se snažil dostat do skladeb větší prostor, progresivní instrumentace se v řadě písní projevila nejen v zdařilých sólových výstupech filharmoniků, ale i jazzově prokvetlou harmonií.
Dirigent Kučera je v Ostravě jako doma, nedávno jsem o něm napsal, že je to nejlepší český crossoverový dirigent. A po včerejším koncertu se můj dojem nijak nezměnil.
Farna je zpěvačka velkého formátu. Pokud ji bude její hlas poslouchat, můžeme od ní čekat velké věci. V Gongu potvrdila, že je – i při svém mladistvém věku – ve svém žánru českou i polskou interpretační jedničkou.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.